Det här är funderingar jag har . . .
Jag har letat hus ett tag o ofta hittar jag rätt hus på fel ställe eller tvärtom. Jag har nu börjat fundera på om jag kan hitta en tomt till ett vettigt pris o flytta mitt fritidshus dit. Huset står på öppen torpargrund. Skulle man i så fall kunna gjuta platta istället o lägga in värmeslingor i golvet? Syllarna som huset står på nu kunde vara ide att byta - hur gör man det bäst i så fall? Hur förenar men huset med plattan? Hur gör man med det befintliga golvet i huset? Är det något speciellt att tänka på? Är det kanske ändå lättare att göra torpargrund igen?
 
Om huset överhuvudtaget går att flytta måste ju bedömas på plats av en fackman för transporten och en byggingenjör.

De kostnader som flytt och anpassning innebär gör att det troligen är billigare att bygga nytt på den nya platsen.
 
Jag har pratat med en firma som ev skulle kunna flytta huset o vad jag kan se så skulle flytt av huset, gjuta platta, elanslutning, A/V-anslutning(förutsatt att det är framdraget till tomtgränsen) ligga på ca 300 000:-. så då är det vad anpassningen från torpargrund till platta kostar + värmeslingor. Sen blir det säker en del annat som oxå följer med i spåren av flytten. Det är inget stort hus - 50m2 o det blir ingen lång flytt. Jag skulle först vilja ha en relativt säker ekonomisk uppfattning om kostnaderna innan jag tar nästa steg för att bestämmer mej. Jag är tacksam för alla konkreta tips o råd. :)
 
Är det inte ett alternativ att fortsätta med torpargrund på det nya stället? Det skulle ju onekligen ge ekonomiska fördelar.
 
jo det är absolut ett alternativ. Jag har inga större problem med den som det är nu. Kanske bara isolera underifrån? Det är liiite svalt på golvet på vintern ;). Lägger man nya syllar på den nya torpargrunden då?
 
när jag pratade med "flytt"killen så kom vi fram till att det som kan ställa till det är om platsen där huset står inte bär flyttbilen. Här är utrymme o plats för huset(5m brett) på vägen här ifrån. Huset går under broarna, så det gör det lättare att välja väg. Sen är det hur det ser ut dit huset skall. Jag förstår att om det blir problem så blir priset högre. Hjälpbilarna är inte inräknade. Jag tänker att en del av allt man måste betala i samband med en husflytt måste du jag betala när jag bygger nytt oxå. Så det är själva flytten o dess kostnader jag får sätta i relation att bygga nytt.
 
Flyttkillen räknade 120 000:- inom 1 mils radie, utan problem. Så jag räknar 150 000:-
 
Kostnaden beror ju väldigt mycket på hur huset är konstruerat, endel konstruktioner är mycket enkla att flytta, medan t ex ett Gotländskt kalkstenshus kostar lite mera att flytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.