Någon som vet om man får lov att bygga takstolar själv nu för tiden?
Vad jag har hört som måste takstolar vara CE märkta numera.
Om dem behöver vara CE märkta hur gör man då om man vill bygga ett ryggås tak?
 
Tror det var upp tidigare att det är bara saker man säljer som behöver vara ce märkta dvs bygger du till dig själv är det OK.
 
Men du måste ändå visa att de är rätt dimensionerade.
 
haavard skrev:
Men du måste ändå visa att de är rätt dimensionerade.
I så fall borde man bara kunna visa upp svenskt trä´s lathund för dimensionering
 
peternicklas
Du kan inte CE märka en takstol då denna ingår som en del av ett hus. Du måste CE märka hela huset.
 
Ska väl vara klassat virke också?? Går även att specialbeställa takstolar.
 
Dimensionering gör du enklast med hjälp av Takstolsboken. Innehåller bl.a CD med program för beräkning av de vanligaste takstolstyperna.
 
Det är sällan lönt att göra sina egna takstolar.
Är billigare än många tror att beställa färdiga.

Bara ett tips
 
Mikael_L
hantverkare1 skrev:
Det är sällan lönt att göra sina egna takstolar.
Är billigare än många tror att beställa färdiga.

Bara ett tips
Precis.
Små takstolar till friggebodar och sånt kan vara lönsamt att spika ihop själv, men vid spännvidder på 4-6 meter någonstans brukar all vinst försvinna och det återstår bara helt "oavlönade" arbetstimmar, om det nu inte t.o.m blir en ren förlust.

Dock kanske lite OT.

Annars tror jag det är som pelle242 skriver.
 
Håller med.

Byggde en verkstad på 60 m2 och 45 graders takvinkel för ett par år sedan. Takstolarna kostade ca 15 tkr från fabrik.

Då var dom beräknade, dokumenterade, utförda i klassat virke och levererade.

Ska man göra något liknande själv måste man bygga en jigg och dessutom ha tillgång till en kran och en medhjälpare. Det är inget man hanterar med handkraft precis.

En annan aspekt är säkerhet, ansvar och försäkringar. Skulle det hända något pga av felaktigt beräknade takstolar så ligger man pyrt till som ansvarig konstruktör. Även framtida bygglov för ändringar kan vara beroende av att det finns riktiga beräkningar och konstruktionsritningar.

Kort sagt, köp dem färdiga.
 
Takstolarna till mitt garage var inte dyra i sig, men med frakten blev totalsumman så stor att jag hade haft 2-300 kr/t om jag hade gjort dem själv.
Till bostadshuset utgjorde frakten en mindre del, virket en större del och det hade tagit mycket längre tid att göra dem själv så där var det inget att spara.
 
peternicklas
Har själv byggt alla takstolar till 4 olika byggnationer. Nu är det mindre takstolar, 6,5 m breda samt 2,2 m. hög var måttet på den största. Det är inga större problem att göra det själv. Nu hade jag hjälp av 2 pensionerade byggmästare så det gick snabbt. Dimensionerna är enkla att ta fram, begär in en offert så får du dem gratis. Man får då även en prisbild och kan räkna på om det är lönt att göra dem själv. Jag gjorde mina för c:a 1/3 av kostnaden för att köpa dem färdiga. Nu är detta 8 år sedan, kan hade köpt dem färdiga idag då jag inte har samma möjlighet till hjälp.
 
  • Gilla
Marw200
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Dimensionerna är enkla att ta fram, begär in en offert så får du dem gratis.
Någon gräns för omoral måste det väl ändå finnas när man ger andra tips och råd?!
 
Får du verkligen konstruktionsritningar från takstolstillverkaren redan vid offertstadiet?
Jag fick inte det när jag byggde hus, han (ägaren till takstolsfirman) svängde förbi och jag fick titta på ritningarna när vi diskuterade olika saker, men jag fick ej behålla dem.
I mitt fall slutade det med att jag beställde inte bara de avancerade saxtakstolarna utan även de mycket enklare "w-stolarna" eftersom firman dels hade bra pris och dels var mycket trevliga att göra affärer med.
 
peternicklas
injonil skrev:
Någon gräns för omoral måste det väl ändå finnas när man ger andra tips och råd?!
Det kan man ju prata om länge. Delar de ut informationen gratis till mig utan att jag har begärt det så är det väl lite upp till dem. Nu kan jag räkna på detta själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.