para skrev:
Nån som provat "nätverk via eluttaget" istället för att köra wifi eller dra nätverkskabel?

[länk]
Visst. Det är lite som trådlöst. Det kan fungera bra. Det kan fungera dåligt. Det kan fungera allt mitt emellan. Och det kan variera från bra till dåligt till bra igen beroende på vad som händer i elnätet för övrigt (maskiner/motorer som slås av och på osv). Och man får sällan den hastighet som reklamen säger. Mao är det precis som trådlöst! ;)

Så det är hit-and-miss. Jag skulle undvika det helt och köra antingen riktigt trådat nätverk, eller trådlöst. Med "via elnätet" så har du alla det trådade nätverkets nackdelar, och inga av fördelarna (och alla av det trådlöst nätverkets nackdelar, men inga av fördelarna).
 
Japp, jag köpte ett par Netgear 500 Mbit/s PowerLine burkar förra veckan för att koppla ihop ett antal uthus.

Det hela utföll till besvikelse får man väl säga.

Inom boningshuset gick det hyfsat. Klockade ca 75 Mbit/s mot Bredbandskollen, vilket är ungefär vad det brukar vara. (Fibern är 100 Mbit/s, nätverket 1 Gbit.) Antagligen gick det snabbare än så, men jag orkade inte mäta mot mina egna servrar.

Nu till första uthuset, 30 meter jordkabel EKKJ. Fick ca 35 Mbit/s.

Vidare till nästa uthus och ytterligare ca 40 m EKKJ, totalt 70 m. Svagt resultat, ca 10 Mbit/s.

På vägen till nästa byggnad finns mätarskåpet och ytterligare ca 50 m EKKJ. Här vad det stendött.

Sammanfattningsvis hade jag väntat mej betydligt bättre. Det är som sagt ungefär som trådlöst, men långt ifrån likvärdigt med kabel.

(Lyckligtvis har jag slang till uthusen, så nu blir det att dra i kabel vilket jag hade hoppats slippa av flera skäl.)
 
Håller med om att det är lite lotteri att köra via elnätet, men jag vill inte reflexmässigt avråda. Rimligen är det ju bara intressant för stationära utrustningar där det inte är uppenbart enkelt att få fram en kabel. Att välja trådlöst i dessa fall kan bli mer eller mindre krångligt och dyrt, att testa en powerline adapter där man slipper det mesta micklande med drivrutiner och inställningar tycker jag kan vara vettigt. Självklart beror det också på vilken typ av trafik man tänker sig köra, 10 mbps kan vara hopplöst i vissa fall men om det är stabilt så kan det ju vara fullt tillräckligt för IPTV.
För en person som bara skall ha det för att komma ut på internet och har ADSL med 2 mbps (true story) så är det ofta en snabb och enkel "plug and play"-lösning för att kunna placera datorn där det passar.
 
Ja, det funkar utmärkt i vissa fall.

Vi har tex en lokal där det var helt utsiktslöst att dra fram kabel på ett vettigt sätt. Där blev PowerLine adapters den perfekta lösningen, speciellt som datatrafiken är mycket begränsad (kreditkortsterminal).

Installationen tog tre minuter och har fungerat utan anmärkning i flera år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.