Det har varit stiltje på byggfronten hemma under den sista tiden. Dels pga av att jag varit ganska less på byggandet en tid samt att plånboken varit lite tom en tid.

Just nu håller jag på och planerar inför sista rycket på övervåningen. Det är 2 sovrum, korridor, hall samt trappan som ska göras. Det stökiga med detta är att korridoren är en väldigt central del av huset och hur man än gör så kommer den behöva användas även under bygget. Så nu handlar det om att planera allt väldigt noga för att slippa leva i byggkaos för länge. Dvs ha rätt material hemma, rätt verktyg samt tid avsatt. Räknar med att ta ledigt i en vecka för att riva golv, lägga golvvärme, lägga nya golv, dra el samt gipsa. Det blir riktigt hårt arbete men det bör gå så länge jag kan hålla mig strukturerad och förberedd.

Tanken är att sätta igång i mitten av februari... lär väl bli några uppdateringar då misstänker jag.

Under tiden så har jag dock börjat bygga lite vägglampor till källaren samt ett skrivbord under trappan. Har beställt lite desktoplinoleum till skrivbordet, ska bli spännande att se hur det blir.
 
  • Gilla
BrianW
  • Laddar…
Projekt burbygge rullar sakta på. Nu börjar glasen hamna på plats. Lite mer fräsjobb sen ska allt monteras ihop!

ImageUploadedByByggahus.se1390862578.560145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
erik_n skrev:
Projekt burbygge rullar sakta på. Nu börjar glasen hamna på plats. Lite mer fräsjobb sen ska allt monteras ihop!

[bild]
Ännu mer burbygge:
ImageUploadedByByggahus.se1390981303.928208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsgaller och desktop, sen är det klart!
 
Över 3 veckor utan något inlägg....:wow: Vad har hänt? :rolleyes:
 
Hej!

Jag har en fråga angående en gammal bild du lagt upp. 1,5 dosorna du köpte ser ut att vara för dubbelgips? Är de utvändigt 45 mm djupa plus dubbelgips eller är de 45 mm djupa för enkelgips vilket innebär att man måste klippa bort vissa skivanhåll för att få plats med dubbla skivor?

Jag köpte nämligen precis art nr 1421340 från elbutik.se med syfte att använda till dubbelskiva. För att göra detta måste jag dock kapa bort anhållen vilket innebär att skivan nästan ligger i nivå med stutsarna. Tycker detta känns konstigt så jag undrar hur du gjorde?

/Anders
 
Och jag missade att svara med bifogad bild…
Jag menar alltså de Eljo VP-2 1,5 modul apparatdosor du visar på sidan 53 av denna tråd.
 
roli skrev:
Över 3 veckor utan något inlägg....:wow: Vad har hänt? :rolleyes:
Inte mycket... jobbar typ dygnet runt. Drog igång ett till företag i oktober och har haft å göra sedan dess. Men vem vet, snart kanske man kan få en lucka å börja spika lite igen.
 
bulleb skrev:
Hej!

Jag har en fråga angående en gammal bild du lagt upp. 1,5 dosorna du köpte ser ut att vara för dubbelgips? Är de utvändigt 45 mm djupa plus dubbelgips eller är de 45 mm djupa för enkelgips vilket innebär att man måste klippa bort vissa skivanhåll för att få plats med dubbla skivor?

Jag köpte nämligen precis art nr 1421340 från elbutik.se med syfte att använda till dubbelskiva. För att göra detta måste jag dock kapa bort anhållen vilket innebär att skivan nästan ligger i nivå med stutsarna. Tycker detta känns konstigt så jag undrar hur du gjorde?

/Anders
Precis, det är lite halvkass lösning faktiskt. Missar man hålet med några millimeter så blir det dessutom strul med att dosan hamnar lite snett.

Så här i efterhand tror jag en fungerande lösning kan vara att låta anhållen sitta kvar, kapa upp ett större hål i OSB/innre gips och sedan montera den som i en enkelgipsvägg i yttre gipset. Vad tror du?
// E
 
buren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är vad jag lyckats åstadkomma på sista tiden. En sjukt överdriven bur till dotterns ökenråttor... Självklart med infälld dimbar led-belysning ;)
 
  • Gilla
[SH] och 9 till
  • Laddar…
Det där är lyckliga ökenråttor! Stor tumme upp! (y)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
erik_n skrev:
Precis, det är lite halvkass lösning faktiskt. Missar man hålet med några millimeter så blir det dessutom strul med att dosan hamnar lite snett.

Så här i efterhand tror jag en fungerande lösning kan vara att låta anhållen sitta kvar, kapa upp ett större hål i OSB/innre gips och sedan montera den som i en enkelgipsvägg i yttre gipset. Vad tror du?
// E
Det var alltså lika illa som jag trodde...
Tanken har slagit oss också om att lägga anhållet på OSBn så att det hamnar strax innanför gipset men känns inte helt bra. Jag är istället inne på att sätta regelbitar på de oanvända sidorna av dosan för att på så sätt få ett anhåll för skivorna. För mig underlättar det att jag har råspont som jag skruvar dosorna mot. Den lösningen fungerar kanske inte för alla annars...
 
Jösses, vilken bra tråd, och vilket imponerande bygge! Hatten av!
 
erik_n skrev:
Inte mycket... jobbar typ dygnet runt. Drog igång ett till företag i oktober och har haft å göra sedan dess. Men vem vet, snart kanske man kan få en lucka å börja spika lite igen.
Ökenråtteburbygg AB ? 😄
 
  • Gilla
erik_n och 2 till
  • Laddar…
Frandas skrev:
Jösses, vilken bra tråd, och vilket imponerande bygge! Hatten av!
Tack! Varit lite dåligt med uppdateringar på sista tiden dock...
 
verktygsgurun skrev:
Ökenråtteburbygg AB ? 😄
Haha typ så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.