D09
Två idiottankar ;)

Går det att värma borret utan risk för brand? Det krymper väl av värme?

Gör det någon skillnad om man väter ner materialet? Förmodar att det är en öppen betongvägg..

Nu tänkte jag bara högt så var snäll mot mig he he
 
ullberg
Jag har kört fast en borr rätt hårt i berg (börja aldrig borra ett längre hål med en sliten borr och kom sedan på den billianta idén att köra ner en helt ny, således med aningens större diameter, när det är en liten bit kvar av det 400mm långa hålet)

För mig så var det en kombination av svetstång, rörtång och handslägga som till sist fick mitt borr att lossna, men det tog sin lilla tid...

Men man kan väl bara säga: GoForIt!

/U
 
ullberg
D09 skrev:
Det krymper väl av värme?
Expanderar...

Men kyla skulle väl kunna gå, ett 25mm borr är dock, lite beroende på längd, rätt mycket metall att kyla.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Sätt eld på huset och kyl borret med kolsyresläckaren! ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Betongen reagerar inte på värme. Men borret gör det på kyla. Rent teoretiskt kan du kyla loss det med kolsyra.
 
Prova med silikon sprej, den har en otrolig krypförmåga jämför andra oljor.
 
Omega 636 is da shit! Slår silikon med hästlängder. Särskilt om vi talar om metall.
 
Min tanke är också glidhammare. Har du testat det?
 
Att smörja lär inte fungera när borret sitter fast i en betongkonstruktion..... Här har det troligen kilats fast så slag och vickning fram och tillbaka är nog det som måste till (om det hjälper.....).
 
  • Gilla
robert_m
  • Laddar…
Svetsa på en hylsa och kör på med mutterknack. Framåt och bakåt, smörja, det kommer in där det kommer in och gör den nyttan den kan. Går det inte Fimpa borret med väggen och ta ett nytt intill. Bara att putsa/måla/täckplåt/spackla det gamla borret.
 
D09 skrev:
Går det att värma borret utan risk för brand? Det krymper väl av värme?
Tankevurpa? Det expanderar av värme. Man får värma väggen i stället.

Fast frågan är om hålet blir större eller mindre då...
 
Darth Peter skrev:
Betongen reagerar inte på värme. Men borret gör det på kyla. Rent teoretiskt kan du kyla loss det med kolsyra.
Vad jag vet så utvidgar sig metall och betong ganska exakt lika mycket. Skulle vara lite knepigt med alla armerade betongbroar annars när sommarvärmen slår till ;).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvidgningskoefficient
 
Sätt på ett 6 mm borr eller liknade och borra några nya hål runtom borret som sitter i väggen. Brukar gå att rycka loss det för hand sen.

Edit. Missade att du inte va så sugen på att göra hålet större
 
Redigerat:
cem77 skrev:
Vad jag vet så utvidgar sig metall och betong ganska exakt lika mycket. Skulle vara lite knepigt med alla armerade betongbroar annars när sommarvärmen slår till ;).

[länk]
Jajävlar! Där lärde man sig något nytt. :)
 
Om du vill kunna återanvända hammarborren så byt till en billig borrhammare utan slirkoppling och tre övergödda människor med sex händer som håller emot. Växla mellan rotationsriktningen tills det lossnar.
Men om du är beredd att offra hammarborren finns det flera lösningar. Jag avråder dock från att slå med hammaren bara så där, det kan fastna ännu mer. Om du ska slå med hammaren så se till att samtidigt slå på sidorna också för att skapa en vibration, ev. kraftig polygrip där nån håller och försöker rotera samtidigt som den andre knackar på med hammaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.