Byggmarodören skrev:
Om den primära värmekällan är luftvärme så blir det extremt dyrt att stoppa in en vattenmantlad kamin, acktank samt element eller golvvärme - det är ju en investering på några 100.000:- för nåt som ska användas "för mysfaktorn".
Tänk också på att med eftervärmare i FTXen så går det inte att ha olika temperatur i olika rum, utan hur varmt eller kallt det blir beror på behovet av ventilation i respektive rum.
Att ha en varmvattenberedare med elpatron är en liten kostnad jmf med hur mycket elpatronen i FTXen kommer att behöver gå (om inte huset är nära passivstandard, då kan det se annorlunda ut).
Tack för input!

Besökte Villa-mässan i Malmö idag och har pratat med ett flertal leverantörer. Så nu är planerna ändrade igen!

Nytt förslag:
Acckumulator-tank på 500-750 liter kopplas till solfångare (slinga i botten på tanken). Jag återgår alltså till solfångare igen. :surprised:

Vattenmantlad kamin kopplas in i toppen på tanken. Med dessa två KAN jag klara värmebehovet hela året men det kräver en hel del eldning under den kalla årstiden. Mer än vad som är praktiskt genomförbart för min familj på lång sikt.

Ca 3 kW elpatron till toppen på tanken.

"Normal" FTX, utan speciell elektrisk uppvärmning av tilluften. Det får räcka med den återvinning som sker utan extra spets.

Ovanstående är alltså ett förslag UTAN värmepump och kommer kräva eldning eller fler elpatroner (ej tillåtet enligt BBR). Genom att välja en tank med möjlighet att koppla in en källa till (i mitten då) så kan jag utvärdera efter ha bott i huset något år hur stort behovet är i praktiken. Det ser jag som en mycket intressant möjlighet. Jag skulle då kunna investera i en lagom stor värmepump som får jobba mot mitten på tanken på vinterhalvåret.

Eller lägga till en extra elpatron. :wow:
 
Att installera ett vedsystem som man vet med sig blir för arbetskrävande låter ju inte som någon bra ide. Låter som att det blir ett elsystem en stor del av året.

Vad sägs om en luft/vatten värmepump?
 
pelpet skrev:
Att installera ett vedsystem som man vet med sig blir för arbetskrävande låter ju inte som någon bra ide.
Håller med. Men samtidigt så vill man ju kunna ha en trevlig brasa i vardagsrummet utan att det blir bastu där. Och då verkar en vattenmantlad kamin som ett bra val.

pelpet skrev:
Låter som att det blir ett elsystem en stor del av året.
Inte mig emot, egentligen. Det är BBR som inte vill ha det.

pelpet skrev:
Vad sägs om en luft/vatten värmepump?
Ja, det är ju det jag funderar på. Men den kräver ju ändå elpatron för att göra tillräckligt varmt vatten. På något sätt känns det overkill i ett nytt, välisolerat hus med FTX. Eller?
 
För mig känns det inte som att du tänkt igenom ordentligt vad dina prioriteringar är?
Att du ena stunden vill ha solpaneler och den andra inte bryr dig om du kör elpatron är rätt ologiskt...

Prova att rangordna denna listan för egenskaper på ett värmesystem så kanske det klarnar lite:

Låg investeringskostnad

Låg driftskostnad
Miljövänlighet
Bekvämlighet (mängd handhavande)

Komfort
Värdeökning
Driftsäkerhet
Livslängd
Utrymme (plats som värmesystemet tar i huset)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Håller med. Men samtidigt så vill man ju kunna ha en trevlig brasa i vardagsrummet utan att det blir bastu där.
Det blir ingen bastu med en vanlig kamin om du inte absolut måste lägga in hela vedförrådet på en gång och elda för öppna luckor.
 
Det finns icke vattenmantlade kaminer som kan ge så lite som 2 kW effekt. Letar kamin själv och det är en av sakerna jag tittar på.
 
Inte för att trampa någon på fötterna men så fort någon talar om solpaneler brukar det alltid ifrågasättas om det kan tjänas in, medan en kamin verkar det vara självklart att det är en bra investering?

Investeringen är ju i stort sett jämförbar. Men driften är ju lite skillnad, även om man får gratis ved.

Har man då en värmepump borde det bli ganska svårt att tjäna in en kamin.

Om man inte tycker det är mysigt så klart men då är det ju som att sätta solpaneler för att det är kul, inte samma konto.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Skillnaden är väl att det är politiskt legitimt att köpa en kamin för mysets skull, men det är ovanligare att man rakt ut säger att man satsar på en solanläggning för att det känns bra och att man vill framstå som miljömedveten, även om man räknar med att det blir en förlustaffär ekonomiskt.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
pelle242 skrev:
För mig känns det inte som att du tänkt igenom ordentligt vad dina prioriteringar är?
Jodå! Det svåra har varit att hitta förslag på bra systemlösningar som håller sig inom kraven för BBR.

pelle242 skrev:
Att du ena stunden vill ha solpaneler och den andra inte bryr dig om du kör elpatron är rätt ologiskt...

