Hej jag har ett gammalt trähus byggt 1923. Väggarna är av liggande timmer med massonit skiva på innansidan och tapet på den. Utvändigt är det en vindpapp och träpanel..

Hur tilläggsisolerar jag huset bäst och tillräckligt???(Funderar på 45mm + asfaboard)

Behöver jag sätta någon ångspärr invändigt???

Tacksam för alla tipps...
 
Läs på www.isover.se och www.paroc.se - där får du många tips kring isolering av hus. Generellt kan sägas:

45mm extra är rätt lite. Jag föreslår att du lägger 2x45mm utvändigt. Då minimerar du också antalet köldbryggor genom isoleringen.

9cm extra isolering för dock med sig en hel del merarbete:

1. Fönstren bör flyttas ut (fängelsehålsvarning annars)
2. Taksprånget bör förlängas, annars ändras husets proportioner.

Ett annat alternativ är ju att isolera på insidan istället. Eller som jag, både och.

Isolerar du med stenull eller glasull vill du ha en ångspärr invändigt. Använder du ecofiber som isolering klarar du dig utan.
 
emwroba skrev:
Hej jag har ett gammalt trähus byggt 1923. Väggarna är av liggande timmer med massonit skiva på innansidan och tapet på den. Utvändigt är det en vindpapp och träpanel..
Vårt hus påminner om ditt fast utanpå panelen har/hade vi puts. Kolla vår hemsida.
Putsen och panelen plockar jag ner. På timmerstommen isolerar jag utvändigt med 70 mm Isover + Windy(vindskydd) + spikläkt + träpanel (stående och liggande).
På insidan kommer jag att klä masoniten med plast. Sedan blir det en installationsvägg med 45 mm Isover + råspont + gips.
 
Isolera vind och golv innan du ger dig på timmerväggarna. Se till att få dragfritt från fönster och golv. Asfaboard på utsidan, under panelen fungerar bra. Enda anledningen att bygga på väggarna kan i så fall vara för att gömma el/tele/tv installation.
 
  • Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
JesperS skrev:
Isolera vind och golv innan du ger dig på timmerväggarna. Se till att få dragfritt från fönster och golv. Asfaboard på utsidan, under panelen fungerar bra. Enda anledningen att bygga på väggarna kan i så fall vara för att gömma el/tele/tv installation.
Ja det är ett viktigt påpekande. Det är ju ändå så att en övervägande majoritet av värmen försvinner uppåt! Viktigast att börja där.
 
Behöver jag sätta ångspärr invändigt???

(om jag bara isolerar utvändigt???)

Ev. ska jag sätta 2,5cm cellplast invändigt när jag reglar upp väggarna med 2,cm brädor... vill inte ta av innerutrymmet...
 
Bob_the_builder
Ja, om du tilläggsisolerar med glas-/stenull behöver du en ångspärr invändigt. Du riskerar annars att ullen blir fuktad av kondens, vilket skulle kunna leda till mögel. Om du vill slippa det momentet, som iofs inte är så besvärligt om du ändå ska regla på insidan, så måste du använda någon typ av ekofiber som tilläggsisolering.
 
ok trodde att huset blev för tätt med plast och att det kunde bli mögel då...
(Trodde bara att man satte plast i badrum)

Ska man ha ångspärr upp emot vinden oxå???
 
emwroba skrev:
ok trodde att huset blev för tätt med plast och att det kunde bli mögel då...
(Trodde bara att man satte plast i badrum)

Ska man ha ångspärr upp emot vinden oxå???
Ja, om du har sten eller glasull på vinden. Har du ecofiber så behöver (ska) du inte ha ångspärr uppåt.
 
ok jag har källare oxå ska jag ha ångspärr ner mot den oxå???
 
Med risk för att öppna upp en "burk med maskar"... Före vi beslöt bygga så tittade vi på ett gammalt hus. Byggt 1949, virke, med rappad fasad. Byggmästaren som hjälpte oss besiktiga objektet sade:

"Dränera skall ni, men om ni tänker på att tillägsisolera fasaden, så glöm det. För riskabelt, för många variabler. Blir antagligen billigare att betala den lilla extra värmeförlusten"

Skulle jag stå inför ett liknande projekt i dag, skulle jag antagligen isolera upp mot kall vind. Se till att fönster och dörrar är justa, men lämna väggarna.
 
AndersG skrev:
Med risk för att öppna upp en "burk med maskar"... Före vi beslöt bygga så tittade vi på ett gammalt hus. Byggt 1949, virke, med rappad fasad. Byggmästaren som hjälpte oss besiktiga objektet sade:

"Dränera skall ni, men om ni tänker på att tillägsisolera fasaden, så glöm det. För riskabelt, för många variabler. Blir antagligen billigare att betala den lilla extra värmeförlusten"

Skulle jag stå inför ett liknande projekt i dag, skulle jag antagligen isolera upp mot kall vind. Se till att fönster och dörrar är justa, men lämna väggarna.
Hurra!
Den byggmästaren ger skäl för namnet mästare!
Jag har räknat och räknat på vårt hus.

Med bra takisolering och vettiga fönster tar det oss hur många år som helst att räkna hem en tilläggsisolering av väggarna. Även om vi gör jobbet själva.
De pengarna gör mycket mer nytta i investeringar i värmesystemet!
Och risken att få en kallare väggkonstruktion med eventuella fuktskador är den berömda tungan på vågen för oss.
Jag har räknat även på det, och konstaterat att vi går från en konstruktion med öerhört små risker för kondensering till en konstruktion med stora risker för kondensering...
Om denna kondensering sedan gör skada eller inte är svårt att svara på, men det räcker som argument för mig...
 
Ok men min panel är dålig så jag tänker nog lägga på 45mm + en asfaboard och ny panel på det... + nya 3-glas fönster.. Jag ska givetvis lägga på rejält med isolering på vinden oxå..
 
ang. Nix inlägg:

I emwroba:s fall gör nog troligtvis pengarna mest nytta genom tilläggsisolering och fönsterbyte.....
 
vi har ett hus från 47 som vi kommer att isolera lite invändigt, detta mest pga att vi vill räta upp väggarna och få utrymme för all el, tv och data. Efter moget övervägande lutar det åt att vi innanför stocken sätter tjärpapper (el liknande) som dragskydd. Reglar upp med 50x50 där vi isolerar med bergull, sedan gips men ingen plast... Vi anser att den fukt som vandrar genom bergullen inte stannar utan vandrar vidare eftersom isoleringen ändå är rätt tunn.
Brister vårt resonemang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.