Sparfönster är nog billigast på marknaden och erbjuder fönster med lågt U-värde och skräddarsydda mått. Låter lockande, men litet research visar att bolaget med säte i Borås knappt har någon anställd och ingen större omsättning heller. Produktionen sker i Estland (på 15 år gamla maskiner enligt en tidningsartikel jag hittade). Vidare är moderbolaget det estniska företaget. Det hela drivs av en dansk som äger ett antal företag i möbelbranschen. På kundservice svarar en svensk, som dock befinner sig i Danmark.

Jag har haft goda erfarenheter av estländare och är intresserad. Dock tycker jag man mörkar sitt ursprung. Är det någon som köpt något av dem?

Hälsningar/Peter
 
  • Gilla
C.Dahlberg
  • Laddar…
Också intresserad av att se dessa fönster. Mailade till kundtjänst och frågade om dom sålt några fönster i mitt område.
De skulle återkomma.
 
Saknar P-märkning, SFDK-kontroll.

Varför inte lägga till cirka 1500-2000:- per fönster (14x13) och beställa ett SP-fönster eller Elitfönster och få en produkt man vet fungerar bra i beslag och funktion även efter 20-30 år. Kan ej heller se någon dokumentation av vind och regntäthet?
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Visst kan man köpa premiummärken, det är tryggt (jag har köpt mycket), men även uppstickarna kan vara intressanta. Sparfönster erbjuder t.ex. skräddarsydda mått utan extra kostnad.Jag har köpt från Skånska byggvaror i många år och aldrig blivit besviken. De är litet billigare, men håller en jämn och fullt godtagbar kvalitet. Men det är förstås inget som säger att Sparfönster är lika bra. Det är därför jag undrar.
 
  • Gilla
Stefan_E och 1 till
  • Laddar…
Jag har också fastnat för dessa fönster (priset förstås), finns det någon som har egen erfarenhet av dessa?
 
Jag tyckte inte det var så stor prisskillnad mot SP. Jämför ni mot SP's prislista på hemsidan så skiljer det en del men på det priset får man ju mellan 20-40% på.
 
Har nu fått pris på sp. Ser ingen anledning att chansa på sparfönster. Visst blir det några kronor i skillnad men det känns ändå som att det är totalt sett en bättre affär att köpa hos min lokala handlare.
 
Vi köpte våra fönster härifrån. Vi är väldigt nöjda och snickarfirman som hjälpte mig att installera var riktigt imponerad av kvalitén.

http://www.bonusfonster.se
 
  • Gilla
RobinBlomhag
  • Laddar…
Vad kom man fram till här? Är Sparfönster något att ha? Jag ser nämligen bra pris på ett fönsterparti med sidljus för köksutgången till altanen.
 
Jag fegade ur och beställde från Fönsterbolaget i stället. Inte särskilt billigt, men fönstret är installerat och verkar bra.
 
Jag gick på det billiga priset samt att deras karmar kändes nätta jämfört med andra tillverkare. Köpte 2 fönster, 4 glasdörrar samt en pardörr i glas. Alla utom 1 dörr har hängt sig ordentligt. Det tog knappt ett halvår innan diagonalen blev skev. Ytterdörren är hopplös, jag måste ta i underifrån och lyfta dörren för att vrida låskolven.

Summa summarum. Fönstren är helt ok, men dörrarna är rena skämtet. Jag har reklamerat dom, får se vad sparfönster säger. Mitt råd är att lägg till den extra kostnaden för fönsterdörrar och ta en annan tillverkare. Du skall ju ha dom i många år och kommer att öppna och stänga tusentals gånger.

Kärnvirke säger dom i reklamen, tja en gnutta kanske. Men relativt täta årsringar.
 
Hmm vad svårt det blev nu. Jag försöker hitta en helglasad spröjsad altandörr till min kolonistuga och sparfönster är helt klart det mest attraktiva alternativet hittills. Det skiljer inte bara ca 5000 kr om jag jämför med ovan nämnda alternativ, men jag får den dessutom färdigmålad i olika kulörer för in och utsida. Hur ska man tänka vg kvalitet undrar jag. Jag behöver inte 3-glas eller något högt u-värde eftersom det gäller en ouppvärmd kolonistuga. Dörren ska inte användas som dörr (använder annan ingång) utan behöver bara ge ljusinsläpp och passa den gamla stilen. Men det är klart att jag vill att den ska gå att öppna och stänga den en gång om året jag eventuellt vill göra det. Vad tror ni?
 
Jag har helt ändrat mitt omdöme om Sparfönster. Att dörrarna hängt sig berodde på att mina karmplugg gett sig en smula, därav skeva diagonaler. Felet är mitt, dörrarna är OK (de är spröjsade). Däremot har jag en stor pardörr utan spröjs med skev diagonal. Den är helt enkelt för tung för sin konstruktion.

Jag har haft en hel del kontakt med supporten på Sparfönster, och de är mycket bra, tillmötesgående och verkligen service vänliga. Jag hade förväntat mig att bli bemött på ett helt annat sätt (mina fördomar). Så bara för att de inte är baserade i Sverige betyder det inte att de inte är lika trovärdiga.

Jag kan rekommendera deras produkter. En orsak till att jag valde dom från början var (förutom priset) att de hade så många olika varianter av allting, samt att det gick att få dörrarna omålade.
 
  • Gilla
Chargerman
  • Laddar…
Men så skönt! Jag undrade just hur karmarna satt fast om de kunde bli skeva, men då förstår jag. Får jag fråga om du tog genomgående spröjs eller sådan energispröjs? Jag vill ju att dörrarna ska bli så lika gamla som möjligt och tänkte ta genomgående, vad är ditt intryck? Är någon av dina dörrar med säkerhetslaminerat glas och syns det eller är det som vanligt klarglas? Tack för att du skrev och uppdaterade, nu vågar jag välja dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.