Hallå! Jag är i färd med att renovera större delen av kåken. Näst på tur är badrummet. Tänkte lägga ut info och bilder här löpande så folk kan kommentera, tycka och tipsa men framför allt ser jag det som ett bra sätt att dokumentera bygget vilket jag har svårt att få gjort annars. Det kommer inte vara någon lyxspa utan i mina tankar ett ganska vanligt badrum.
Huset är ett trähus byggt 1933 så saker och ting är det mesta rejält byggt, vi pratar 2" solida plankväggar och spikar från helvete .Badrummet kommer ligga på 2:a våningen ovanför kök och matrum. Jag kommer köra på ingjuten elektrisk golvvärme med plastmatta på golvspån. Väggarna kommer täckas med Fibo Trespo våtrumspanel, eventuellt även snedtaket. Taket kommer sänkas marginellt och få infällda LED-spottar. Har vattenburet värmesystem men fått många rekommendationer att köra elektrisk golvvärme pga. enklare installation och lägre inköpspris.
Har redan rivit upp gamla plankgolvet och tömt facken på sågspån. Det gamla plankgolvet var redan förstört och lappat med spånskivor sedan tidigare renoveringen på 70-talet. Fick till avloppsdelen i helgen. 110 rör till toan och 75 rör till golvbrunn vars gemensamma stam går lodrätt genom köket och ner i källaren till grunden. WC-röret la jag med 2% lutning och golvbrunnens rör 6% för att det var enklast så, borde väl inte bli några problem? Gällande golvbrunnen så körde jag på Jafos grejer då deras monteringsplatta och distansring känns mer genomtänkt än Purus system. Min personliga åsikt givetvis.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/229440-problem-med-purus-och-jafos-monteringsplattor.html
Imorgon ska det tätas genomföringar, fyllas på med sågspån/gullfiber och läggas golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är ett trähus byggt 1933 så saker och ting är det mesta rejält byggt, vi pratar 2" solida plankväggar och spikar från helvete .Badrummet kommer ligga på 2:a våningen ovanför kök och matrum. Jag kommer köra på ingjuten elektrisk golvvärme med plastmatta på golvspån. Väggarna kommer täckas med Fibo Trespo våtrumspanel, eventuellt även snedtaket. Taket kommer sänkas marginellt och få infällda LED-spottar. Har vattenburet värmesystem men fått många rekommendationer att köra elektrisk golvvärme pga. enklare installation och lägre inköpspris.
Har redan rivit upp gamla plankgolvet och tömt facken på sågspån. Det gamla plankgolvet var redan förstört och lappat med spånskivor sedan tidigare renoveringen på 70-talet. Fick till avloppsdelen i helgen. 110 rör till toan och 75 rör till golvbrunn vars gemensamma stam går lodrätt genom köket och ner i källaren till grunden. WC-röret la jag med 2% lutning och golvbrunnens rör 6% för att det var enklast så, borde väl inte bli några problem? Gällande golvbrunnen så körde jag på Jafos grejer då deras monteringsplatta och distansring känns mer genomtänkt än Purus system. Min personliga åsikt givetvis.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/229440-problem-med-purus-och-jafos-monteringsplattor.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imorgon ska det tätas genomföringar, fyllas på med sågspån/gullfiber och läggas golvspån.
Inte hänt så mycket senaste två dagarna. Fick iden att jag skulle ljudisolera bjälklaget i de fack avloppen ligger. Tänkte först göra gipslådor av hela bjälklagsfacken men orkade inte riva upp hela installationen så jag virade in rören i ljudmatta och fyllde med isolering. Ser kanske en aning tattigt ut men det verkar göra jobbet. Fogskum fick stå för tätning av genomföringar.
Började lite smått med att lägga golvspån, faktiskt jobbigare än jag trodde. Jag lägger bara golvet direkt på bjälklaget då det var hyfsat plant men eftersom kåken är gammal varierar c-c måttet ganska mycket, allt mellan 40-60cm. Vissa bjälkar drar iväg uppemot en decimeter. I helgen ska jag försöka få upp andra väggen nu när jag snart har ett golv att ställa den på. Kan det bli problem att ställa en vägg mitt på ett fack utan att kortla under golvspånet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började lite smått med att lägga golvspån, faktiskt jobbigare än jag trodde. Jag lägger bara golvet direkt på bjälklaget då det var hyfsat plant men eftersom kåken är gammal varierar c-c måttet ganska mycket, allt mellan 40-60cm. Vissa bjälkar drar iväg uppemot en decimeter. I helgen ska jag försöka få upp andra väggen nu när jag snart har ett golv att ställa den på. Kan det bli problem att ställa en vägg mitt på ett fack utan att kortla under golvspånet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen. Det har hänt en hel det senaste två veckorna. Gjorde klart golvet i badrum och angränsande sovrummet. Blev golvspån på tre av golvfacken och massivt furugolv på fjärde facket då större delen av detta utgör en del av sovrumsgolvet. Alla nya väggar är byggda med plåtreglar på c-c 45 vilket jag kan rekommendera då det är riktigt smidigt att jobba med. Fick lägga golvskenan på en 2" regel så att den kom upp från golvet lite då OSB-plywooden bara va 2.44m lång och min takhöjd 2.5m. Väggarna står alltså på 45x95mm resp. 45x120mm reglar och jag låter då plywooden och gips vila på regeln vid golvet vilket även ger mig något att spika golvsockeln i. Är detta ett vanligt sätt att göra på eller hur löser annars detta problem utan att behöva skarva skivorna på höjden?