Jag anser att en elpatron är ett bra val i många fall. Den sitter redan i en mängd värmepumpslösningar för att få varmvatten. Ihop med solceller så hade det varit en extremt enkel lösning med hög driftsäkerhet och låg driftkostnad.

pelle242 skrev:

Prova att rangordna denna listan för egenskaper på ett värmesystem så kanske det klarnar lite:

Låg investeringskostnad

Låg driftskostnad
Miljövänlighet
Bekvämlighet (mängd handhavande)

Komfort
Värdeökning
Driftsäkerhet
Livslängd
Utrymme (plats som värmesystemet tar i huset)
Jag ska försöka redogöra så kanske det klarnar lite för alla i tråden (även mig själv?)!

Jag vill bygga ett hus som är mer "beständigt" och "rejält" än genomsnittet utan att bli extremt. Jag har gjort en bedömning efter att ha utvärderat olika passivhus-lösningar, trästommar och varianter av lättbetong och lättklinker av vilken typ av hus jag står för. Valet föll på tung stomme med platta på mark med golvvärme, isolerat lertegel i väggarna och fasadtegel. Väggen blir 51.5 cm tjock. Samma konstruktion och isolering i garaget.
Putsade innerväggar, också i lertegel. Det blir ett minimum av trä och cellplast.

Angående uppvärmningen har jag resonerat såhär: Ett nybyggt hus 2014 ska vara bekvämt att bo i. Idag har vi ett hus från 2007 med frånluftsvärmepump stöttad med gas. Fungerar fantastiskt bra och kräver noll arbetsinsats eller skötsel förutom service då och då av ventilationsfirman. Men med kallras från ventilerna.

Ett nybyggt hus 2014 ska inte kräva en massa energi, helt i linje med kraven i BBR.
(Man kunde ju kanske önska en annan utformning av effektkraven men nu är det som det är.)

Jag har länge varit intresserad av möjligheten att ta tillvara "gratis" energi som sol. Eller värmen som uppstår vid "myseldning". Jag vill att huset, i rimlig mån, klarar sig på ett minimum av köpt energi. Jag väljer låg driftkostnad mot högre investering utan att räkna exakt på kronan när det betalar sig eller inte. Svårigheten har varit att hitta en system-lösning som inte är alltför udda.

Så här är listan prioriterad, med kommentarer:

  1. Komfort: Golvvärme, bra inneluft, inget kallras, gott om varmvatten, mys-brasa i vardagsrummet
  2. Bekvämlighet (mängd handhavande): För mig är det här poängen med ett nytt hus, det ska vara ett minimum. Det är ett modernt hus, inte en "stuga".
  3. Värdeökning: I detta lägger jag inte bara en ekonomisk aspekt utan även en emotionell och känsla av kvalité/gediget bygge
  4. Driftsäkerhet: Lösningen ska fungera över lång tid, även om enskilda komponenter kan bytas över tid.
  5. Livslängd: Hand i hand med driftsäkerheten.
  6. Låg driftskostnad: Med ett välisolerat hus så är det inte dyrt med uppvärmning. Det lilla vi betalar idag kan fungera som jämförelse
  7. Låg investeringskostnad: Ska vara rimlig. Inte extremt åt något håll. Tex: en värmepumps-installation som bara ska driva golvvärme halva året känns omotiverat.
  8. Miljövänlighet: Nä, det här är inget som jag prioriterar annat än som en funktion av övriga önskemål.
  9. Utrymme (plats som värmesystemet tar i huset): Gott om plats i garaget finnes.

 
  • Gilla
MochH
  • Laddar…
Det är inte så att solpaneler fungerar hela året.
När du har som störst nytta av värme i.e vintern har du ingen värmeproduktion i solpanelerna.

Kamin, du kan inte bortse från vedkostnaden, om du inte råkar ha egen skog, men då tillkommer eget arbete.
 
Tja, som jag ser det har du två vägar att gå.

1. System byggt runt acktank med elpatron, solslinga. Dockar vattenmantlad kamin, solvärmepaneler och en luft/vatten pump. Lite onödigt komplext/dyrt men flexibelt och den svagaste punkten, värmepumpen blir ganska enkel att byta ut. Du har kamin/sol/el som backup. FTX för ventilation, ev vattenbatteri istället för värmning av tilluften.

