Jag har ingen egen ved och bor inte heller i Skåne. Jag propsar absolut inte på att ts ska elda med ved, det jag tycker är att hen inte ska lyssna för mycket på ekonomerna.
 
Jag tycker du är rätt ute med acktank+L/V+Vattenmantlad kamin. Blir bekvämt och praktisk. Roligare att elda i kamin när man känner för det än för att man måste. Tänk på att solpaneler blir billigast och snyggast installation om det görs från början ordentligt integrerat i taket och skall man ha pool är solpaneler nästan ett måste.
 
pelle242 skrev:
Jag tycker du är rätt ute med acktank+L/V+Vattenmantlad kamin. Blir bekvämt och praktisk. Roligare att elda i kamin när man känner för det än för att man måste. .
Jag håller helt med dig, men frågan är om inte TS med dom ytorna blir tvungen att elda i sin vattenmantlade kamin ofta än han känner för det. Dvs mer eller mindre under hela värmesäsongen och då blir det mer ett tvång än nöje. :confused:
 
Utan en energi beräkning går det nog inte att veta om en luft vatten räcker men det verkar inte som TS har så mycket att välja på om han inte skall ge sig på mera exotiska lösningar som kompakt kollektor eller ispinnen. Alternativet är en flvp av större modell men då blir komforten sämre med kalldrag från tilluftsventiler.

Edit: Comfortfzone har faktisk ett tilluftsaggregat som kan värma upp tilluften:
http://www.comfortzone.se/vara-produkter/tillbehor/comfortzone-t12

Då kan man faktisk få full komfort med FLVP.
 
Redigerat:
Anders_Nilsson skrev:
Hur kan 155 kvm boyta och 58 kvm garaget bli 252 kvm platta? Är det ytterväggarna som gör det?
Ja. Dagens krav på mycket isolering gör att väggarna blir tjocka. Inte så mycket att göra åt!

Anders_Nilsson skrev:
Sedan med en förbrukning av 8500 kWh/år lönar sig inga investeringar och solpaneler ändrar arkitekturen, så jag hade kört på elpanna tills vidare. Eller acktank 300-500 liter med elpatron om du så vill. Finns troligen ingen chans att tjäna in bergvärme eller LVVP.om du inte skall värma poolen också. Eller gillar utomhus spa mitt i vintern.
Elpanna? Finns det ens någon som uppfyller kraven från Boverket? Någon pool eller spa blir inte aktuellt i den här familjen.


Anders_Nilsson skrev:
Solceller och solpaneler hade jag struntat i om du inte har behov av en grön profil. Beroende på husets stil och om planlösningen är öppen tror jag en täljstenskamin centralt placerad kan ge ett elegant intryck och hjälpa till lite om det blir riktigt kallt (vilket det väl aldrig blir i Skåne).
Är det inte stor risk för bastu-värme i ett såpass tätt hus som nybyggen är idag utan vattenmantling? Riktigt kallt blir det ju aldrig men frysa vill man ju inte.

Idag bor vi i en enplansvilla från 2007 (trästomme, mineralull och tegel) med golvvärme. Uppvärmning med gaspanna från gasnätet i Malmö. Frånluftsventilation med återvinning. Lite kallras från ventilerna men inga problem med värmen. Bara anpassa värmen på golven till uteklimatet om kurvan inte passar som den är. Mer krångel än så förväntar jag mig inte i ett nybygge 2014....
 
pelle242 skrev:
Jag tycker du är rätt ute med acktank+L/V+Vattenmantlad kamin. Blir bekvämt och praktisk. Roligare att elda i kamin när man känner för det än för att man måste. Tänk på att solpaneler blir billigast och snyggast installation om det görs från början ordentligt integrerat i taket och skall man ha pool är solpaneler nästan ett måste.
Jo, det börjar kännas som att det är bästa alternativet! Gäller väl då att hitta rätt nivå på värmepumpen så effekten är anpassad till förbrukningen (gissar ca 1.5 kW) och resten till en elpatron. Men någon pool är inte aktuell.
 
pelle242 skrev:
Utan en energi beräkning går det nog inte att veta om en luft vatten räcker men det verkar inte som TS har så mycket att välja på om han inte skall ge sig på mera exotiska lösningar som kompakt kollektor eller ispinnen. Alternativet är en flvp av större modell men då blir komforten sämre med kalldrag från tilluftsventiler.

