Nu börjar det gå lite bättre. Mina problem var till 100% ett fall av PICNIC eller SBS som man säger på svenska. (Problem In Chair, Not In Computer) respektive (Skit Bakom Spakarna) :)

Har nu kommit så långt att jag lyckas larma på. Den räknar ner så snyggt från 45 sek (var ställer man ner den tiden?) och aktiverar sig sedan. Har till och med lyckats få den att ta emot en tag, supernördigt och superkul!! Så långt allt väl.

Kruxet är att jag står kvar inomhus efter att ha larmat på så mina IR "ser" mig och jag ser att de reagerar men inte sjutton går larmet för det... Jag fattar att jag på något sätt måste "säga åt" mina IR att de ska reagera och genom centralen utlösa sirenen. (och förstås logga det i centralen som ett utlöst larm) Någon idé om hur/var jag gör det? Antar att det har med attribut att göra:

Attribut ingång.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser sirenen ut:
siren.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu måste dessa förstås knytas ihop till en logisk händelse. Kan det ha med "område" att göra? Eller snarare avsaknad därav? Jag tyckte mig förstå att om man bara har ett område (som jag har) så ska man inte konfa detta alls. Är det relaterat till "kalender"? Att jag måste sätta när jag vill ha detta aktivt? Hur har ni andra gjort?

// Azkel
 
Fick du bort all sbs? Läge för storstädning? ;-)
Är det dina skärmdumpar eller har du knyckt dem? Det ser lite skumt ut med område 5 och att det heter vault. Kör du i "bankläget"?
Det mest simpla, att utlösa ett larm kräver ingen sådan konfiguration alls, varken område, kalender eller attribut. Det är förprogrammerat att om en sektion i det enda området är satt till larm sedan tillkopplas så kommer sirenen att tjuta.
Allt annat är i mina öron sbs...eller möjligen fel på centralenheten.
Hur ser loggarna ut?
Nu gissar jag att du satt sektionerna i ett område och larmat på ett annat.
Hade jag varit du hade jag nog återställt till default och programmerat om från scratch.
 
Det finns nog gott om SBS kvar, jag delar förstås gärna med mig om det är någon som saknar.. :)

Den första skärmdumpen är från manualen, hade den uppe när jag skrev inlägget och var praktisk. Jag kör med andra ord inte "Vault" utan har döpt den enligt mitt upplägg. På "Område" är det tomt då jag inte konfat några områden."Typ" är satt till "Larm" dock. I övrigt har jag bara bockat i "Logg" som attribut. Får dock inte fram några loggar på mina IR's.

Njae, tror nog inte det är fel på Centralenheten, lutar nog mer åt att SBS är den bakomliggande orsaken om jag ska vara ärlig. Ska installera mina MK's nu i helgen och ja, efter det är det nog lättast att nolla hela systemet och börja från scratch igen.

Jag tackar för visat tålamod och lär återkomma med nya frågor framåt söndag.

// Azkel
 
Det låter ju i så fall som att det är något fel med sektionsinställningarna. Har du fått centralen att registrera detektorerna?

Lycka till, kul att kunna hjälpa till!
 
Jag tror att jag fått centralen att registrera mina IR's. De blinkar rött när jag rör mig framför men det kanske bara indikerar att de strömförsörjs? Detta är taget ut minnet då jag är på jobbet just nu men vill minnas att det är kopplat så här i centralen: (varning för riktigt fula bilder)

SPC 5320.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här i mina IR's:

ADM Q12.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk så fult man kan göra med Snipping Tool, Excel och lite MSPaint... :)

Anledningen till att jag satt mina IR's så långt ifrån varandra var för att jag inte var bekväm med att dela COM (vilket jag tror att man kan göra?) och för att mitt system än så länge är så litet att jag har råd att dela upp dem. Har i dagsläget inga expansionsenheter.

Syns det något som är helgalet? Är det kanske här mina problem ligger?

// Azkel
 
Det ser rätt ut, men jag vet inte säkert pinnarna på ir. Om sab-brytaren ligger på t6-t7 och larmbrytaren på t1-t2 stämmer det. Under status i centralenheten kan du se aktuell status för detektorn. Annars kolla på gångtest i manualen. Används just för att se att kolla funktionen.
 
