herrplupp skrev:
Okej ska prova lite mer, vad står astro offset för? antar att det är en fördröjning på astro eller? läst tidigare att folk haft problem med astro offset 0?
Som jag har offseten nu så skall belysningen tändas 1 timme innan solen går ner.
 
power650 skrev:
Hej krister!
Varför kör du på slumpmässigt tändning av belysningen?
Eller är det en tändning du använder när du inte är hemma..
För att det inte skall tändas exakt samma tid hela tiden, så slipper jag byta schema när vi inte är hemma. :)
 
Precis så som jag ser det men det funkar inte, schemat ligger ju där bara för att få nått att passa i when klossen. hade vart skönt att bara kunna köra If/Else klossen. Bild schema zipato.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
herrplupp skrev:
Precis så som jag ser det men det funkar inte, schemat ligger ju där bara för att få nått att passa i when klossen. hade vart skönt att bara kunna köra If/Else klossen.[bild]
Men vad står det i din scheduler?
 
typ ingenting:p nä men "Alltid aktiv" vill jag ju att det ska vara, som sagt schemat är ju bara inlagt för att det måste ligga ett "When" block och i det måste det ligga nått som passar

Såg nu att sunset stod med. det gjorde det inte när jag provade förut. och om det är blankt tolkar jag det som "allways on" eller har jag helt fel?
 
Redigerat:
herrplupp skrev:
typ ingenting:p nä men "Alltid aktiv" vill jag ju att det ska vara, som sagt schemat är ju bara inlagt för att det måste ligga ett "When" block och i det måste det ligga nått som passar

Såg nu att sunset stod med. det gjorde det inte när jag provade förut. och om det är blankt tolkar jag det som "allways on" eller har jag helt fel?
Njea alltså, som jag ser det så är det ju schemat du sätter tiden när lampan skall vara på eller av. Det går väl säkert att göra på olika sätt men testa så som jag gjort, det fungerar garanterat.
 
okej men hur skulle du göra om du vill att en lampa ska vara tänd mellan 18:00 och 19:00 alla dagar i veckan? vore schysst med ett exempel om du har tid och lust:p
 
Bilderna kom i omvänd ordning.
Börja med regeln, klicka sen på scheduler skriv i start tid, klicka i repeat och sen edit.
Kryssa för dom dagar du vill att lampan skall tändas. Sen spara allt.

Nu har du en tegel som tänder lampan alla dagar vid en viss tidpunkt, sen gör du en likadan regel fast ändrar action till off.
exempel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

exempel2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

exempel3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för att du tog dig tid! aha okej man kommer inte undan med en regel som gör båda funktionerna, det gör ju det lite mer tidskrävande och svårare att få en överblick över sina funktioner (iaf när man har en 40-50 st) BTW vad står "When clause has no event dependency" för? kommer upp på en del regler jag försöker skapa, typ denna Bild regel.png Åter igen TACK för all hjälp!
 
Det fungerar så att WHEN är en trigger.
När villkoret är uppfyllt så går programmet vidare till nästa steg.
Det innebär att om man programmerar WHEN TIME BETWEEN 07.00-16.00 så uppfylls villkoret när klockan blir 07.00.
Prova däremot att lägga till en WAIT (t.ex. 7200 sek) efter påslaget, och lägg därefter till ett avslag.
Då borde lampan lysa i två timmar.
 
Davve75 skrev:
Det fungerar så att WHEN är en trigger.
När villkoret är uppfyllt så går programmet vidare till nästa steg.
Det innebär att om man programmerar WHEN TIME BETWEEN 07.00-16.00 så uppfylls villkoret när klockan blir 07.00.
Prova däremot att lägga till en WAIT (t.ex. 7200 sek) efter påslaget, och lägg därefter till ett avslag.
Då borde lampan lysa i två timmar.
Nackdelen med den metoden är att något händer med boxen, reboot eller liknande så tappar du timern och lampan kommer då inte stänga av sig.

Vet inte hur stort problemet är i verkligheten, men det var en farhåga jag sett på zipato forumet och allt som står på internet är ju sant så.. ;)
 
herrplupp skrev:
Tack för att du tog dig tid! aha okej man kommer inte undan med en regel som gör båda funktionerna, det gör ju det lite mer tidskrävande och svårare att få en överblick över sina funktioner (iaf när man har en 40-50 st) BTW vad står "When clause has no event dependency" för? kommer upp på en del regler jag försöker skapa, typ denna[bild] Åter igen TACK för all hjälp!
Håller med om att man inte får en bra överblick, jag har en tellstick.net också och där för man ju en kanon enkel överblick över schemat när saker och ting skall hända.
 
Redigerat:
krister ekberg skrev:
Håller med om att man inte får en bra överblick, jag har en tellstick.net också och där för man ju en kanon enkel överblick över schemat när saker och ting skall hända.
Håller också med om att det är svårt att få en överblick. Det skulle vara bra med någon form av trädstruktur eller liknande för reglerna.
 
hur gör man för att använda tiden mellan sunset och sunrise som parameter för att tända en lampa när man kommer hem om det är mörkt? ser jävligt lätt ut men klossarna passar ju inte där man vill använda dom:p
 
herrplupp skrev:
hur gör man för att använda tiden mellan sunset och sunrise som parameter för att tända en lampa när man kommer hem om det är mörkt? ser jävligt lätt ut men klossarna passar ju inte där man vill använda dom:p
Hur menar du nu? :)

Skall den på något sätt känna av att du kommer hem och då tända lampan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.