Edit: Comfortfzone har faktisk ett tilluftsaggregat som kan värma upp tilluften:
[länk]

Då kan man faktisk få full komfort med FLVP.
Med frånluftsvärmepump har du ju tilluft i ventiler ovanför fönster om jag förstått det rätt. Om inte, förklara gärna! Den luften blir svår att värma upp. Det här aggregatet är väl ett tillval till en FTX-anläggning?
 
pelle242 skrev:
Utan en energi beräkning går det nog inte att veta om en luft vatten räcker men det verkar inte som TS har så mycket att välja på om han inte skall ge sig på mera exotiska lösningar som kompakt kollektor eller ispinnen.
Jovisst behövs en energi-beräkning. Men samtidigt, Boverket begränsar ju ändå hur mycket energi som får köpas! Så den spelar ju inte så stor roll egentligen då nybyggen idag verkar handla om att få ihop en kombination som ligger exakt på gränsen. Alltså de ca 8.500 kW per år.
 
Det enklaste verkar ju vara en frånluftsvärmepump med ställbar elpatron. Tex http://www.comfortzone.se/vara-produkter/modeller/ex50 (i mitt fall skulle denna kunna ställas på ca 4 kW). Man ser ju ofta denna typ som val i nybyggen som produceras som grupp-byggen av olika leverantörer.

Nackdelen är ju kallraset och att man går miste om FTX-ventilationen. Och enligt min bedömning verkar det vara som att elpatronen går in oftare än vad som förväntas vilket ger en helt annan drifts-kostnad i verkligheten. Har jag rätt eller fel?
 
Om jag minns rätt så spelar det ingen roll vilken eluppvärmning du har så länge du räknas som eluppvärmd. Dvs, om huset räknas som eluppvärmt skall du klara kravet 55kWh/kvm/år, sedan spelar det ingen roll hur dulöser det.

Så elpanna borde räcka. Annars som jag skrev acktank med elpatron och dockad LVVP. Detta är ekvivalent med en elpanna.

En täljstenskamin av hög kvalitet skall kunna eldas med låg effekt och i kombination med täljstensmagasinet kommer du inte att få någon bastueffekt. OBS att du bara eldar när det är riktigt kallt. I ett välisolerat hus kan du nog strtunta i kaminen men den ger ett exklusivt intryck.
 
Anders_Nilsson skrev:
...OBS att du bara eldar när det är riktigt kallt. I ett välisolerat hus kan du nog strunta i kaminen men den ger ett exklusivt intryck.
Ack ja så rätt du har!

I ett välisolerat hus står kaminen bara och samlar damm april - oktober.
Eldar man går det inte att vara inomhus.
Samma gäller för övrigt även värmepumpen. Om den inte producerar varmvatten, eller används för att kyla på sommaren. Men kyla "behövs" bara ett fåtal dagar per år i vårt nordliga land.

Så det är också ett skäl att hålla nere all denna teknik som installeras för att skapa "billig" värmeenergi.
Halva året står den ändå bara och samlar damm.
 
M
KnockOnWood skrev:
...Men kyla "behövs" bara ett fåtal dagar per år i vårt nordliga land.
Nä, det säger de som inte har en AC för att kyla. ACn torkar ur luften på huktiga hösten och en enorm klimat- och komfortförbättring under sommaren och hösten. Vi skaffade en luft-luftvärmepump för uppvärmning, men vi kör den väldigt mycket på sommar och höst. Det är helt enkelt underbart att kunna sova när det är lite svalare.
 
