OpiMaza
Hej
Köpte mig en Z-wave wall controller från ett ställe men om jag ska vara ärlig hur krångligt kan det vara egentligen?
Tanken är att kunna ha den till scener som tex godnatt komhem osv.
Läser manualen och fattat inget överhuvud taget. Man måste tydligen vara kärnfysiker för att förstå?
Är det någon här som kan förklara eller kan peka på ett exempel hur man gör, eller är det läge att skicka tillbaka den?

Den här är det jag har köpt.
https://www.m.nu/zwaveme-wall-contr...mplett-utanpaliggande-vaggbrytare-p-1363.html
 
Lite kommer du nog få kämpa :)

Du kan väl börja med att berätta vad du har för kontroller, och om du lyckats para z-wave.me?
 
OpiMaza
Ok sorry, en Vera light och jag har lyckats para den
 
OK.

Det som förmodligen ställer till det för dig(?), är att det scen-nummer som står i manualen (1-6,11-16) inte stämmer.
Jag förmodar att det inte händer något när du trycker på knappen?

Förutsättningen för att styra en scen är att du har programmerat 13 och 14 med värdet 3. Detta gör du genoma att trycka "Add configuration setting" på Device-fliken. Det ska se ut ungefär så här;
snap1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan trycker du spara, väntar på att Vera laddar om.
Sedan, för att snabba upp förloppet, trycker "configure node now" från Settings-sidan.
Tryck tre snabba på uppknappen på wall-controllern för att väcka den, och du ser att noden konfigureras i Veras gränsnitt.

Nu till kruxet med scen-nuffrorna som inte stämmer:
Vesternet har beskrivt problemet, som i kort går ut på att Vera använder 'sl_SceneActivated' istället för 'LastSceneID'. Detta gör att man måste leta upp sc_SceneActivated själv, antingen tar man rätt på alla (singel/håll/dubble-klick för båda knapparna), eller så koncentrerar man sig på dom man vet att man vill använda, tex enkelklick och dubbelklick.
För att hitta sc_SceneActivated för tex upp singelklick: Gör reload av gränssnittet (F5), tryck uppknappen, gör reload av gränssnittet igen, gå in på fliken 'Advanced', scrolla ner tills du hittar sl_SceneActivated -värdet.
Detta värde skall användas till en scen som du vill associera med upp/enkeltryck på wall-controllern.

Det som är jobbigt är att vänta på reload av gränssnittet, iaf om man som jag har 150 enheter som ska laddas om varje gång.
Har inte kollat, men det sägs att man måste göra detta på varje wall controller, eftersom man inte får samma siffror. Vilket verkar konstigt iofs.
 
OpiMaza
Tack jag ska prova i morgon, nu kallar familjen.
 
OpiMaza
Fick lite tid över och provade men jag kan tyvärr inte hitta sl_SceneActivated eller sc_SceneActivated hur jag än gör
 
Nästan längst ner på advanced fliken. ser att jag skrev fel, sl_SceneActivated ska det vara på alla ställen!
snap2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OpiMaza
Tyvärr så kan jag inte hitta dom variablerna?


01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OpiMaza
Förresten jag lägger ner har bestämt mig för att skicka tillbaka den.
 
Hm. Konstigt. Och du hade lagt in 3 på 13 och 14 och gjort configure now som jag skrev?

Nåväl, ibland får man kasta in handduken...
 
Jag delar din frustration OpiMaza! Jag har tre Z-Wave.Me Wall Controller (dock enknapparsversionen) som jag har slitit med i månader utan att få dom att fungera... :S Inte speciellt användarvänligt någonstans faktiskt.

vespaman: Fungerar dina settings ovan även för enknapparsversionen tror du? Kanske skulle göra ett försök till... Hoppet är det sista som dör! ;)
 
OpiMaza
vespaman skrev:
Hm. Konstigt. Och du hade lagt in 3 på 13 och 14 och gjort configure now som jag skrev?

Nåväl, ibland får man kasta in handduken...
Jepp jag har lagt in det på både 13 och 14
 
My bad!
Jag måste ha missat "Double" på något sätt.... Det är en helt annan grej.... :(

För att inte jag ska lura någon annan, så gäller min instruktion Düwi med z-wave.me, modell 06443.

Användarvänligt - nej, inte för fem öre, men man är ju van vid z-waveprytlar... :)
 
Bra för mig (som nu har en guide och ett litet hopp om att få igång sk-ten... ;)) men dåligt för OpiMaza. ;)
 
Jag får igång den, med hjälp av Associations Groups ID (1 för vänster knapp upp+ner, 2 för höger). Däremot får jag inte till dubbelklick (i mitt fall för vilja dimmra upp till 100%).

Hör att ni pratar om "sl_SceneActivated" osv, och såvitt förstår ingår detta i något Luup UPnP Actions & Variables under "SceneController1".
http://wiki.micasaverde.com/index.php/Luup_UPnP_Variables_and_Actions#SceneController1

Jag verkar dock inte ha dessa aktiverade eller något, för de finns inte under Advanced-fliken... Någon som har något svar på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.