Den följer med. Fick även en utegivare som är installerad. Är det bra att ha både en ute och inne givare?
 
Ja det är bra med både ute samt innegivare vet inte hur styren på Ctc funkar men man brukar kunna ställa hur mycket innegivaren får påverka men bra är det i alla fall. Är effektvakten monterad för den följer också med och är en grej som rörisen brukar hoppa över för den (behövs inte)
 
Effektvakterna brukar elektrikerna kasta i soptunnan, fast man påtalar att de skall koppla in dom.

mvh
 
Innegivare kan bl.a. vara bra för att se och logga inomhustemperaturen. Om den tillåts styra framledningstemperaturen i väldigt hög grad kan det t.ex. bli för kallt i husets kallaste rum om det blir extra varmt just där givaren sitter. Det går ofta att programmera hur mycket den ska tillåtas styra framledningstempen och inomhusgivarens placeringen är väldigt viktig för att det ska fungera bra tillsammans.
 
Josth skrev:
Innegivare kan bl.a. vara bra för att se och logga inomhustemperaturen. Om den tillåts styra framledningstemperaturen i väldigt hög grad kan det t.ex. bli för kallt i husets kallaste rum om det blir extra varmt just där givaren sitter. Det går ofta att programmera hur mycket den ska tillåtas styra framledningstempen och inomhusgivarens placeringen är väldigt viktig för att det ska fungera bra tillsammans.
Men alla element borde väl vara dimensionerade för att värma det rum dom står i med samma framledningstemperatur? Då borde det ju inte finnas något "kallt" rum.

Att det kan bli svalt i vissa rum, om man har mycket folk eller solsken i det rum innegivaren sitter i, kan jag köpa men det är ju ingen snabb temperatursänkning som blir.

Placeringen blir ju lättare ju öppnare planlösning man har.
Det finns ju trådlös innegivare om man vill experimentera sig fram till bästa stället.
 
Tycker att det är lite skummt att min värmepump drar 50-60 kw per dag oavsett temperaturen ute. Tycker att elementen är mestadels kalla sällan varma. Vattnet som strömmar till elementen ligger på 30-39 grader. Min kurva ligger på 55. Enligt firman så tyckte dom att jag skulle höja från 50 till 55. Detta skulle öka tempen med 2-3 grader. Uppfattar ej bergvärmen som effektiv nu. Just nu varierar tempen i huset mellan 19-20 grader. Känns inte som det ska vara så när den drar 50-60 kw/dag. Troligen min brist på kunskap gällande inställning. Vill gärna be någon som har en ctc 408 och som tycker att den är effektiv lägga upp bilder på sina inställningar. Vi är 2 som lever i huset. Har ingen spis påkopplad än då köket inte är färdigt och ändå har vi hög kw förbrukning
 
Gick in i pumpens historik och såg att bergbärmepumpen från 18 feb fram till idag 8 mars förbrukat 665 kW. Vilket innebär att man får ett medel på 37 kW per dag. Om jag ligger på 60 kW per dag för all el så innebär det att jag vid 1 tv 1 st side by side kyl/frys och 1 frys slösar 13 kW på vitvaror per dag. Låter mycket. Nu gjorde jag så att jag sänkte kurvlutningen till 50 och justerade med +6. Hur mycket ger en justering av denna typ? Dvs hur många grader höjer den?
 
13 kw hushåls el är helt ok tycker jag men 37 kw till värme är ganska mycket borde innebära att vp går ca 18 tim per dygn vilket låter mycket om inte vp är kraftigt underdimensionerad för det har ju varit ganska varmt ute nu. Du ska ha så låg kurva som ger ok värme inne och börja med alla termostater öppna och kolla gärna deltat över varje radiator så att det skiljer några ca 4 grader mellan uppe nere men det är troligtvis för varmt för den kollen nu men vem vet det kan bli en kall knäpp.
 
Enligt firman som installerade VP så ska man ha en pump som arbetar oftare än att den startar och stannar ofta, enligt installatören så förkortar det dess livslängd. är det meningen att radiatorerna ska skifta med att vara varma och kalla? Mina är inte alltid varma. Troligen shunten som stryper eller? Är det bra egentligen? Vad vinner man på det?Hur ofta ska en kompressor i en bergvärmepump arbeta? Enligt historiken i min ctc 408 så har den arbetat i 15 minuter sedan jag installerade pumpen.
 
Har den bara gått 15 minuter är något fel. Ring firman som installerade den.
 
Igår satte jag kurvan på 55 och justerade till +9 och fick bättre flyt på värmen samtidigt som jag ser att kompressorn jobbat lite.har haft bergvärme sedan 18 februari och undrar varför kompressorn jobbat så lite 52 min(se bild) det är väl den som skapar bergvärme i huset. Om ja, hoppas inte värmen skapats på elpatron
 
Tim räknare på ecoheaten loggar drift timmar per dygn(24tim) och börjar räkna från första start. Om den driftsattes säg kl 13.20 en tisdag så räknar den kompressorns drift timmar fram till kl 13.20 onsdag sedan börjar den om osv. Så tiden som visas kan variera när man kikar till pannan vid olika klockslag.

Sedan tycker jag du skall koppla in innegivaren är man hyfsat händig löser man det själv, inkopplingschemat är bra som står i boken.

mvh
 
Malisan74 skrev:
Enligt firman som installerade VP så ska man ha en pump som arbetar oftare än att den startar och stannar ofta, enligt installatören så förkortar det dess livslängd. är det meningen att radiatorerna ska skifta med att vara varma och kalla? Mina är inte alltid varma. Troligen shunten som stryper eller? Är det bra egentligen? Vad vinner man på det?Hur ofta ska en kompressor i en bergvärmepump arbeta? Enligt historiken i min ctc 408 så har den arbetat i 15 minuter sedan jag installerade pumpen.
Det är inte bra med ånga start stop men en Ecoheat jobbar mot pannans volym så man kan inte påverka start stop utan att man låter den värma högre över framledningen vilket ger lägre cop.
 
Idag var installatören hemma och tyvärr måste jag säga att jag kunde maskinen bättre. Är rädd att jag inte utnyttjar den på bästa sätt. Inte heller vill dom justera elementen. Får maila ctc och se om dom har någon kunnig som kan komma över och visa. Någon som vet vart usb porten sitter eller det jag egentligen är ute efter är senaste programvaran och hur man uppdaterar ctc 408 ecoheat
 
Hej
vi installerade en ctc ecoheat 408 för en vecka sen,sista 5 dygnen har vi snittat ca9kw/dygn
Hur går det för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.