Tack Fredrik! Känns som att jag börjar bli skyldig dig en öl snart efter all hjälp jag får... :)

Så här ser hela bilden ut:
ADM Q12 full.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stämmer det annars som jag skrev tidigare att man ska kunna dela COM med flera detektorer? Ska ju in med MK's nu i helgen så då bör jag utnyttja plinten bättre.

Ska kolla status på detektorn i centralen ikväll och även kika på gångtest.

// Azkel
 
Hehe, jo öl är ju gott förstås! Jag har haft gott om tid den här veckan, så det är lugnt!
Inkopplingen ser rätt ut. Inga problem alls att dela com.

Se till att du gör inställningarna på rätt sektion (i ditt fall 1,3,5)
 
Hej igen.

Nu har jag dels kopplat in MK's, storstädat i centralen och lagt allt i ordning från 1-5. Jag lyckas "Tillkoppla" och lösa ut larmet (med sirenen tjutande) genom att öppna en av dörrarna och ignorera MAP'ens pipande. Därmed vet jag att larmfunktionen är ok och att sirenen gör det den ska. Jag har även fabriksåterställt hela centralen och byggt en ny profil i SPC Pro.

Lik förbannat utlöser mina IR's inte larmet och jag kan för mitt liv inte fatta vad jag gör fel. Jag viftar som en galning framför mina IR's med larmet tillkopplat och de blinkar så fint rött när de registrerar min rörelse men inte f_n löser de ut larmet.

Loggen för mina IR's är tom men jag vet å andra sidan inte riktigt vad den borde innehålla. IR's kan ju knappast logga varenda rörelse, det vore inte logiskt. Så här ser Sektionssammanfattningen ut:

Sektionssammanfattning.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Områdessammanfattning:
Områdessammanfattning.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Systemfel:
Systemfel.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Systemalternativ:
Systemalternativ.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Systemtimers:
Systemtimers.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Central Ingångar:
Central ingångar.PNG

En av IR's:
IR 3.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Centralutgångar:
Centralutgångar.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som ser något uppenbart tokigt i dessa bilder? Felet är antagligen superenkelt och superlogiskt, när jag väl hittar det men just nu känns det genuint frustrerande!!

// Azkel
 
Hinner bara snabbkolla nu, det ser rätt ut! I sektionsammanfattningen ska det stå öppen när du viftar framför ir och trycker på uppdatera. Om du öppnar skalen ska det stå sabotage.
Är du säker på motståndsvärdet? Det följde med två värden 4k7 och 2k2. Testa annars att byta till dubbel 2k2 i inställningarna.
 
Och om du inte hinner vifta och uppdatera samtidigt; koppla lös +12V till detektorerna och se vad som händer.

Är allt rätt kopplat så skall sektionerna visas som öppna, annars är det något fel med inkopplingen eller motstånden i IR-detektorerna som sagt.

Gjorde du en tillkoppling eller en tillkoppling skalskydd när du testade? :)
 
Lyckan är total, det funkar!! :) Det skulle vara 2k2, inte 4k7, det var det som felade...

Ni är f_n bäst, tack!!

// Azkel
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
Väldigt intressant tråd! Mkt å tänka på om man ska fixa larm själv...
 
Azkel skrev:
Lyckan är total, det funkar!! :) Det skulle vara 2k2, inte 4k7, det var det som felade...

Ni är f_n bäst, tack!!

// Azkel
Tjusigt!
Bara resten kvar då! Appen, dokumentation och njuta av resultatet!
 
fredrik.johansson skrev:
Tjusigt!
Bara resten kvar då! Appen, dokumentation och njuta av resultatet!
Dokumentationen sitter redan! Preussisk ordning råder i skåpet med perfekt klippta tåtar till respektive plint med kardborreband runt dem för att samla ihop och se snyggt ut! Njuta av resultatet? Hell yes!! Har redan dragit igång larmet 3 gånger bara ikväll med mening bara för att konstatera att det fungerar med ett flin som sträcker sig från öra till öra. Frugan skakar på huvudet och ler överseende åt mig...

Appen... ja, där har jag försökt gå in på http://www.spcsecure.com/ och regga "Central S/N" men men den vill inte. Jag har uppfattat detta som en slags DynDNS-tjänst? När ni har reggat era centraler är det då S/N ni använt?

// Azkel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.