Det måste vara fel på din sensor, min uppdaterar hela tiden, har 4st tempsensorer som också är kopplade till universalsensorn. Jag driver min med 12dc trafo för ledlist.
 
Hur löser ni att zipaboxen skall skicka ett sms ?

Prövade att använda Sms Modem för android och det funkade fint så man kanske skall skaffa ett simkort och lägga en gammal telefon med programmet igång på..
 
Jag får fan inte till den virtuella väderstationen med sunset mm.
Inte en enda händelse kommer det in.
Kan någon vänlig själ förklara från början steg för steg hur man gör.
T.ex. att en lampa skall tändas vid solnedgången.
 
Davve75 skrev:
Jag får fan inte till den virtuella väderstationen med sunset mm.
Inte en enda händelse kommer det in.
Kan någon vänlig själ förklara från början steg för steg hur man gör.
T.ex. att en lampa skall tändas vid solnedgången.
Vad har du gjort då?
Ja la till den virtuella väderstationen och sedan vart jag bor.

Efter det så sätter du ett schema med astro offset samt väljer väderstationen.

Kan fixa skärmbilder på fredag, är i fjällen just nu.
 
Nu har jag fått universal sensorn att funka!! fick ställa om i enhetsinställningar från "Monostabil" Till "Normaly Closed" Skillnaden på det vet jag inte riktigt men hur som helst så funkar det och dessutom funkar det riktigt bra! Ang väder stationen så undrar jag om du lyckats lägga till den eller? I så fall så ska det inte vara några större problem, vet att några har problem med astro offset 0 så sätt den på något annat
 
Jag har satt astro offset på 30, men det händer ingenting. Jag funderar på att radera orten jag bor på och välja en större stad för att se om det är det som är felet. Min lilla håla kanske inte blir uppdaterad :)
 
nja det låter osannolikt, kan du inte lägga upp bild på hur du har gjort så kanske det blir lättare att förstå? Så här ser min regel ut, den funkar för soluppgång men har en annan för solnedgång och den funkar inte fast dom ser likadana ut så lite buggigt är det. "Send message" har jag bara för kontroll av funktionen Schema regel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Davve75 skrev:
Jag har satt astro offset på 30, men det händer ingenting. Jag funderar på att radera orten jag bor på och välja en större stad för att se om det är det som är felet. Min lilla håla kanske inte blir uppdaterad :)
Jag gjorde 2 regler som skickar mail till mig när solen går upp och ner och en virtual switch som visar i dashboard om solen är uppe eller nere, då kan jag använda den som vilkor i andra regler samt att jag får events för den när solen går upp och ner.

Scheduler config.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


regler.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Virtual switch.JPG
Events Virtual Switch.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Virtuella väderstationen skapar inga events.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Snyggt!
Skall testa detta under dagen.
Så man får inga loggar om man inte gör en virtuell switch?
 
Nu fungerar det klockrent!
Jag bytte ort från hålan där jag bor till närmaste staden Sundsvall, och då ramlade värdena in :)
Men tack för tipset angående den virtuella switchen.
Det blev kanon!
 
jrylander skrev:
...
Beaglebone/tellstick startar idag om modem om modemet tappar internet, vet ngn i huvudet om zipabox har ngn regel som reagerar på att inte ha kontakt med internet så jag kan byta till z-wave där också?
Zipabox har ingen regel för att kolla internet-access. Fick just svar av Zipato: https://community.zipato.com/responses/detect-internet-ping
 
power650 skrev:
Hur löser ni att zipaboxen skall skicka ett sms ?

Prövade att använda Sms Modem för android och det funkade fint så man kanske skall skaffa ett simkort och lägga en gammal telefon med programmet igång på..
Jag använde ett script från gmail som skickar sms gratis när ett mail med rätt header kommer in i mail boxen.
 
Intressant, dela gärna med dig är nog flera som är intresserade.
Själv vill jag ha ett sms även om bredbandet lägger av.
 
Någon som har provat Range Extender, Aeon Labs ? Eller bytt till bättre antenn ?

Har problem med räckvidden till en dörrkontakt och en rörelsedeckare som är ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.