Martin_B
Sundance Kid skrev:
Har en kränzle som jag ägt i 2 år. Kan väl inte direkt skryta om den. Den funkar ok. Men tycker min kompis nilfisk är bättre.
Vilken modell av Kränzle har du? På vilket sätt är Nilfisk bättre? Försöker samla så mycket info som möjligt nu :)
 
Martin_B
parkway skrev:
Hantverkare1: Spolbil (y)
Haha, något att tvätta bilen med kanske? ...blir nog plåtrent och fint efter en omgång. (y)
 
Har modellen 1151. Är inte alls lika snäll mot lack som Nilfisken. Nilfisken har ett munstycke avsett för fordon med bred stråle som är helt kanon och nilfisken är mycket tystare att köra med.
 
Martin_B
Sundance Kid skrev:
Har modellen 1151. Är inte alls lika snäll mot lack som Nilfisken. Nilfisken har ett munstycke avsett för fordon med bred stråle som är helt kanon och nilfisken är mycket tystare att köra med.
Men är inte det ställbart på Kränzle? Om inte annat måste det väl finnas som tillbehör? För själva munstycket har ju egentligen inget med maskinen i sig att göra.
Ett par videor på 1151:an

https://www.youtube.com/watch?v=YvkbL5EnMuc

https://www.youtube.com/watch?v=T4Q0k9jtp4Y

PS. att Kränzle inte är lika snäll mot lacken är ju bara bra, betyder att den är stark :D ...bara till o sänka trycket lite så fixar det sig. DS.
 
Sundance Kid skrev:
Har modellen 1151. Är inte alls lika snäll mot lack som Nilfisken. Nilfisken har ett munstycke avsett för fordon med bred stråle som är helt kanon och nilfisken är mycket tystare att köra med.
Du tvättar väl inte gtb:n med högtryckstvätten? ;-)
 
Martin_B
jojjeblom skrev:
Den är ju utrustad med manometer och kommer jag inte ihåg alldeles fel (det är några veckor sedan jag använde den senast) så går manometern upp till 150bar vid full sula:)
Hur får du upp den i 150bar ? Skall den inte stoppa vid 130 bar (max arbetstryck)?
 
Fortfarande nöjda med 1152?

Provat Kärcher 5.85 och tycker den var plastig och rapplig samt gav dåligt tryck.
 
Fortsatt väldigt nöjd, en riktigt bra maskin.
 
Martin_B
Jag är med väldigt nöjd med 1152, helt otrolig maskin. Dirtkiller är så stark så man får faktiskt vara försiktig med den när man kör högsta tryck. Man kan ju alltid sänka trycket lite så är det problemet ur världen också.

Sedan finns det naturligtvis ännu starkare tvättar, men de kostar därefter.
 
Är det plast eller gummislang på K7:an?
 
FredrikR skrev:
Är det plast eller gummislang på K7:an?
Gummislang
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Martin_B
Efter jag köpt Kränzlen har jag fått info om de olika maskinerna listade i första inlägget. Alla svar jag fått indikerar att Kränzle, samt Kärcher HD är bägge proffsmodeller ungefär som Blå Bosch, medan Kärcher K7 är en "enklare" konsumentmodell, som är den mest upphottade av konsumentmodellerna, men som fortfarande motsvarar "Grön Bosch".
Så för den som vill ha hög kvalité är inte Kärcher K7 att rekommendera. Vill man fortfarande ha märket Kärcher så bör man i så fall välja deras proffssegment, exempelivs Kärcher HD, som är i ungefär samma klass som Kränzle.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
I hear you.. :)

Dock har min nyss avlidna polare Kärcher K5.55 och jag haft en del skoj under de 6,5år vi fick tillsammans. Åtskilliga bilar och en båt har tvättats, avlopp har rensats och trallen har skurats varje vår.
Det var inte pumpen som skiljde oss åt, inte ens när jag tvingades köpa ett nytt spolmunstycke övergav jag dig.
Det som tog knäcken på dig min vän var den smått idiotiska slangvindan, som möjliggjorde upprullning åt valfritt håll varpå stora pulsådern brast, nära hjärtat.
Även om vi hade hittat ett implantat (ny slang) är jag rädd att du snart drabbats av nya svåra (kostsamma) åkommor.

RIP

/din Vän

(15m slang om nåt lockar, den HD Kärchern jag snabbfingrade på på Ahlsell kändes fin, idag fick vi 15cm snö på eftermiddagen..men snart är det tvättdags så.. :)) )
 
En oskyldigt flirt med fröken HD redan innan exet hunnit svalna och likstelheten satt in på allvar, det kan bara sluta på ett sätt......
 
Kärcher adapter B (art.nr: 26428930) möjliggör användning av mina gamla borstar och rensslangar. <3

Sjukt snabbt mailsvar av Kärcher.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.