haddirajan skrev:
När hon fick se en spindel på balkongen så löpte hon in och hämtade hårspray och tändare, sen tömde hon flaskan genom en massiv låga över det kremerade djuret. Dyrt sätt att släcka spindeliv...
Det låter som ett ganska riskabelt och korkat sätt om inte annat... ::) ;)
 
Snigel - jag lider verkligen med dig. Hoppas att du läser våra svar till dig, trots att du tyckte att inlägget var hemskt. Är själv rädd för spindlar. Inte mycket annat, men just spindlar. Ogillar alla slags källare och mörka krypin av den anledningen.

Vi har, som du läst i denna tråd, ett antal megasuperjättegigantiska husspindlar i vårt hus. Senast igår dök en av dem upp i tamburen. Den var stor som en femkrona (alltså kropp OCH ben). Det är ingen skröna att våra husspindlar är så stora och tunga så de låter när de springer på parkettgolvet en tyst kväll eller råkar dråsa ner från väggen.

Jag har insett att det här begränsar mitt liv. Nu måste jag ta tag i detta!

När jag ser de där monsterspindlarna så tvingar jag mig själv att stå still en stund och titta på dem. De KAN INTE göra mig något! upprepar jag som ett mantra. Oftast sitter de blickstilla på väggen och gör ingenting.

Ungarnas verklighetstrogna plastspindlar i naturlig storlek har jag tvingat mig att ta upp (med pincettgrepp mellan tummen och pekfingret) och lägga i leksakslådan. Visserligen får jag gåshud, men jag måste försöka tänka rationellt och inse att det är MITT liv som blir begränsat av den här orimliga rädslan.

För att peppa dig vill jag säga att det faktiskt har gett resultat. Om man är villig att jobba på det, så måste man faktiskt inte bli förlamad av rädsla för spindlar.
 
Lycke, Haddirajan och Ploppe:
Vilken del av Sverige bor ni i? Bara så jag vet var jag ALDRIG ska flytta någonstans. Sitter och ryser när jag läser detta. :surprised:

mvh
David
 
Om jag inte missminner mig så har jag hört att flera insekter kan bli större än vanligt under rätt förutsättningar. Under ett av mina hus ligger en jordkällare som är frostfri. Därinne växer sig spindlarna riktigt stora, inga 7 cm men kropparna är väsentligt större än vad man ser normalt. Alltså, en "skogsspindel" som kan leva aktivt hela vintern i en skyddad miljö med massor av mat (små larver etc) borde ju bli iallafall lite större än normalt. ::)
Hade egentligen tänkt att mörda dem på något sätt men nu när de tydligen är ett mått på avsaknaden av fukt kanske de ska få bo kvar... :D
/MrE
 
När vi besiktade vårt hus nämnde vi något om det här med fukt och spindlar, men våran besiktningsman sa att det bara var skitsnack....det är som det här med pojk- och flickmage vid graviditet.....ibland stämmer det ibland inte...kanske för att det bara finns 2 alternativ att gissa på och därför är chansen stor att det blir rätt. :-D
 
... 8) överlagt spindelmord på g alltså... hur har man ihjäl många stora på en o sammagång då? Helst utan att behöva kuta runt och leta/plocka upp dem.

 
Funkar flugspray på spindlar? Isf ta en runda till någon lanthandel i närheten och köp deras flugspray som är anpassad för ladugårdar. Spraya sedan hela källaren och gå ut och stäng dörren.
Funkade för farsan en gång i tiden när bonden glömt spraya gödselstacken och det blev alldeles svart i luften utomhus pga alla flugor. När han hade sprayat inomhus var det bara att ta fram dammsugaren och suga upp "mattan" med flugor.

mvh
David
 
David: Jag bor strax utanför Stockholm, i ett torrt, fint och modernt hus utan källare (inte ens krypgrund).

Våra läbbiga spindlar finns oftast vid de två ytterdörrarna (tamburen och köket) samt inne i tvättstugan och badrummen. Av någon anledning håller de nästan uteslutande till på nedervåningen.

Jag har just läst på om husspindlarna. De spinner nät i tvättstugor och badrum och andra ställen med hög luftfuktighet och där det inte städas ofta samt mörka ställen som bakom bokhyllor och andra stora möbler där damm samlas och de kan spinna täta nät för att fånga småinsekter i. Det kan ju förklara varför de är i vårt vardagsrum - där har vi flera stora bokhyllor som de gömmer sig bakom.

husspindel.jpg

Vi har varken mörkt eller fuktigt hos oss, så jag vet inte vad som lockar. Kanske har vi inte tillräckligt städat hos oss? Kanske finns det småkryp här som spindlarna gillar att mumsa på? Vi har en hel del myror både i och utanför huset nämligen...

