Anna_H skrev:
Pajjat nya glasväggen i badrummet :mad:

Eller rättare sagt, zombie-15-åringen större emot den med axeln. Lång spricka i hörnet. Fotat och skickat bilderna till entreprenören, så får vi klura ut en åtgärd för att snygga till och inte riskera att det händer igen.

Skulle ju inte vara glasvägg alls från början utan hade tänkt en låg vägg, men han som ritade det tänkte fel så efter påbyggnad av väggar fick den inte plats.
Trist. Låter som konstruktionen inte är riktigt stabil om den krackelerar av att någon går in i den. Om det inte är en zombie-femtonåring så kan det ju lika gärna vara en ostadig gammal morfar som tappar balansen och måste ta emot sig. Ta upp det med entreprenören, tycker jag.
 
Carl_Elvis skrev:
Trist. Låter som konstruktionen inte är riktigt stabil om den krackelerar av att någon går in i den. Om det inte är en zombie-femtonåring så kan det ju lika gärna vara en ostadig gammal morfar som tappar balansen och måste ta emot sig. Ta upp det med entreprenören, tycker jag.
Vi blev varnade om att den är känslig för stötar just rakt in mot sidan på grund av att det är ett urtag i den. Det löser sig på nåt vis, men hur vet vi inte än. Vi har ju inte betalat nåt extra för att de fick riva muren och köpa en glasvägg istället när deras kille räknat fel på centimetrarna, men det är ju bra om man kan få nåt som är både snyggt och hållbart.
 
Frun har frågat efter ett skoställ att stoppa i hallgarderoben ett tag. Ypperligt tillfälle att visa Dominons fördelar. Lite gamla lister och två timmars jobb efter middagen resulterade i detta alster. Inte det vackraste jag sett men den gör jobbet
ImageUploadedByTapatalk1394061488.024969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det första jag använt Dominon till, smidigt att jobba med.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Pajjat nya glasväggen i badrummet :mad:

Eller rättare sagt, zombie-15-åringen större emot den med axeln. Lång spricka i hörnet. Fotat och skickat bilderna till entreprenören, så får vi klura ut en åtgärd för att snygga till och inte riskera att det händer igen.

Skulle ju inte vara glasvägg alls från början utan hade tänkt en låg vägg, men han som ritade det tänkte fel så efter påbyggnad av väggar fick den inte plats.
Är det urtag som gjorts på plats? I så fall är det vanligt lamellglas och inte "härdat lamellglas" vilket det borde vara.
Foto på sprickan?
 
orparn skrev:
Är det urtag som gjorts på plats? I så fall är det vanligt lamellglas och inte "härdat lamellglas" vilket det borde vara.
Foto på sprickan?
Nej, de tog mått på plats och beställde hos glasmästare. Det ska vara härdat sades det, men det är det uppenbarligen inte. Har problem med minneskortet i mobilen just nu, men det ser ut som sprickorna som löper i en bilruta efter ett stenskott ungefär.
 
Det går nog att specialbeställa härdat glas med urtag, man gör urtaget innan den härdas. Dock är det alltid känsligt runt hörn och kanter för stötar. Känns som om hade det varit härdat så borde hela skiten bara ha rasat ihop till smulor, så brukar härdat bete sig, så blev i alla fall en ruta till en av mina duschkabiner, dock stötte jag inte i den utan den sprack medans jag höll den i luften, blev ganska paff kan jag säga. ;)
 
Härdat glas tror jag inte ens glasmästarna kan skära i utan att det måttbeställs från fabrik och skärs till före härdning så det borde varit lite leveranstid på glaset, fast det kanske det var i ditt fall.
Jag skulle själv velat ha härdat lamellglas så det tål mycket och inte trillar i bitar även om det krossas. Visst kan det finnas spänningar i glaset efter härdning som gör det extra känsligt och att det kan uppstå sprickor ändå.
Här finns lite info om glastyper: http://www.pilkington.com/europe/sw...roducts/glasfakta/safety-security/default.htm
 
Det dom sade var att vissa raka urtag kunde glasmästaren göra, men mer avancerade måste beställas från England, pga härdningen. Skulle vi inte gjort urtaget hade det behövs ett runt hål för avrinningen från VVB istället och det kunde de tydligen inte göra här.

De hr fixat alal andra så bekymmer utan tjafs, så det här blir nog inget problem det heller, frågan är ju bara om man borde välja nåt annat istället. Tanken var ju en mur, men den kräver ca 15 cm för att bli snygg och stabil. Glasskivan är egentligen inte heller lyckad, då det blev en oönskad springa på 4 cm istället. Men jag vet inte vad man får för vettig lösning på 4 cm?
 
D09
Dagens projekt var att få loss två bultar på en gaffelvagn. ( som håller ihop gaffeln med rullen )

Äntligen fått tag på 14mm bits, spray typ 5-56 och hållit på och kämpat.

En bult loss men andra sitter som berget... Rullen bara snurrar med efter att ha rostat fast 👺👺👺

Tips på vägen?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09 skrev:
Dagens projekt var att få loss två bultar på en gaffelvagn. ( som håller ihop gaffeln med rullen )

Äntligen fått tag på 14mm bits, spray typ 5-56 och hållit på och kämpat.

En bult loss men andra sitter som berget... Rullen bara snurrar med efter att ha rostat fast 👺👺👺

Tips på vägen?
Hade du bott närmare hade jag kunnat komma med fastsvetsad och värmt loss den åt dig, försök låna gassvets så löser du det! :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Hade du bott närmare hade jag kunnat komma med fastsvetsad och värmt loss den åt dig, försök låna gassvets så löser du det! :)
Det är svets som gäller för sånt antar jag?

Rädd att dra av bitsen eller verktyget i bulten.

Eller dra till mig själv i skallen ha ha
Inte första gången..

Försökte hitta en förlängare för momentets skull, men råkade slakta tantens damsugarrör..

Säg inget till henne 🙀🙀
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Japp, det är smidigast! En sån borde du ha! ;)

Hehe, inte lyckat att ta hennes tillhörigheter när man ska mecka.. 😜
 
D09
xdigger skrev:
Japp, det är smidigast! En sån borde du ha! ;)

Hehe, inte lyckat att ta hennes tillhörigheter när man ska mecka.. 😜
He he dålig impulskontroll ;)
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Försökte hitta en förlängare för momentets skull, men råkade slakta tantens damsugarrör..

Säg inget till henne 

Har du inte ätit din spenat?? ;)
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
D09
Remne skrev:
Har du inte ätit din spenat?? ;)
Ha ha ha på tok för lite, men ärtsoppa o pannkakor gick ner ;)

Får skylla på ett jag mekade efter ett träningspass 😇

Jag har en sån mindre gasbrännare som jag leker allmänt med samt tänder pannan.. Är den för liten tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.