Väggarna fylls med gullfiber för att slippa bongotrummor. En hantverkare sa till mig att jag kan skippa isoleringen helt och istället satsa på dubbla lager gips och att det skulle funka bättre. Jag vet att gips är den egentliga ljuddämparen och att isoleringen förhindrar resonans men stämmer det verkligen att jag kunnat skippa isoleringen helt? Testade att låta ett väggfack vara tomt och ett fyllt med gullfiber och det lät väldigt ihåligt när man knackade, men då hade jag bara plywood uppskruvat.
Inhandlat det mesta elektriska till badrummet. Blev 3-5st 5.5W LED spottar i taket som kommer sänkas, Golvvärme från DEVI med deras termostat DEVIreg Touch vilken enligt mig är riktigt snygg. Det enda jag inte gillar med den är att skärmen var mindre än väntat samt färgen på ramen. Den ska enligt DEVI passa perfekt med Schneiders Exxact serie men deras plast är en nyans vitare än DEVI vilket får termostaten att se aningen gulaktig ut.
http://www.elbutik.se/product.html/devireg-touch-golvvarmetermostat-2
Köpte även ett ganska snyggt uttag med inbyggd nattlampa. Med tanke på att uttaget kostade över 500:- förväntade jag mig lite med än en plastig lucka med några få lysdioder bakom. Eftersom jag kommer sätta uttaget i huvudhöjd kommer man förmodligen även kunna titta rakt in under luckan. Skärpning Schneider, frostad plast framför dioderna hade man väl kunnat lägga till och man nu ska ta såpass mycket betalt.
Badrumsfläkten blev en vit Intellivent 2.0 då många verkar rekommendera den både för funktion och utseende.Den får gå på konstant drift och sköta en del av ventilationen.
När jag satte plywood drog jag bara ut flexröret genom där jag ska montera handdukstorken med dold anslutning, Röret fixerades med flera rörklammer bakom plywooden. Är detta fullt godkänt eller behöver det finnas ytterliggare dragavlastning på insidan väggen?
Och avslutningsvis får ni en bild på monsterspikarna jag nämnt innan, den satt i en innervägg av lite kraftigare råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggarna fylls med gullfiber för att slippa bongotrummor. En hantverkare sa till mig att jag kan skippa isoleringen helt och istället satsa på dubbla lager gips och att det skulle funka bättre. Jag vet att gips är den egentliga ljuddämparen och att isoleringen förhindrar resonans men stämmer det verkligen att jag kunnat skippa isoleringen helt? Testade att låta ett väggfack vara tomt och ett fyllt med gullfiber och det lät väldigt ihåligt när man knackade, men då hade jag bara plywood uppskruvat.
Inhandlat det mesta elektriska till badrummet. Blev 3-5st 5.5W LED spottar i taket som kommer sänkas, Golvvärme från DEVI med deras termostat DEVIreg Touch vilken enligt mig är riktigt snygg. Det enda jag inte gillar med den är att skärmen var mindre än väntat samt färgen på ramen. Den ska enligt DEVI passa perfekt med Schneiders Exxact serie men deras plast är en nyans vitare än DEVI vilket får termostaten att se aningen gulaktig ut.
http://www.elbutik.se/product.html/devireg-touch-golvvarmetermostat-2
Köpte även ett ganska snyggt uttag med inbyggd nattlampa. Med tanke på att uttaget kostade över 500:- förväntade jag mig lite med än en plastig lucka med några få lysdioder bakom. Eftersom jag kommer sätta uttaget i huvudhöjd kommer man förmodligen även kunna titta rakt in under luckan. Skärpning Schneider, frostad plast framför dioderna hade man väl kunnat lägga till och man nu ska ta såpass mycket betalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsfläkten blev en vit Intellivent 2.0 då många verkar rekommendera den både för funktion och utseende.Den får gå på konstant drift och sköta en del av ventilationen.
När jag satte plywood drog jag bara ut flexröret genom där jag ska montera handdukstorken med dold anslutning, Röret fixerades med flera rörklammer bakom plywooden. Är detta fullt godkänt eller behöver det finnas ytterliggare dragavlastning på insidan väggen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och avslutningsvis får ni en bild på monsterspikarna jag nämnt innan, den satt i en innervägg av lite kraftigare råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 649 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Har också ett 30-talshus.
