Jag säger som hantverkaren, det är väldigt billigt att specialbeställa takstolar. Har själv tagit in flertal offerter i yrket på detta och kostnaderna för virket och tiden det tar att göra de själva gör att det inte lönar sig. Du sparar kanske 25-30% av kostnaden mot att köpa virke och snickra själv och då förutsätter jag att din egen tid är "gratis".
 
Gabbe1 skrev:
Får du verkligen konstruktionsritningar från takstolstillverkaren redan vid offertstadiet?
Jag fick inte det när jag byggde hus, han (ägaren till takstolsfirman) svängde förbi och jag fick titta på ritningarna när vi diskuterade olika saker, men jag fick ej behålla dem.
I mitt fall slutade det med att jag beställde inte bara de avancerade saxtakstolarna utan även de mycket enklare "w-stolarna" eftersom firman dels hade bra pris och dels var mycket trevliga att göra affärer med.
Begär du en offert på en specifik takstol med specifika spännvidder och höjder från en takstolstillverkare får du självklart alla ingående mått. I regel mailas ju sånt här så det går ju att "behålla".
 
Att du får all dokumentation i samband med beställning/leverans av stolarna är självklart.
Att du får det redan vid offerten är långt ifrån självklart, jag skulle inte bjudit på den infon om jag var säljaren.
 
Och om jag är köpare beställer jag inte takstolarna om jag inte först får se vad jag skall betala för.
 
haavard skrev:
Och om jag är köpare beställer jag inte takstolarna om jag inte först får se vad jag skall betala för.
Precis. Man vill ju veta vad det är man har fått pris på. Jag har aldrig varit med om att inte få specifikationer på det jag begärt in pris på. Sen kan det vara att det saknas detaljdimensionering och liknande, men de huvudsakliga dimensionerna stämmer ju. Många tillverkare har ju dessutom tabeller eller program på deras sidor där man själv kan få ut erforderliga dimensioner. Detsamma gäller takstolar i stål o.s.v.
 
Tanken med att bygga takstolarna själv är att jag kan platsbygga dem, jag bygger ensam och det är lite för långt till vägen för att kunna nå med en lastbilskran.
Kostnaden för mina timmar spelar ingen roll.
 
Redigerat:
Varför får man inte bygga tskstolar själv?
 
Claesk skrev:
Varför får man inte bygga tskstolar själv?
Enligt relativt nya bestämmelser skall takstolar vara CE märkta nu för tiden, detta är ju lite svårt att göra själv.
Frågan är bara om det gäller byggherrar mm eller om det gäller privatpersoner som bygger till sig själva också.
Grundtanken borde väl ligga i att förhindra takras och fuskbyggen antar jag.
 
Claesk skrev:
Varför får man inte bygga tskstolar själv?
Kravet på CE märkning gäller bara Prefab takstolar.

Man får bygga takstolar själv, men om kommunen kräver det ska det finnas beräkningar.

Det är också tillåtet att låta den snickare som tex bygger huset även bygga takstolarna på plats,även i detta kräver givetvis att det finns beräkningar.

De ritningar som man får vid en offert är inte tillräckligt underlag för att bygga en takstol då det saknas beräkningar och instruktion om hur dom ska sammanfogas.

I de allra flesta fall är det billigast att beställa färdiga takstolar dom kostar inte mycket mer än vad virket kostar.
 
M
hantverkare1 skrev:
Det är sällan lönt att göra sina egna takstolar.
Är billigare än många tror att beställa färdiga.

Bara ett tips
Det låter fantastiskt. Hur tjänar tillverkaren något?
 
Micke64 skrev:
Det låter fantastiskt. Hur tjänar tillverkaren något?
En stor del av det tillverkaren tjänar ligger i att dom köper materialet mycket billigare än man kan göra som privatperson/byggfirma.
 
Micke64 skrev:
Det låter fantastiskt. Hur tjänar tillverkaren något?
Dels, som larsbj skriver har de ju betydligt bättre priser på virke. Sen monteras deras takstolar på löpande band princip vilket gör att det blir väldigt liten arbetstid per takstol.
 
Fick offert på takstolarna i veckan, 8000kr + moms för 5st
Kollade med kommunen och jag får lov att bygga egna, bara jag går i god för att dem håller.
Köpte material idag, 2600kr och då har jag gått upp en storlek i dimension.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Vore kul med lite bilder.. :) Farsan har byggt takstolarna till min friggebod, dom är nog "lite" i överkant. :)
 
M
Montören skrev:
Fick offert på takstolarna i veckan, 8000kr + moms för 5st
Kollade med kommunen och jag får lov att bygga egna, bara jag går i god för att dem håller.
Köpte material idag, 2600kr och då har jag gått upp en storlek i dimension.
Kul! Visa gärna hur du gör. Intressant att priset bara är 1/3 av offerten. Det talar ju emot det här ryktet att takstolar är så himla billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.