Fibaro verkar vara ett lite lustigt företag.
* Bra hårdvara
* Bra marknadsföring
* Bra support
* Fullständigt usel dokumentation :(

Vad betyder den gröna och röda rutan när man gör scener (HC2)? Jag anar att den röda rutan är offset. Går det inte att skriva in negativa värden där?
 
angelikaj skrev:
Kan man ha ljussensorn utomhus så att man inte påverkar när man tänder och släcker inomhus?
Påverkas den av lampljuset?
 
Nyfniken skrev:
* Fullständigt usel dokumentation :(
Fibaro är inte ensamma, men Micasa som gör Vera Lite/3 är dåliga på alla 4 punkterna.

Vet inte riktigt vad du menar med röd och grön ruta - det finns risk att jag misstolkar. Men röd kan vara tidsfödröjning (enbart!) och grön kan vara dimmerprocent. Men jag vet inte exakt vart du är när du ställer frågan ;-)
 
Nyfniken skrev:
Påverkas den av lampljuset?
Ja - om man ställer, som jag, en Aeon 4-in-1 inomhus - vilket är vad jag gjort då jag inte uppfattar att den är vattentät direkt - så kan den påverkas av närstående ljus. I mitt fall står Aeon sensorn i ett hörn på en väl vad fönsterbräda, och jag har testat - det kan slå ca 10 enheter i mätvärdet i mitt fall. Det är lite därför som jag har 230 resp 210 som brytpunkter. MEN samtidigt skall man vara medveten om att ljuset ute pendlar rätt friskt i mätvärde - dvs det är sannolikt så att mätvärdet påverkas massivt mera av ljust styrkan av infallande ljus än av dina lampor. Så tänk inte så mycket på det - ni kommer hitta brytpunkterna själva. Tänk bara inte på att ha samma värde för av/på-slag, eftersom det lätt kan bli lite väl mycket blinkande... Man får testa helt enkelt.
 
Tanken med HCL är väl att Finbaro snart ska släppa v.4 av sitt OS och där ska det tydligen ska finnas stöd för plugins.

Som jag ser det så tänker man att användare med den billigare HCL inte själva ska sitta och pilla med LUA utan använda färdiga plugins för att få utökad funktionalitet.
 
Någon som har utvärderat HCL lite mer? Håller den måttet eller är den för begränsad?
 
Har just fått hem en HCL och bl.a. två fibaro Wall pluggar för att ersätta telldus net.

Är räckvidden så dålig ? Mellan kontrollen och ena pluggen är det ca 7meter och öppet. Den tappar kontakten hela tiden och får sändningsfel. På samma placering fungerade telldus helt problemfritt.

Har en annan plugg sittande mitt emellan kontrollern och den den som är längst bort. Den fungerar någorlunda men måste väcka upp ibland.

Så mellan pluggande är det ca 4 m
 
OpiMaza
angelikaj skrev:
Har just fått hem en HCL och bl.a. två fibaro Wall pluggar för att ersätta telldus net.

Är räckvidden så dålig ? Mellan kontrollen och ena pluggen är det ca 7meter och öppet. Den tappar kontakten hela tiden och får sändningsfel. På samma placering fungerade telldus helt problemfritt.

Har en annan plugg sittande mitt emellan kontrollern och den den som är längst bort. Den fungerar någorlunda men måste väcka upp ibland.

Så mellan pluggande är det ca 4 m
Det låter som om något är knasigt, det ska inte vara några problem med att ha dom avstånden.
Testa att konfigurera om den, se under inställningar.
 
Du menar att jag skall avinstallera den och sedan addera den igen?

När jag har placerat den närmare så fungerar den så här långt. Det jag oxå har märkt är att jag inte ser versionen på pluggen står bara 0,0 samt att z Way protokoll typ och protokoll version inte finns med.De fälten har jag när jag tittar på den andra pluggen under Advanced
 
OpiMaza
angelikaj skrev:
Du menar att jag skall avinstallera den och sedan addera den igen?

När jag har placerat den närmare så fungerar den så här långt. Det jag oxå har märkt är att jag inte ser versionen på pluggen står bara 0,0 samt att z Way protokoll typ och protokoll version inte finns med.De fälten har jag när jag tittar på den andra pluggen under Advanced
Testa det på den som är knasig.
 
Sätter kontrollen i inlärningsläget , ta bort enheter och trippel klickar på pluggen men det går inte att ta bort någon av enheterna. Antar att det är så man skall göra och inte klicka på krysset för enheten för att ta bort.
 
OpiMaza
Ibland så kan det vara lite kinkigt.
Prova igen, gör om allt från början dvs fabriksåterställ.
Du har ingen bakup innan du gjorde allt?
Har lärt mig den hårda vägen att man kan inte ha för många "bakupper".
 
Tack för tipset..
Nu ser enheter ut att fungera bättre. Men HCL verkar väldigt känslig för placeringen för räckvidden.
 
Nu har jag märkt andra konstigheter. Helt plötsligt så har visningen av förbrukningen för den ena pluggen försvunnit, spelar ingen roll om den är on eller off.
Samt att brandvarnaren inte visar batterie status.

b1.JPG b2.JPG
 
Starta om din HCL....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.