Jag är igång och gör ett badrum i källaren, allt är utbildat, nya stammar är dragna och det ligger 20 cm cellplast i botten. Det börjar bli dags att gjuta själva plattan och jag känner mig inte såpass säker att jag vågar mig på det själv i och med att fall ska till.

Jag har hela tiden tänkt att plattan ska gjutas i betong och att man eventuellt flyter ett fall i omgång två. När jag kontaktade en murare idag så rådde han istället till att flytspackla hela badrummet, 5 cm tjockt. Materialkostnaden blir betydligt högre men han menade på att det går betydligt mycket fortare.

Någon respons på detta?
 
Det går ju onekligen snabbare; betong måste torka ut ordentligt innan du kan belägga den med något, 3 månader är ett riktmärke jag hört.

Men kostnaden måste bli väldigt mycket högre med flytspackel.

Hur stort är rummet?
 
Ett bra sätt för muraren att känna pengar;)
 
  • Gilla
Tigerstorm
  • Laddar…
5 kvm, skulle kosta 5000-6000 ungefär. Känns som 5 cm blir tunt eller är flytspackel såpass mycket starkare?
 
Tiden för torkning är egentligen inget problem, har inte tänkt sätta plattor förrän till hösten
 
Då skulle jag gjuta med betong, och bygga fallet med spackel sen. Tveklöst.
 
Instämmer. Gjut med betong. Försök göra fallet direkt. Eftersom det är svårt att likt en helikopter hovra i rummet så kan du gjuta i två etapper. Ex: först större delen där det räcker med ett litet fall. Sätt upp två reglar som stöd att dra av emot. Sen efter 2 dygn gör du lilla delen där du ska ha dusch eller dyl. Där behövs mer fall. Det går utmärkt att få till om du har bra konsistens på betongen. Reglar a har du ju såklart tagit bort vid det laget. ;) Jag kan även rekommendera en vibrator (inte den roliga varianten) så betongen fyller ut ordentligt och bubblor försvinner.
Lycka till!
 
flashower skrev:
Instämmer. Gjut med betong. Försök göra fallet direkt. Eftersom det är svårt att likt en helikopter hovra i rummet så kan du gjuta i två etapper. Ex: först större delen där det räcker med ett litet fall. Sätt upp två reglar som stöd att dra av emot. Sen efter 2 dygn gör du lilla delen där du ska ha dusch eller dyl. Där behövs mer fall. Det går utmärkt att få till om du har bra konsistens på betongen. Reglar a har du ju såklart tagit bort vid det laget. ;) Jag kan även rekommendera en vibrator (inte den roliga varianten) så betongen fyller ut ordentligt och bubblor försvinner.
Lycka till!
Du är en pärla! Rummet är 4m*1.40, alltså spärra av duschdelen och gjuta den delen med fallet ett par dagar efter. Är det verkligen någon vits att ha fall i hela badrummet när det blir så avlångt rum?
Ger mig nog på att göra det själv ändå
 
Enligt alla normer mm så visst ska det vara fall. Ni riskerar jag bli virtuellt stenad men jag gjorde mitt med ett fall på 5mm på 1,5 meter på den delen utanför duschen. Alltså nästan obetydligt. Duschdelens fall gjorde jag så det rinner bra men utan att det känns som att man står i en vattenrutschbana och riskerar ramla. ;)
Det viktiga är att du utgår från golvbrunn i dusch och lägger på hörd för fallet när du sätter dit regeln. Så det inte blir för lågt. Köp en putsbräda och försök vara noggrann med att få det så slätt som möjligt. Vattna betongen när den brinner även att det är inomhus. En vattenkanna funkar. Naturligtvis måste du ha koll på gällande regler för våtrum.
 
Redigerat:
Delade du upp gjutningen i två omgångar? Behövde du jämna till fallet med spackel efteråt eller blev det tillräckligt bra direkt?
 
2 omgångar. Men jag lade en träskiva ovanpå den nya betongen då den inte hunnit härda ordentligt på 2 dagar. (Det tar ca 3 mån som nån skrev ovan). Jämnheten blev bra. Behövde inte spackla/flyta. Fick knacka bort enstaka "piggar" som stod upp.

Har du lagt i armeringsnät, distanser, golvvärme mm än?

/Niklas
 
Det är så lagom roligt att ha bakfall när badkaret (duschen) svämmar över.

Been there, done that.
 
Nej jag har golvvärmen och armeringen kvar innan det är dags
 
Ok.
Precis som nyfiken skriver så tror jag det är bra med att ha lite fall i hela badrummet. Utifall att det börjar läcka eller liknade.
Lycka till!
 
t040288 skrev:
Nej jag har golvvärmen och armeringen kvar innan det är dags
Just det. Om du lägger vattenburen golvvärme tänk på att lägga i sk dubbla slingor för att slippa värmeskillnad i början och slutet av slingan. Det finns säkert någon tråd om det här på bh.
/Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.