Akahigi
D_a_g_g skrev:
Finns det någon billig temp+ fuktsensor?

Vi har en avfuktare i krypgrunden som går på fuktsensor men den verkar ha slutat fungera för avfuktaren går hela tiden fast fuktigheten ligger på ca 22%. Så nu tänkte jag styra på och av med veran. Vet om @heks lilla projekt med arduino men det kändes lite avancerat.

Vet inte riktigt hur jag ska koppla för att få den varvtalsstyrd heller. Tips?
Aeon multisensor kostar typ 500kr. Måste du styra varvtalet, räcker inte av/på?

Sen kanske det egentligen blir enklare att serva den...
 
en aeon 4-1 har väl det, lite overkill kanske, men då kan du övervaka mössens rörelser med :)
 
Nån som vet om man kan pusha in sektionstexter från dsc plugin via envisa?
 
dhanjel skrev:
en aeon 4-1 har väl det, lite overkill kanske, men då kan du övervaka mössens rörelser med :)
Mjo köpt en som ska komma m veran men den ska sitta i riktiga källaren. Kanske skulle hoppa på arduino för att komma billigare undan...
 
Akahigi skrev:
Aeon multisensor kostar typ 500kr. Måste du styra varvtalet, räcker inte av/på?

Sen kanske det egentligen blir enklare att serva den...
Jo kanske skulle serva den. Såg på kvittot att den kostat 38k m lite andra små åtgärder. Tur att d inte var vi som köpte den...
 
Nån som kör Ui6 än? Nöjd? Funkar alla plugins?
 
Hej..

Försökte uppdatera en sensor, men får inte till det, vad gör jag för fel?
Skamklipp.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Andper skrev:
Nån som kör Ui6 än? Nöjd? Funkar alla plugins?
Nu kör jag Ui6 och är faktiskt väldigt nöjd. 😃
 
  • Gilla
tonilundin
  • Laddar…
Nån som har lust att förklara lite enkelt vad som krävs för följande, mellan kl 23-05 om ir1 aktiveras ska lampa1 tändas (om den inte redan är tänd) och om den inte var tänd när ir1 aktiverades så ska den släckas efter ex antal sekunder om ingen ny aktivering förekommer för då ska den börja räkna från 0 igen.
 
Andper skrev:
Nån som har lust att förklara lite enkelt vad som krävs för följande, mellan kl 23-05 om ir1 aktiveras ska lampa1 tändas (om den inte redan är tänd) och om den inte var tänd när ir1 aktiverades så ska den släckas efter ex antal sekunder om ingen ny aktivering förekommer för då ska den börja räkna från 0 igen.
Det jag har fått ihop hitintills är att jag har skapat två scener.
Scen1 lampa tänds när ir aktiveras
Scen 2 när ir aktiveras dröjer det ex antal sekunder innan lampa 1 släcks

Detta får den att agera som jag vill men dock inte inom en tidsram, finns kanske bättre sätt att göra det på så man inte behöver ha en massa scener. Utan man kan kanske bara göra att en trigger ska tända en lampa utan att behöva vara i en scen.
 
Jag har börjat installera några fibaropuckar men eftersom jag har en hyfsat gammal elinstallation är mina apparatdosor ganska grunda och det blir därför lite bökigt att få plats med puckarna bakom strömbrytana / eluttagen. Jag har därför försökt att koppla mina puckar så som HEK visar på en bild på den första sidan i den här tråden, dvs att skarva kablarna direkt i fibaropucken istället för att använda wagos eller ubåtar eller liknande. Dock så spelar det ingen roll hur mycket jag än pillar, lirkar och svär så lyckas jag inte få in två kablar i samma öppning på pucken.

Är det någon mer än HEK som har lyckats att koppla så som han visar på bilden och hur har ni alla gjort i så fall?
Alla råd och tips mottages tacksamt.


hek skrev:
[...]
Föresten, så här kan de se ut bakom en kontakt (observera 0:an var brun av någon anledning bakom denna kontakt):

[bild]
 
Denna koppling ser inte ut så här längre. Trycka in två FK i samma plint kan INTE rekommenderas.
 
Nej, har själv försökt och tyckte det var omöjligt.
 
Sätt en förhöjningsram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.