Jag tycker inte granåker riktigt klassar in som skog. Är inte förtjust i trakthyggesbruk, eller mer populärt kallat kalavverkning.

Och jag äger skog. (y)

..nu tillbaka till TS fråga...
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Visst vore de bra om gran på åkermark inte klassades som skog, då kunde man gödsla, dika mm preics som inom jordbruket. Men, skogsvårdslagen gäller även den skogen.
 
Redigerat:
Hur ser skogsstyrelsen på mark som har varit och är taxerad som åkermark/betesmark men som vuxit igen med. Om man avverkar rubbet, måste man återplantera då?
 
Granåker för mig är alla granplanteringar, oavsett markens ursprungliga användning. :D
Det är dock speciellt ledsamt med igenplanterade åkrar och betesmarker tycker jag.
 
öringen skrev:
Hur ser skogsstyrelsen på mark som har varit och är taxerad som åkermark/betesmark men som vuxit igen med. Om man avverkar rubbet, måste man återplantera då?
Enligt lagen klassas all mark som inte används till något annat som skog. Eftersom igenvuxen åkermark uppenbarligen inte odlas längre är det skog och har varit det länge oavsett skatteverkets taxeringar. Så ja, du måste hyggesanmäla och återbeskoga om du slutavverkar. Men det är ju inte ett krav på att just plantera, kravet är att det ska finnas en godtagbar föryngring inom rimlig tid från avverkning. Om den kom av sig själv eller från plantering spelar ingen roll. Typ.
 
Ludwig skrev:
Granåker för mig är alla granplanteringar, oavsett markens ursprungliga användning. :D
Det är dock speciellt ledsamt med igenplanterade åkrar och betesmarker tycker jag.
Ja, och det är skog. Enligt lag, faktiskt.
 
Självföryngring på åkermark är inte det lättaste. Kan bli björk om man plöjer bra, men man fick ju inte plöja eftersom det var skog. Klurigt!

Är omloppstiden på "skogen" kortare än 20 år, klassas det som jordbruk. Typexempel, energiskog (salix).
 
JPW skrev:
Enligt lagen klassas all mark som inte används till något annat som skog. Eftersom igenvuxen åkermark uppenbarligen inte odlas längre är det skog och har varit det länge oavsett skatteverkets taxeringar. Så ja, du måste hyggesanmäla och återbeskoga om du slutavverkar. Men det är ju inte ett krav på att just plantera, kravet är att det ska finnas en godtagbar föryngring inom rimlig tid från avverkning. Om den kom av sig själv eller från plantering spelar ingen roll. Typ.
men kan man hävda att man vill återuppta själva markens ursprungsanvändning, åker/bete?
 
Ludwig skrev:
Granåker för mig är alla granplanteringar, oavsett markens ursprungliga användning. :D
Det är dock speciellt ledsamt med igenplanterade åkrar och betesmarker tycker jag.
Är inte jordbruksmark betydligt mer mänskligt påverkad/förstörd än kalavverkad skogsmark? Det borde väl vara bra att återföra den uppodlade marken till något mera skogslikt?
 
öringen skrev:
men kan man hävda att man vill återuppta själva markens ursprungsanvändning, åker/bete?
Det kan man absolut, men jag tror att man måste anmäla det som förändrad markanvändning. Och har en anmäld förändring inte skett rimligt fort är marken återigen skog. Men nu helt bar och åter under föryngringsplikt. Helt säker är jag dock inte.
 
JPW skrev:
Är inte jordbruksmark betydligt mer mänskligt påverkad/förstörd än kalavverkad skogsmark? Det borde väl vara bra att återföra den uppodlade marken till något mera skogslikt?
Jo, på sätt och vis är den ju det även om skillnaden inte är jättelik. För att bryta upp en åker måste man ju börja med att ta bort skogen. Kalhyggen är ju inte något naturligt, naturens kalavverkning sker genom skogsbrand. Skogsbranden för dock med sig en hel del positiva effekter som inte kalavverkningen gör. Men, bara för att man återplanterar efter en avverkning får man inte tillbaka den skog som stod med all markvegetation och djurliv. Monokulturen i skogen är ju väldigt mycket mono så att säga och det känner nog alla till som gått i en 20-30 år gammal granplantering. :surprised:

Vad gäller åkrarna så är det ett kulturellt påfund som naturligtvis inte finns naturligt. Tänk på hur de slet när åkern skapades .. utan maskiner! :eek:
 
öringen skrev:
men kan man hävda att man vill återuppta själva markens ursprungsanvändning, åker/bete?
Jag tror marken ursprungligen användes som skog...
 
haavard skrev:
Jag tror marken ursprungligen användes som skog...
jo visst. Men du förstår vad jag menar.
 
Om det blir mer kontinuitetsskogsbruk lär det bli ännu mer granåker. Tall och björk och de andra pionjärträden trivs bättre vid kallhuggning/brand. Gran och bok funkar för blädning, men bok äts av älg och passar bara i södra Sverige.
 
haavard skrev:
Jag tror marken ursprungligen användes som skog...
Nja, urspringligen var det 1 km is. Eller skog kanske innan dess? Eller ja, ursprungligen var det väl lava eller kanske stoftmoln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.