Jag vet inte om det här är rätt forumdel för den här frågan, om det blivit fel kanske mod kan flytta på tråden till rätt plats?

Jag bor i hyreshus, och är väl medveten om att man får tåla oljud. Med det sagt måste jag medge att dagen har varit extremt prövande!

Så här ser situationen ut; när en hyresgäst flyttar ut och en lägenhet blir tom så har hyresvärden bestämt att den tomma lägenheten ska renoveras till nuvarande standard. Mycket bra initiativ på det hela tycker jag, då husen är byggda i början av 70-talet och ett standardlyft är välkommet!

I dag har jag varit hemma, pga förkylning, och det har borrats med slagborr/borrhammare konstant från 8 i morse fram till nu (vilken välsignelse lunchtimmen var!). Lägenheten som renoveras ligger tre våningar ovanför min, men ljuden "vandrar" i betongen. Det känns som att mitt skallben vibrerar fortfarande :D

Så, till min fråga, vad sjutton kan ta 8 timmar att borra i en lägenhet? Det är trots allt bara vardagsrum, ett sovrum, badrum, hall och kök vi talar om! Jag har en vanlig trött slaggborr från clas ohlsson, med den kan jag stor sannolikhet prestera minst 10 hål i timmen med (rätt lågt gissat tror jag). Jag hade tidigare en borrhammare, med den borrade jag i den hårdaste betong som kniv genom ljummet smör, så min gissning skulle vara 30-40 hål på en timme med en sådan. Om vi räknar lågt, och de tagit 10 hål i betongväggarna i timmen, har det alltså tagits upp 80 hål under dagen! Och då ska tilläggas att inte samtliga väggar i lägenheten är av betong, innerväggarna är av gips! Om vi istället räknar högt, och det gjorts 30 hål i timmen, så är det hisnande 240 hål väggarna där uppe nu! Finns det ens någon betong kvar att bära upp huset med kan man då undra.

Vad kan de behöva alla dessa hål till? Är det normalt att behöva 80-240 hål för att renovera en lägenhet? Eller kan det vara något helt annat dom pysslar med som låter som att dom borrar hål i betongen?

PS. Blir nog jobbet i morgon vare sig jag är frisk eller inte :p
 
Köksbyte?
 
S
du tror inte att dom bilade bort kakel eller något?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det är nog inte fråga om borrande utan bilande. Kanske dom river och flyttar väggar, gör spår för nya kablar bilar bort kakel osv. Borra kommer dom troligtvis inte böja med fören man monterar nya skåp etc,
 
S
badrumsrenovering eventullt sanering av asbest fog/kakellim.
 
Ja, renovering av ett gammalt badrum......
Dag 1: nerplockning kakel och klinker, dela borttagande inbyggt gjutjärns badkar
Dag 2: Bila bort gammalt gjutjärns avlopp och alla horisontella avloppsrör
Dag 3: ..........
 
Varför inte bara gå upp och kolla :)
 
  • Gilla
PeterStrandberg och 1 till
  • Laddar…
PCLarsson: Jo jag var där uppe förra veckan, då knackade dom bort kakel i köket (loftgång så man ser in i köket), men då knackade dom med koben och hammare.

Ni andra, ja badrumsrenovering låter klart rimligare än 80-240 hål. Och det lät faktiskt värst inne i mitt badrum, så jag tror gåtan fått sitt svar.

Nu ska jag ta alvedon, skallrar fortfarande i huvudet, stackars sate som utförde jobbet säger jag bara. Snudd på granatchock för den stackarn.

Tack för snabba svar!
 
FrankieFrankie skrev:
stackars sate som utförde jobbet säger jag bara.
Jag tror alla vi som läste vidare efter grundskolan tycker det var väl värt det...
 
S
haavard skrev:
Jag tror alla vi som läste vidare efter grundskolan tycker det var väl värt det...
så menar du att alla som gör detta saknar utbildning?
 
Typ
 
S
haavard skrev:
Typ
tre år kan man få gå innan man gör sådant arbete ungefär 70-80% har gått den gymnasialla utbildningen.
har till och med haft tre färdig utbildade civilingenjörer som lärlingar
 
haavard skrev:
Jag tror alla vi som läste vidare efter grundskolan tycker det var väl värt det...
Det beror väl på om alla som läste vidare har jobb?

Sen tror jag inte det är så många som inte fortsätter läsa efter nionde klass.
 
Har det inte varit vattenskada då? Giha golv skulle jag tippa på, då borrar man 10 hål per spånskiva, och 20 kvadrat blir cirka 200 hål, samt att man måste dammsuga ur efter varje hål, och pricka rätt i röret med en expanderspik, sedan slå ner den med ett förlängningsskaft och hammare ;)..
Det kan man LÄTT pyssla med i 8 timmar..
 
På beskrivningen låter det som om man bilat bort en gammal golvbrunn eller två. Det brukar ta en dag ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.