2. Du hade FLVP tidigare och var nöjd med det, varför inte fortsätta? Antingen med inbyggt tilluftsbatteri eller som extra modul. Kör på en vanlig omantlad kamin. Bastu i vardagsrummet är nog ett överdrivet problem, särskilt med högt i tak. Köp en liten kamin eller en som är mera inriktad på "design" än verkningsgrad. Du kan också forcera ventilationen och låta FLVP:n göra extra varmvatten av kaminvärmen. FLVP:ar har inte rykte om överdriven livslängd men är också ganska enkla att byta ut om de går sönder. Ev solceller för att täcka upp en del av egen elförbrukning.

Kombinationer finns självklart också, det finns FLVP som kan dockas mot acktank eller FLVP som man kan ansluta solvärmepaneler till.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Mainstream skrev:

Så här är listan prioriterad, med kommentarer:

  1. Komfort: Golvvärme, bra inneluft, inget kallras, gott om varmvatten, mys-brasa i vardagsrummet
En liten brasklapp angående golvvärme, välisolerade hus och komfort.
I vårt nybyggda och välisolerade hus kan vi inte shunta ut mer än som mest 24-25º i betongplattan under smällkalla vintern, annars blir det helt enkelt för varmt inne.
Detta innebär i praktiken att parkettgolven är ca 22-23º och detta upplevs inte som varmt.
I badrummen där man gärna har varmare kan vi dock värma golven så pass att de upplevs som varma och sköna.

För övrigt har vi fjärrvärme och FTX ventilation, men i praktiken hade det nog blivit nästan samma ekonomi om vi värmt allt med elpatron. Hade jag lagt installationskostnaden (40K) och den fasta månadskostnaden som fjärrvärmen innebär på att köpa el så hade det förmodligen tagit många år innan FJV blir lönsam i vårt fall, vi förbrukar för lite energi helt enkelt.
 
Intressant tråd med många olika lösningar som bryts mot olika aspekter - givande.

Som jag tolkar TS så är det modernt och bekvämt som gäller. Det gör att en kamin aldrig kommer att eldas så ofta och mycket som ska till om den ska bidra på ett icke försumbart vis. Alltså tillhör kaminen kontot mysfaktor, och har inget med uppvärmningen att göra.

En vanlig luftkyld kamin med låg lägstaeffekt, tillsammans med hög takhöjd och förmodat öppen planlösning (?) gör rimligtvis att bastu inte är någon överhängande risk.

Elpanna/elpatron är enkelt, bekvämt, driftsäkert och billigt i installation, men dyrt i drift. Antag 8 500 kWh/år i uppvärmning och 1 500 kWh/år i vv, (för runda och enkla siffror). Dvs 10 000 kWh el a 1,20 kr/kWh måste köpas in varje år, till en kostnad av 12 kkr.

LVVP är också typ en elpanna, men sägs spara ca 50% av elkostnaden. Det är alltså också en relativt enkel, bekväm, driftsäker lösning. Dock dyrare installation, men billigare drift. Antag LVVPs livslängd till 10 år. Det ger 60 kkr i sparade elkostnader (över 10 år). Gissningsvis är dock installationskostnaden (inkl LVVP) ca 60 kkr (mellan tummen och armbågen).

Alltså är det hugget som stucket med ren eluppvärmning resp LVVP. Åtminstone så som jag tolkar TS prioriteringar. Det är grova estimeringar jag gjort, och vid noggrannare analys och beräkning går det kanske att hitta fördel åt något håll, men det förefaller mig som att det sannolikt inte kan vara frågan om annat än kaffepengar i relation till investeringen/kostnaden av ett nytt hus. Däremot kan det ha betydelse om BBR inte tillåter tillräckligt mycket elpatroneffekt att installeras för ren eluppvärmning. Då kan LVVP vara ett sätt att klara BBR till samma pengar och prioriteringar som ren elpatronvärme.
 
  • Gilla
Mainstream
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
En liten brasklapp angående golvvärme, välisolerade hus och komfort.
I vårt nybyggda och välisolerade hus kan vi inte shunta ut mer än som mest 24-25º i betongplattan under smällkalla vintern, annars blir det helt enkelt för varmt inne.
Detta innebär i praktiken att parkettgolven är ca 22-23º och detta upplevs inte som varmt.
I badrummen där man gärna har varmare kan vi dock värma golven så pass att de upplevs som varma och sköna.
Just denna tanke har slagit mej många ggr men ingen som sagt nått, klart de är skönast på golven i ett sämre isolerat hus då man tvingas köra ordentligt med värme i golvet..

vad har du för hus?
 
2an skrev:
klart de är skönast på golven i ett sämre isolerat hus då man tvingas köra ordentligt med värme i golvet.
Hur klart är det egentligen?
Jag tycker det är skönast när golven inte är så varma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.