Behandlat en gång.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Du har inte lite detaljbilder eller beskrivning på hur du satte frisen?
 
Jag följde beskrivningen ovan, men det var lite lurigt i hörnena. Helst hade man velat ha samma stav på hela frisen, men eftersom det är lika många A och B-stavar hade stavarna sannolikt inte räckt. Man vill ha A-stavar på två av sidorna och B-stavar på de andra två. Nu är mitt rum ett kök och tre av hörnena kommer ligga under köksinredning så jag hade lite "nybörjarbuffert".

Jag beställde heller inte specialfrässtålet eftersom det kostade typ 2500:- (Bjoorn) utan jag köpte en vanlig skivnotfrässtål (Cobolt på Flinks).

30515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är slutresultatet iaf. Nästa vecka kommer snickarna och monterar kök. Jag är än så länge mer än nöjd. Det blev riktigt snyggt och perfekt färg också. Återstår att se hur det beter sig över tid. Om inget oförutsett händer kommer jag lägga resten av nedervåningen också. I sommar...

IMG_2953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt. Blir sugen på att byta ut skitlaminaten här hemma när jag ser bilderna.
 
SimonZ skrev:
Nu är golvet på plats, exklusive frisen. Den ska jag försöka få till imorgon.

Golvet blir supersnyggt. Hade problem i början då jag inte lyckades klura ut hur det skulle ligga, men fick ordning på det till slut och därmed fick jag också upp farten. Rummet på 15,5 kmv lade jag och pappa på ca 4 mantimmar.
Fyra timmar! :screwy:

Fyyyy vilket fusk jämfört med tiden det tog för mig... :)
 
anders07 skrev:
Fyra timmar! :screwy:

Fyyyy vilket fusk jämfört med tiden det tog för mig... :)
Hehe. Exkl. fris dock. Lägg på drygt 4h där. Och ytterligare ett par timmar plus torktid för behandling.

Kan ju också tillägga att jag inte har någon snickarerfarenhet att tala om. Men jag är noggrann.
 
Väldigt snyggt! Men hur gör du om du får en skada på golvet och måste slipa och olja en fläck en gång till, borde det inte bli svårt att få till samma nyans?
 
jeppeknaster skrev:
Väldigt snyggt! Men hur gör du om du får en skada på golvet och måste slipa och olja en fläck en gång till, borde det inte bli svårt att få till samma nyans?
Jag kommer inte få några skador. Jag har två små barn, men dom är väldigt försiktiga.

Skämt åsido...

Det blir helt klart en utmaning. Jag märkte tydligt när jag la på vita pigmentet att det var svårt att få ett jämnt resultat eftersom jag inte kunde rolla över redan rollat område utan att ändra nyans. Jag tror väl kanske i min naivitet att om man bara är noggrann så kan man lyckas, men vi får väl se helt enkelt.

Jag lovar att uppdatera tråden när jag gör en lagning!
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Nästa gång du oljar in golvet (ska väl göras med jämna mellanrum), kör du bara med den naturella 3062 då?
 
jeppeknaster skrev:
Nästa gång du oljar in golvet (ska väl göras med jämna mellanrum), kör du bara med den naturella 3062 då?
Exakt, bara 3062 då. De jag pratat med rekommenderar att olja ganska ofta i början, kanske vartannat år ett par tre ggr och därefter glesare.
 
jeppeknaster skrev:
Lite sent för dig nu men nu har de en särskild olja för att få det obehandlade utseendet.

[länk]
Den där verkar mycket intressant för våra ektrösklar!
 
Den ska dock beläggas med hårdvaxoljan 3062 den också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.