Spikarna sitter ganska bra efter 80 år eller hur? ; )
Spikarna sitter ganska bra efter 80 år eller hur? ; )
Nattlampa så man slipper tända när man går på muggen mitt i natten. Men jag ser nu att den inte behöver sitta så högt. Testade den när det var mörkt och den funkade bra, blir nog bättre med vita väggar med. Hade fått för mig att det var någon elföreskrift med drygt 1.5m höjd på eluttag i badrum, något jag läst någonstans. Men när jag försökte kolla igen såg jag att det inte finns någon regel, bara rekommendationer.led-zep skrev:
Bygget har stått stilla lite då det blivit tillökning i familjen. Hur som helst var elektrikern här i veckan och la in golvvärmen. Primade alla ytor och fick täta varenda liten springa innan golvvärmen kom på plats. Fick vara extra noggrann på det gamla brädgolvet där gliporna kan va riktigt stora. På alla mindre springor körde jag vanlig mjukfog men där det var lite djupare och bredare körde jag fogskum som jag sedan skar bort överflödet.
Imorgon ska förhoppningsvis golvet flytspacklas. Lite nojig då jag aldrig spacklat fall innan. Släta golv är ju enkla att flyta men fallspackling verkar kräva lite mer handlag. Lusläst varenda guide på ämnet så vi får se hur det går. Kommer gå över och prima ett lager till med en blomspruta innan spacklingen. Först tänkte jag ge mig på att flytta ända fram till golvbrunnen i ett svep men blivit avrådd detta om jag inte gjort det innan. Så det får bli gör-det-själv-varianten där jag avgränsar området runt golvbrunnen och spacklar det efter övriga golvet.
I tidigare inlägg klagade jag lite på att Devi's golvvärmetermostat inte matchade Schneiders Exxact brytare och ramar gällande färgen. Exxact är kritvit medans Devi är sk. fjällvit vilket förmodligen matchar Trend-serien bättre. Även elektrikern anmärkte på detta och tyckte jag skulle ringa och kolla med Devi hur de tänkt sig det hela. Fick då veta att Devi nyligen tagit fram ytterligare en modell på termostaten med vitare plast då många kunder klagat på detta. Ska prata med elbutik.se och se om de kan byta ut min mot den nyare varianten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imorgon ska förhoppningsvis golvet flytspacklas. Lite nojig då jag aldrig spacklat fall innan. Släta golv är ju enkla att flyta men fallspackling verkar kräva lite mer handlag. Lusläst varenda guide på ämnet så vi får se hur det går. Kommer gå över och prima ett lager till med en blomspruta innan spacklingen. Först tänkte jag ge mig på att flytta ända fram till golvbrunnen i ett svep men blivit avrådd detta om jag inte gjort det innan. Så det får bli gör-det-själv-varianten där jag avgränsar området runt golvbrunnen och spacklar det efter övriga golvet.
I tidigare inlägg klagade jag lite på att Devi's golvvärmetermostat inte matchade Schneiders Exxact brytare och ramar gällande färgen. Exxact är kritvit medans Devi är sk. fjällvit vilket förmodligen matchar Trend-serien bättre. Även elektrikern anmärkte på detta och tyckte jag skulle ringa och kolla med Devi hur de tänkt sig det hela. Fick då veta att Devi nyligen tagit fram ytterligare en modell på termostaten med vitare plast då många kunder klagat på detta. Ska prata med elbutik.se och se om de kan byta ut min mot den nyare varianten.
Jag hade överlappat dem först, dumt att jag ändrade på det..Eftersom armeringen inte är något krav från tillverkaren av spacklet såg jag armeringen som overkill men bra att ha. Spacklet är fiberarmerat, Kiilto Multiplan DF.b8q skrev:
Läste precis produktbladet på Kiiltos hemsida och de rekommenderar armeringsnät vid behov. Så jag antar att armeringsnät är ett krav trots allt. Kan detta bli galet?
Redigerat:
Oavsett så hade jag lagt nätet omlott - Fiberarmerat beror helt på vilken tjocklek det blir på spacklet, dvs hur bärigheten blir. Typ av spackel anger minsta tjocklek för att vara självbärande utan armering.Saffady skrev:Jag hade överlappat dem först, dumt att jag ändrade på det..Eftersom armeringen inte är något krav från tillverkaren av spacklet såg jag armeringen som overkill men bra att ha. Spacklet är fiberarmerat, Kiilto Multiplan DF.
Läste precis produktbladet på Kiiltos hemsida och de rekommenderar armeringsnät vid behov. Så jag antar att armeringsnät är ett krav trots allt. Kan detta bli galet?
Ok. Jag har kvar det som jag klippte bort från näten. Kan jag lägga tillbaka dessa bitar ovanpå golvvärmen och naja fast bara eller måste de komma under? Inget stort problem oavsett tror jag då näten bara sitter med några häftklammer.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Det är svårt att se men på bilden ser det ut som om givaren till termostaten sticker ut ur vp-röret och då kommer att hamna i flytspacklet. Kan vara något annat men om det är givaren så får du problem att kunna byta denna i framtiden.
Hej. Det metallfärgade du ser är en hylsa som givarkroppen ska ligga i för bättre avläsning. Den är tejpad på vp-röret.oceanis skrev: