Hej.
Jag har köpt en fritidshus och på tomten är det borrat för vatten och bergvärme.

IMG_2588[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten

IMG_2590[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bergvärme

Jag vet inte när och vem har borrat och vill därför kontrollera vattenbrunnen och vattnet.
Bergvärme är för tillfället inte aktuellt.


Min frågor är:

Hur man gör det ?
Kan man göra det själv ?
Och vad kostar en pump för normal året runt användning i fritidshus samt vad det kostar det att installera en sådant (ungefär) ?
 
Redigerat:
Ja, det du visar på bild är ju bergvärmebrunnen.
Hade du tänkt ta ut dricksvatten/förbrukningsvatten ur denna brunn?
I så fall får du nog kolla om du möjligen kan få ner ytterliggare en PEM-slang i brunnen eftersom bergvärme slingan är en sluten slinga.

För att lyckas att suga upp vatten (dvs ingen dränkbar pump) så är sughöjden begränsad beroende på pump men kanske max 5-7 sughöjd för att få lite kapacitet på flödet.
Detta innebär att vatten ytan i brunnen måste vara max ca 4-5 m från marknivå.

En dränkbar pump finns det förmodligen inte plats till i detta rör. I så fall får du ordna ytterligare en brunn.
 
Redigerat:
Tack för ett snabbt svar.
Det var lite dåliga bilder (jag har redigerat om lite) Men det är två olika brunnar.
 
Ja, då förstår jag inte varför du nämner bergvärmebrunnen? Den är tydligen inte aktuell i sammanhanget. :x

Det är väl förbrukningsvatten du eftersträvar?

Hur djup är denna brunn? Hur stor vattenpelare har du i brunnen? Hur mycket vatten behöver du (lit/min,m3/tim eller dygn) ? Hur långt ska du trycka vattnet och vilken dimension på slang hade du tänkt dig. (Längd & tryckhöjd) ?

Det är många parametrar du måste ta hänsyn till innan du kan bestämma pump och därmed kostnad.
 
Jag är ny på det här, därför är frågorna lite....:surprised:

"Hur djup är denna brunn? Hur stor vattenpelare har du i brunnen?"

Hur tar jag reda på det.?
 
Ja, ett snöre med en tyngd. :)
Sänk ner till botten och notera hur långt upp på snöret som det är vått när du tagit upp det igen. Där har du vattenpelaren.
Om du markerat på snöret när tyngden når botten så har du brunnsdjupet.
 
  • Gilla
laufera och 1 till
  • Laddar…
Ett pumppaket kan kosta mellan 10k till 20k, runt 16-18 är nog ett bra riktpris för alla delar som behövs.
Det inkluderar pump, wire, elkabel i både mark och borra, slang hydropress och kopplingar till detta.
Inga kopplingar i huset sen, bara grundgrejerna.
Inget arbete inräknat, men runt 1-2dagars arbete för vvsare eller kunnig hemmapulare.
Beroende på djupet så diffar pumppriset ca 2k upp/ner.
 
Ok.
Tack för ditt svar.
 
Göran.W
Göran.W skrev:
Ger brunnen nog med vatten och vatten pelaren inte ligger för djupt kan man använda en vanlig sugande pump.
Man monterar en sån här [länk] på frostfritt djup och monterar sugledningen på den.
Man ska vara försiktig med den lösningen då det föreligger risk med nitritbildning om man inte omsätter hela vattenpelaren.
 
Göran.W
Nitrit kan bara bildas om man har skit i vattnet mao det är otjänligt från början.
Nitrit kan man få av tex avföring men det är inget man får av sig själv i rent vatten.
Den lösningen jag sa funkade finns i tusentals borrade brunnar.
Hela vatten pelaren blir omsattför den delen för inflödet från sprickorna rör runt vattnet så det är inga problem om inte annat skulle samma sak hända om man sätter en sänkpump nära botten med.
Då skulle man bara ta vatten från botten.
 
Göran.W skrev:
Nitrit kan bara bildas om man har skit i vattnet mao det är otjänligt från början.
Nitrit kan man få av tex avföring men det är inget man får av sig själv i rent vatten.
Den lösningen jag sa funkade finns i tusentals borrade brunnar.
Hela vatten pelaren blir omsattför den delen för inflödet från sprickorna rör runt vattnet så det är inga problem om inte annat skulle samma sak hända om man sätter en sänkpump nära botten med.
Då skulle man bara ta vatten från botten.
Kan det vara nitrat du tänker på?
Det tyder ofta på påverkan av gödsling och efter som nitrat, nitrit och ammonium är kväve baserade ämnen kan dom ibland bilda varandra.

När det förekommer nitrit är det ofta i borrade brunnar eller spetsrörsbrunnar där syrehalten är låg och det kan också finnas järn i vattnet.
Det kan även bildas nitrit i ledningsnät vid dålig omsättning och syrebrist.
 
Göran.W
Har jag snurrat till det för jag vill bestämt minnas att nitrit bryts ner till nitrat.
Men skulle verkligen vara ett problem för det är väldigt vanlig man tar vatten med en sugpump som jag sa man kunde.
Har man en sänkpump får man samma problem och värre dessutom för oftast slutar borraren att borra några meter efter han hittat en spricka som ger nog med vatten och då hamnar sänkpumpen nära den så vattnet ovanför omsätts väldigt långsamt.
Har man en sugande pump drar man vattnet i princip genom hela hålet under samma förutsättningar.
Jag kan aldrig tänka mig att stillastående vatten kan vara något problem vid normal förbrukning och har aldrig hört talas om det heller innan.
.
 
Jo, men en 60 meter hög vattenpelare ger också ett rejält tryck nedåt, och vattnet tar alltid minsta motståndets lag. Så risken är att man utnyttjat sprickorna i berget längst upp och därför inte omsätter hela brunnen.

Nitrat kommer vid höga mängder oftast från åkerbruk och gödsling och i syrefattiga miljöer med högt järntal och bakterier kan ammonium bildas (luktar nästan som svavelväte). Ammonium kan sedan övergå i nitrit och sedan tillbaka till nitrat då dom tillhör samma kvävefamilj.
 
Nä vänta lite nu. Om det du säger ang tryck neråt vore sant skulle ju borrhållet bli tomt. Det finns ju ett lika stort tryck åt andra hållet från berg och grundvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.