Ruggiga är de i alla fall! Och 17 vad snabbt de kan springa. Måset de förflytta sig över vardagsrumsgolvet så är det en svart liten fläck som med ett nästan ljudlöst trippande svischar över parketten.
 
Vår besiktningsgubbe sa likadant, det finns spindlar som trivs i fuktiga utrymmen, så det är inte att lita på den gamla "bondepraktikan"...hörsägen med andra ord.

Ska nog ge kastrullhäxan en kurs i städning där hemma då...eftersom det är hon som är rädd för dem... :-/
 
Lycke skrev:
David: Jag bor strax utanför Stockholm, i ett torrt, fint och modernt hus utan källare (inte ens krypgrund).

Våra läbbiga spindlar finns oftast vid de två ytterdörrarna (tamburen och köket) samt inne i tvättstugan och badrummen. Av någon anledning håller de nästan uteslutande till på nedervåningen.

Jag har just läst på om husspindlarna. De spinner nät i tvättstugor och badrum och andra ställen med hög luftfuktighet och där det inte städas ofta samt mörka ställen som bakom bokhyllor och andra stora möbler där damm samlas och de kan spinna täta nät för att fånga småinsekter i. Det kan ju förklara varför de är i vårt vardagsrum - där har vi flera stora bokhyllor som de gömmer sig bakom.

[bild]

Vi har varken mörkt eller fuktigt hos oss, så jag vet inte vad som lockar. Kanske har vi inte tillräckligt städat hos oss? Kanske finns det småkryp här som spindlarna gillar att mumsa på? Vi har en hel del myror både i och utanför huset nämligen...

Ruggiga är de i alla fall! Och 17 vad snabbt de kan springa. Måset de förflytta sig över vardagsrumsgolvet så är det en svart liten fläck som med ett nästan ljudlöst trippande svischar över parketten.
Finner inga ord för vad jag känner när jag läser detta.

Har aldrig sett på maken i Stockholmsområdet och då har jag bott på en hel del ställen där. Om du inte vill säga kommunen så säga gärna i vilket väderstreck du bor i i Stockholmsområdet.

mvh
David
 
Hej David!
Svaret på din fråga är: Norr om staden.

Här har jag letat reda på lite fakta till dig och andra intresserade:

"Till spindeldjuren hör förstås husspindeln och andra spindlar som väver sina nät i takhörn, bakom bokhyllor och på andra skyddade ställen. Den vanliga husspindeln är som namnet antyder en av de vanligaste spindlarna inomhus. Den lever av flugor och andra insekter som den kan fånga i sitt nät.

En av våra största spindlar, den stora husspindeln, brukar föredra tvättstugor, källare och andra fuktiga platser. Den stora husspindeln är inte särskilt vanlig och väcker ofta uppståndelse genom sin storlek. Särskilt den långbenta hanen blir ofta tagen för en exotisk "bananspindel". "

Fakta: SLU, Sveriges lantbruksuniversitet.
 
Man skall vara snäll mot hus-spindeln. Annars skvallrar den för hus-tomten.
 
Men så länge det är jag som är hus-se så är det jag som regerar! ;D
 
David skrev:
Lycke, Haddirajan och Ploppe:
Vilken del av Sverige bor ni i? Bara så jag vet var jag ALDRIG ska flytta någonstans. Sitter och ryser när jag läser detta. :surprised:

mvh
David

David: Bor i Östergötland och under tonåren ute på landet, centrala Östergötland = Östgöta slätten. ;D
 
Vet inte om det finns en annan tråd för andra "husdjur" i källaren, vi hyr i ett tvåvånings sluttningshus från 1920-tallet där källaren är murad. För ungefär en månad sedan uppmerksammade vi något konstigt på golvet i tvättstugan, massa "mörka fläckar", som visade sig vara mobila! Enligt våran hyresvärd försöker dessa "husdjur" hyra inn sig varje sommar, men efter att min make har duschat rejält med Radar och Jif universal har våra små "husdjur" tyvärr avlidit... ;D
Jag tror dom kallas "gråsugga" på svenska? Hur som helst, hur hindra dom kolonisera våran tvättstuga?

kryp.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.