Bygger ett lösvirkeshus med en liten entreprenör. Nu har det visat sig att innertakshöjden/rumshöjden blir 5 cm lägre än vad som står i vårt avtal. Entreprenören var omedveten om avvikelsen till idag då vi påtalade detta (fråga mig inte hur det kommer sig att de byggt det så för det vet jag inte).
Det är väl ingenting som går att åtgärda i detta skede, men min fråga är snarare vad som skulle vara en skälig kompensation vara för en sådan "miss"?
Tilläggas bör väl att vi inte har några tre meter i takhöjd, så de där 5 cm känns ändå ganska viktiga...
 
Vi säger såhär.

Boyta 150 kvm
Takhöjd som skulle varit 2,4 meter
Takhöjd som blev 2,35

0,05*150=7,5
2,4*150=360
7,5/360=0,0208

Så en prissänkning på 2% på entrepenaden blir väl rimlig vilket motsvarar 40.000:- vid 2.000.000:-.
 
Tack för snabbt svar huggan! Jag kan ju inget om sånthär, men är detta något vedertaget sätt att räkna?

Jag kanske drar på för stora växlar men tänker att missen kan påverka andrahandsvärdet? Då känns ju 40000 som i exemplet fjuttigt. Jo, jag ska bo där men man vet aldrig vad som händer... :p
 
Jag vet inte alls men det är ju ett sätt att värdesätta det.

Gäller detta mer än ett plan? Vad skulle höjden vara och vad blev den? Är det lösvirkeshus? Hur ser entrepenaden ut? Har ni en för leverans av hus och byggande?
 
Vad skulle höjden varit och vad blev den? Om ni beställt 3 meter och fått 2,95 märks det knappast. Då kan det väl räcka med nån slags symbolisk sänkning - 50000 kanske. Det får också anses som lärpengar för entreprenören, så han i fortsättningen kontrollerar sina mått.

Men har ni beställt 2,4 och fått 2,35, då är det så det märks. Det kommer säkert att påverka värdet på huset. Då pratar vi helt andra siffror.
 
Det är ett lösvirkeshus, totalentreprenad. Samma entreprenör hela vägen.

Takhöjden skulle vara 2,40 men blir 2,35, grovt räknat då golv och tak inte är klart ännu.
Det är dessutom ett enplanshus men en del av huset har ryggåstak.
Det känns surt faktiskt, 2,40 känns som ett minimum...
 
Och ett problem är (kan bli) att det SKALL vara 2,40. Som det är nu följs inte BBR och det tycker jag är värt så mycket att det blir billigare att bygga om huset än att betala skadestånd.
 
Det är så illa till och med? Suck!
Kan jag hitta detta om BBR någonstans? Och vad händer om man (de) inte följer BBR?
 
Suveränt, tack!

Ritningarna visar 2,40, det är inte där det felar s.a.s.

Men eftersom de nu frångår BBR till och med antar jag att det inte räknas som en skitsak? Bör man ta kontakt med jurist för att få lite råd kring kompensation?
Att bygga om huset i detta skedet går väl knappast.
 
Om du vill det så får väll entreprenören göra det, de har ju gjort fel
 
Vill och vill, frågan är nog om de ens går med på det.
Tiden är väl en fråga också, vi är ganska beroende av att de håller tidsplan så vi slipper stå utan boende...
 
OpiMaza
Gör om gör rätt skulle jag säga till entreprenören.
 
Vad står det i ert kontrakt angående viten vid försening och liknande? Har ni ett korrekt kontrakt kan ni ju kräva att de skall åtgärda felet samt att huset skall stå klart vid den tid som var avsedd och försening utöver det vitesbeläggs. Praxis är ju 0.5 % / vecka. Jag hade definitivt inte släppt detta om jag var ni. Står det 2.40 i ritningarna skall det vara 2.40. De får ju åtgärda detta oavsett om de "vill" eller ej. Om de inte går med på det får du ju hävda kontraktsbrott och anmäla.
 
Har ni beställt kök, garderober etc och kommer de i så fall passa nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.