Mainstream skrev:
Med frånluftsvärmepump har du ju tilluft i ventiler ovanför fönster om jag förstått det rätt. Om inte, förklara gärna! Den luften blir svår att värma upp. Det här aggregatet är väl ett tillval till en FTX-anläggning?
Det stämmer att i de flesta FLVP anläggningar, som installeras i extremt prispressade kataloghus, tas tilluften ouppvärmd direkt utifrån. Den återvunna energin från frånluften distribueras tillbaka i huset i ett vattenburet system. Detta blir billigast då man slipper installera kanaler för tilluft, endast för frånluft installeras kanaler till FLVP.

T12 modulen förvärmer tilluften med energi från FLVP. Man gör ingen energibesparing på detta men ingen förlust heller (fläktarna drar kanske en del iofs) då samma energi krävs för att värma upp tilluften oavsett. Det är en ren komfortgrej. Lite tydligare här :http://www.comfortzone.se/nyheter/ny-tilluftsvarmare-comfortzone-t12-lanseras .

Sedan är fortfarande frågan om det räcker med en FLVP för att värma ditt hus? Du behöver nog veta eneribehovet för att kunna välja rätt system. Dock borde inte detta vara så komplicerat. Din arkitekt borde ha datorprogram för att kunna beräkna detta. Rimligen borde det vara nödvändigt att i konstruktionsfasen av ett hus att se till att det går att värma upp enligt BBR?

Edit: Slog mig just att det antagligen inte är alls praktisk att ha en FLVP i garaget. Den måste nog stå placerad centralt för att det skall bli rimlig rördragning.
 
Redigerat:
Dags att lyfta mina frågor lite igen!

Jag räknar med att huset blir välisolerat och inte kräver sååå mycket tillskott. Energiberäkning återstår fortfarande, kommer göras så fort konstruktionsritningarna är klara vad gäller väggar, fönster och tak. Såhär ser min plan ut nu:

Vattenmantlad kamin i vardagsrummet
Förslag: http://mygind.se/print_product.asp?product=3426
En sådan här ger ca 10kW till vatten och 2kW till rummet. Används primärt för mysfaktorn, bonus är att värmen går till tanken och möjliggör eldning oftare. Kostnaden för ved bortser jag från.

Accumulatortank
Ca 500-750 liter tror jag är lämpligt? En tank med möjlighet till elpatron väljs. Många leverantörer finns att välja på!

Solceller
Eventuellt. Finns bra erbjudande i min kommun just nu som kan ge 4.5-6.0kW / år. Obs! Solpaneler för värme har jag valt bort. Väljer jag att koppla in solceller så har det egentligen inget med själva uppvärmningen att göra - men ett sätt att flytta driftkostnader till investering.

FTX
Mekanisk ventilation med uppvärming av tilluften. Förslaget har elektrisk uppvärmning av tilluft vid behov (0.9-1.8kW).
Förslag: REC Temovex 400S-EC.
http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/3872-rec-temovex-400s-ec-vanster.html

Varmvatten till dusch och golvvärme

Hur får jag varmvatten när jag inte eldar? En (mindre) värmepump? Eller via elpatron i tanken? Detta känns väldigt oklart! Tacksam för synpunkter!
 
Om den primära värmekällan är luftvärme så blir det extremt dyrt att stoppa in en vattenmantlad kamin, acktank samt element eller golvvärme - det är ju en investering på några 100.000:- för nåt som ska användas "för mysfaktorn".
Tänk också på att med eftervärmare i FTXen så går det inte att ha olika temperatur i olika rum, utan hur varmt eller kallt det blir beror på behovet av ventilation i respektive rum.
Att ha en varmvattenberedare med elpatron är en liten kostnad jmf med hur mycket elpatronen i FTXen kommer att behöver gå (om inte huset är nära passivstandard, då kan det se annorlunda ut).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.