simpa81 skrev:
Bra jobbat, ser riktigt fint ut!
Tack! Vet at vi inte gör något direkt märkvärdigt. Kör inga lyxiga eller spännande lösningar som så många andra mer kunniga här på forumet. Just nu satsar vi mest på att få stället beboeligt och fräscht.

Känns bra att ha skapat tråden och få påminna sig lite om hur långt vi faktiskt kommit. Ibland ser man nämligen bara allt det man har kvar att göra!
 
Här har vi jobbat på med huset efter bästa förmåga. Utöver allt som måste göras med huset har jag senaste månaden intensivkört och tagit körkort samt jobbat med mitt projektarbete i skolan. Imorgon är dessutom bebis beräknad, så mycket har gjorts höggravid utan så mycket kraft och med begränsad rörelseförmåga. Tur att man har en make som orkar med i alla fall! Vi har haft en barnfri helg då vi målade badrumstaket, fixade passbitar och satte silikon i köket samt satte upp lister i taket så mycket vi hann. Blev dock bara i vardagsrum/kök och badrum. Men så skönt att dessa rum nu i princip är färdiga! En mycket snäll granne hjälpte också till och satte igen fönstret i hallen från insidan, vilket redan var igensatt utifrån.

Samma granne och maken tog också en helg och hyrde en stor container och rev den hemskt fula och enorma dubbla carporten som stod på tomten. Nu frigjordes mycket mer tomtyta och man slipper känna det som att man bor på en enda stor uppfart.

Så här såg det ut innan:
IMG_0849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr ingen bra bild på carporten innan det började rivas, men man ser halva till höger på bilden. Skulle tippa på att den mätte ca 7-8 m x 9-10 m.

Under rivningen:
IMG_5708.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5739.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5741.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak och väggar kom ner rätt fort, men sen var där längst in ett isolerat förråd, vilket tog en väldig tid att få isär.

Idag:
IMG_5766.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5767.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är så grymt nöjd med hur det blev! Tomten känns plötsligt dubbelt så stor och mycket ljusare. Nu drömmer jag om att plantera gräs och fruktbuskar och göra en mysig uteplats. Tyvärr får nog detta vänta till nästa sommar.
 
  • IMG_5737.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att ni är nöjda, men ska jag vara ärlig så gör det rikigt rikigt ont i själen att ni river carporten och garaget.
Men man gör som man vill.
 
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
Härligt jobbat! Lycka till med bäbisen :)
 
Snyggt jobbat, särskilt köket!

Fotografen: Visst är det bra med carport, men inte längst in på tomten så att det och uppfarten fyller halva trädgården, det kan utnyttjas mycket bättre när man har två småbarn.
 
Ni har inte ställt köksstommarna på det nya golvet? Utan lagt det mot sockeln? Har själv funderar hur jag ska göra inför framtida köksrenovering.
 
Fotografen skrev:
Kul att ni är nöjda, men ska jag vara ärlig så gör det rikigt rikigt ont i själen att ni river carporten och garaget.
Men man gör som man vill.
Tur är ju det, att man får göra som man vill! :)
Carporten låg som sagt på fel sida av huset, vilket gjorde att ca 2/3-delar av tomtens yta (exkl huset) användes till carport och uppfart. Yta som kan användas till betydligt roligare saker! Garaget skulle vi nog inte riva om det inte vore för att det är fullt av mögel, men vi är rätt glada att ha en anledning till riva det. Är fult och byggt på diverse spillvirke som förre ägaren kommit över. Han har använt allt möjligt, bl a en gammalt bordsben till takkonstruktionen.
 
simpa81 skrev:
Härligt jobbat! Lycka till med bäbisen :)
Tack! Hon är äntligen ute och allt gick bra! Nu vill man bara landa lite så man kan fortsätta med huset.
 
Anna_H skrev:
Snyggt jobbat, särskilt köket!

Tack!
 
MUSS skrev:
Ni har inte ställt köksstommarna på det nya golvet? Utan lagt det mot sockeln? Har själv funderar hur jag ska göra inför framtida köksrenovering.
Nej, eftersom det sista vi gjorde var att lägga golvet så ställde vi köket på det gamla golvet. Sen lade vi golv fram till benen på skåpen och sedan satte vi sockeln. Funkar ju bra om man ska ha sockel nertill och dessutom så går det ju åt mindre golv!
 
