Kan ju tillägga att zipaboxen verkar jävligt buggig, har maxavstånd på 10 meter samt att en enhet sitter mitt i mellan och ändå tappar den kontakten/uppdaterar inte status som den ska. tror iof att mycket ligger i webblösningen, hjälper ofta att logga ut och sen logga in. måste man ställa in att enheterna ska funka rom repeater?
 
herrplupp skrev:
hur gör man för att använda tiden mellan sunset och sunrise som parameter för att tända en lampa när man kommer hem om det är mörkt? ser jävligt lätt ut men klossarna passar ju inte där man vill använda dom:p
Jag skulle nog använda en "variabel".
När ex sunset startar så sätts varibeln till 1 och sunrise sätter varibeln till 0.
Sedan när din trigger aktiveras är det bara kolla om variabeln är 1 eller 0 och starta belysningen efter det..

Såg förresten att de har börjat översatt till svenska i "rules creator".
 
krister ekberg skrev:
Som jag har offseten nu så skall belysningen tändas 1 timme innan solen går ner.
Offset -1 blir väl bara 1 min inte 1 timme..
 
jag har en universal sensor som SKA (Verkar funka sådär) Känna av om larmet är tillkopplat samt en om en magnetkontakt till ytterdörren är stängd eller inte. vill ha så att om larmet är tillkopplat och jag kommer hem efter "solnedgång" så tänds lampan i hallen så man ser vad man gör. Men som jag nämde tidigare så verkar det vara kanska mycket buggar i systemet, tidigare har jag kört plc med alla dess för och nackdelar men om någonting inte funka visste man iaf att det var programeringen det var fel på:p
 
power650 skrev:
Offset -1 blir väl bara 1 min inte 1 timme..
Där ser man!! Så det är minuter i offseten. Vart hittade du den infon??
 
herrplupp skrev:
Kan ju tillägga att zipaboxen verkar jävligt buggig, har maxavstånd på 10 meter samt att en enhet sitter mitt i mellan och ändå tappar den kontakten/uppdaterar inte status som den ska. tror iof att mycket ligger i webblösningen, hjälper ofta att logga ut och sen logga in. måste man ställa in att enheterna ska funka rom repeater?
Vad för enhet har du mellan zipaboxen och enheten den tappar ?
Alla enheter funkar inte som repeater..
 
har en fibaro dimmer 211 i mellan och en fibaro universal längst ifrån. Tänkte på checkboxen med "Native" nånting? om den skulle vara ifylld? men upplever ni inte att det är buggigt?
 
Okej har inte kommit så långt som att lägga till nya variablar, hur gör man det? Låter klokt och logiskt det du säger!
 
herrplupp skrev:
Okej har inte kommit så långt som att lägga till nya variablar, hur gör man det? Låter klokt och logiskt det du säger!
Det är bara att trycka på "new variable" i variable menyn, tror inte det blir några problem för dig som använt plc..:)
 
krister ekberg skrev:
Där ser man!! Så det är minuter i offseten. Vart hittade du den infon??
Det har jag tagit för givet... Har min på -10 och den tänder belysningen 10min innan skymningen enligt väderstationen.
 
att lägga till en variabel är ju inte så svårt men jag vet inte var man redigerar den? vet inte om du var ironisk med din kommentar om mina tidigare plc erfarenheter? Trodde när jag köpte zipabox att logiken skulle vara samma som plc, grafisk stegprogramirning mm.
 
Nu har jag lyckats skapa nya variablar (Tror jag) svårt att kontrollera om dom funkar som dom ska. Men den här JÄV** Fibara univeras sensorn får jag ingen ordning på, Funkar när man precis lagt till den men efter en kvart lever den sitt eget liv och missar att skicka kommandon/skickar fel kommando till zipaboxen. Har flyttat boxen närmre för att utesluta problem med räckvidden utan märkbar förbättring. Har jag haft otur med sensorn eller är det i boxen problemet ligger? Funkar alla andras felfritt eller är det buggigt där med?
 
Har också en universalsensor den är ca 10m från boxen och den tappar kontakten ibland.
Vad driver du den med? Kopplade min först på aux på larmet men då kändes det som den startade om sig ibland.
 
Har provat dels med 24 volts ups system som jag använder till min plc samt ett 12 volts labbagregat men det är ingen skillnad på funktionen. hur snabbt uppdaterar din sin status? min uppdaterar i princip direkt när det funkar men ibland uppdaterar den inte alls trotts att den vart sluten i flera timmar så står den som öppen i programvaran.
Finns det nån annan sensor med ingångar som kanske funkar bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.