OpiMaza
Hej alla
Sitter med BBB nu och det fungearar under all kritik.
Det lägger av både nu och då för att sen hoppa igång igen, det är helt omöjligt att se en hel film på tex netflix eller någon playkanal utan att det lägger av minst någon gång var 10-20 minut.
Ringer supporten och dom säger att dom inte ser något fel hos dom, allt är ok.
Har bytt modem otaliga gånger utan någon skillnad.
Har även bytt all på "min" sida om modemet.
Flyttat modemet till första jacket. (har haft det på andra jacket omkopplat i 6 år utan beskymmer men har nu kopplat om till första igen)
Bytt router. (ny asus)
Nya kablar. (köpte en kabeltestare för att se om det va något fel på mina egengjorda kablar, det va det inte)
Nu tänkte jag om det finns något program som man kan köra på sin dator (mac) eller router (synology) som tex pingar eller kollar upp min anslutning typ under ett dygn som jag kan visa för BBB så dom tror på mig om mina problem
 
Detta handlar inte om hastighet.
 
probeb skrev:
Detta handlar inte om hastighet.
Ah, nej, jag som var lite snabb i feltänket där. Dock så kan man med tptest v5 köra den kontinuerligt under en längre tid och få ut en graf.
 
Tptest? Ett program?
 
OpiMaza
ekblom skrev:
[länk] är en bra tjänst för att testa hastighet.

Finns en flash-version som är smidig att komma igång med, annars finns [länk] som är lite mer avancerad.
Precis, det handlar om att jag vill kolla under en längre tid (ett dygn kanske) om och när jag har anslutning till internet.
 
Ja, la till en länk till det i mitt första inlägg i samma veva som du skrev att det inte handlade om hastighet.
 
Finns inte dom fysiska förutsättningarna för att leverera strömmande video så spelar det ingen roll hur mycket man fixar hemmavid.
Börja med som ekblom skriver mäta hastigheten och jämför detta med vad BBB lovat (inte vad som står i avtalet typ 24/1) baserat på avstånd till telestationen.
 
Har använt ett program som heter pingplotter till liknande uppgift, där får man under en längre period se uppkopplingens egenskaper. Finns som freeware under begränsad period
 
OpiMaza
Nimajneb skrev:
Finns inte dom fysiska förutsättningarna för att leverera strömmande video så spelar det ingen roll hur mycket man fixar hemmavid.
Börja med som ekblom skriver mäta hastigheten och jämför detta med vad BBB lovat (inte vad som står i avtalet typ 24/1) baserat på avstånd till telestationen.
Ok det kanske va fel att ta netflix osv som exempel men jag menar att min anlutning till intenet "laggar" som mina barn säger.
Det kan gå bra men sen så fryser det till och blir som sirap i 1-2 minuter sen så går det igen ett tag.
Väldigt frustrerande.
 
Du borde se på modemet om det tappar länken. Brukar finnas en LED som blinkar när det försöker etablera ny länk.
Sedan skriver du att du bytt modem flera ggr, till likadant eller till annat märke?

För en massa år sedan hade jag ADSL med BBB och hade exakt samma problem som du. Det visade sig då att modemen som man fick av BBB inte implementerade ADSL2+ standarden korrekt. Enligt standarden skall modemet sänka hastigheten stegvis tills länken blir stabil men deras modem gjorde inte detta. När jag köpte ett Zyxel modem fick jag lite lägre hastighet men i princip helt stabilt. Så försök ta reda på vilket modem som är "bäst" i detta avseende, det kan göra skillnad.
 
OpiMaza skrev:
Ok det kanske va fel att ta netflix osv som exempel men jag menar att min anlutning till intenet "laggar" som mina barn säger.
Det kan gå bra men sen så fryser det till och blir som sirap i 1-2 minuter sen så går det igen ett tag.
Väldigt frustrerande.
Då är jag med, har eg samma problem som du linan känns instabil. Efter det senaste "totalhaveriet" (24h) så gjorde, i mitt fall AllTele någonting och det har blivit både snabbare och stabilare. Någonting måste dom ha gjort för att tidigare blinkade 2 av LEDarna på modemet liksom i snabb takt med nättrafiken, numera lyser samma lampor konstant och linan är stabilare. Har ett Speedtouch V6 modem och en Asus AC68U router.

Har du en ADSL splitter i telefonuttaget?

Vilken router har du?
Jag har tidigare haft en äldre Asus som eg var stabilare än den nya jag har nu och den nuvarande är inte helt stabil. Blir bättre för varje firmware uppdatering som kommer o dom kommer ganska ofta.
 
Hade exakt samma problem när jag fick ADSL här. Hade BBB då också och de var MYCKET hjälpsamma och de såg i sin utrustning att modemet tappade kontakten med telestationen ofta. Efter att de kallat ut Skanova två-tre gånger för att mäta och byta luftledningar och till bättre kabelpar i markkablaget, ändrat vissa parametrarna i modemet samt sänkt hastigheten så var anslutningen stabil i 3 år tills jag sade upp den. Inte ett enda oplanerat avbrott.
 
Vet inte vad syntaxen på ping är på en mac men.

Ping -t ping.sunet.se >minlogfil.txt ger dig en log över alla pingförsök den har gjort.
 
OpiMaza
Nimajneb skrev:
Då är jag med, har eg samma problem som du linan känns instabil. Efter det senaste "totalhaveriet" (24h) så gjorde, i mitt fall AllTele någonting och det har blivit både snabbare och stabilare. Någonting måste dom ha gjort för att tidigare blinkade 2 av LEDarna på modemet liksom i snabb takt med nättrafiken, numera lyser samma lampor konstant och linan är stabilare. Har ett Speedtouch V6 modem och en Asus AC68U router.

Har du en ADSL splitter i telefonuttaget?

Vilken router har du?
Jag har tidigare haft en äldre Asus som eg var stabilare än den nya jag har nu och den nuvarande är inte helt stabil. Blir bättre för varje firmware uppdatering som kommer o dom kommer ganska ofta.
Jag kör med en Asus A66U router och kör med BBB orginal zyxel modem.
Kör inte med någon splitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.