Szechuana skrev:
Tur är ju det, att man får göra som man vill! :)
Carporten låg som sagt på fel sida av huset, vilket gjorde att ca 2/3-delar av tomtens yta (exkl huset) användes till carport och uppfart. Yta som kan användas till betydligt roligare saker! Garaget skulle vi nog inte riva om det inte vore för att det är fullt av mögel, men vi är rätt glada att ha en anledning till riva det. Är fult och byggt på diverse spillvirke som förre ägaren kommit över. Han har använt allt möjligt, bl a en gammalt bordsben till takkonstruktionen.
Jaså det är en sån som vart i farten...jaja, den typen av byggen kan göra en människa galen...
 
Ja, här har då inte hänt mycket senaste halvåret. Men svårt att renovera/bygga samtidigt som man ammar :)

Något som har hänt är att vi fått sålt byggboden/gäststugan. Skönt! Nu har vi en fantastisk utsikt från köksfönstret, rakt in i skogen. Skogen som börjar vid vår tomtgräns sträcker sig sedan ca 7 km. Helt underbart!

Utsiktsbild:
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars har vi hunnit bygga ett skoställ till hallen också. Vår hall var helt hopplös tidigare. Storleken är 1,85 x 2,00 m och 2,00 m i takhöjd, men ingen hel vägg utan alla hade en dörr eller ett fönster. Jättesvår att möblera. Har resulterat i skor och jackor, vantar och mössor precis ÖVERALLT. I höstas satte vi igen fönstret på ena väggen för att kunna få en vägg att möblera mot. Efter det såg det ut så här (jättedålig bild):
bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret satt mellan spegeln och jackorna, därav fick vi bara plats med 3 krokar att hänga på. Så vi bestämde oss för att bygga en platsbyggd skobänk. Vi fick lite hjälp med tillsågning av skivan av grannen, men resten gjorde vi själva. Är mycket nöjd och stolt. Inget mästerverk direkt, men mycket funktionell.
IMG_6740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_6739.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_6815.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6814.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6769.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6741.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linska
  • Laddar…
Tänkte att jag skulle bifoga en bild över vår planlösning som den ser ut idag. Vi bor litet, trångt och opraktiskt. Inga bra förvaringsmöjligheter. Dessutom måste man gå genom dotterns rum för att nå vårt sovrum. I vårt sovrum ryms knappt vår säng, än mindre en spjälsäng, så vi har det lite rörigt just nu. Till hösten har vi dock tänkt att börja vår utbyggnad av huset. Steg 1 blir att flytta ut sovrumsväggarna, där vi har altan idag. Huset är från början gjort för att man ska kunna göra så och taket går så långt ut.

Planlösning:
IMG_0201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på altanen där man kan bygga ut:
IMG_5319.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hoppas att detta ska vara ett hyfsat billigt sätt att få några kvadratmeter extra för att stå ut tills vi kan bygga ut resten av huset. Tak och plintar finns redan. "Bara" att regla upp yttervägg och isolera golvet. Typ. Dessutom behövs denna yta när vi bygger ut sen, för att få till en vettig planlösning.

Planlösning efter utbyggnad:
IMG_0202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstren sitter lite konstigt i utbyggnaden, men tanken är att detta ska bli ett allrum/vardagsrum i framtiden. Får fundera lite mer på fönsterplacering (och en massa annat också).
 
Skoj att följa er och ert projekt! Måste varit oroliga tider när taket inte höll tätt...

Hoppas ni fortsätter uppdatera oss!
 
Hej,

Intressant med taket, jag sitter i samma läge och skulle behöva någon som jag kan lita på att han åtgärdar taket rätt. Jag har talat både med snickare och kunnig folk på bygghandel och deras förslag på hur jag ska lägga taket på utbyggnaden skulle resultera att jag hamnar i samma läge som ni hade dvs läckage. Tack och lov så kom jag fram till att deras lösning inte håller och skulle kunna orsaka läckage, jag misstänkte att taken måste gå ihop, som ert lösning nu, för att jag ska slippa läckage, är inte kunnig själv men resonerade till det så jag var inte säker tills jag hittade dit inlägg. Idag sitter det tegelpannor på befintlig hus, gäststuga, och korrigerad plåt på tillbyggnaden. Pannorna på gäststugan är gamla så ett bytte skulle göra taket gott. Tillbyggnaden har varit ett förråd som jag håller på att inreda till gäststuga. Har du kontakt uppgifter till tak läggaren? Mitt ställe ligger i Norrtälje.
IMG_4660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla svar om hur är det bäst att lösa tak problemet för att undvika framtida läckage. Lutningen på tillbyggnaden som den ser ut nu är ca 6 grader, det är lågt i tak 1,6 m i lägsta punkten och ca 2 m i högsta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.