ullberg
Jag kanske har missat något men (Min fetstil) :

Anna_H skrev:
Och jag läser tvärtom, det står inte att TS har skyldighet att förse sin syster med vatten i kranen utan att hon har rätt att på egen bekostnad förse sig med vatten genom att anlägga utrustning för det. Det betyder att hon ska betala för att nyttja hans anläggning då hon inte har anlagt en egen.
elmont skrev:
Nej, men det betyder helt klart att han på intet vis behöver se till att systern får sitt vatten, hon ges INGEN rätt till att koppla in sig på broderns vattenanläggning utan bara att fixa sitt vatten bäst hon vill. Är hon någorlunda smart betalar hon brodern för att få vattnet pumpat till sig och vill hon ha avhärdat vatten betalar hon lite mer.
billy_baver skrev:
Precis som flera andra redan sagt ger servitutet ägaren till systerns fastighet rätt att 1. ta vatten från täkten och 2. anlägga och underhålla vattenledning från täkten till systerns fastighet över broderns mark. Servitutet i sig ger däremot ingen rätt (åtminstone ingen självskriven rätt) till systern att utnyttja den pump eller de ledningar och andra installationer som brodern har anslutit till sin vattentäkt. Att systern under lång tid faktiskt har använt broderns installationer...
Jag tror inte TS någonstans indikerat att denne är en broder, känns som att vi nästan halkat i denna fälla: https://www.flashback.org/t283888 (punkt 3, första gången jag blev presenterad för denna tog det mig tyvärr väl lång tid att förstå, och det trots att jag har en syster som är (över)läkare... dock ej kirurg ;) )

Nu menar jag på intet sätt att vrida hela denna tråd till något genusperspektiv som så småningom leder till att tråden stängs, mitt inlägg gjordes av lika delar att jag ville ha bevakning på tråden då jag tycker den är intressant (ja det finns andra sätt) och att jag noterade och skrattade till över ovanstående fenomen. Låt oss lämna detta sidospår och återgå till topic, även om servitutsfrågan verkar i det närmaste löst...

/U - ;)
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
ullberg
billy_baver skrev:
Skulle det visa sig att broderns installationer på något sätt hindrar systern från att utnyttja vattentäkten kan hon - med stöd i servitutet - kräva att brodern ger henne plats för egen utrustning. Denna bakomliggande rättighet har systern hittills inte behövt åberopa, helt enkelt därför att syskonen i praktiken klarat sig fint med gemensam pump.

Brunnen kanske rymmer dubbla pumpar. Men skulle det bli för trångt är rättsläget faktiskt sådant att vattentäktens ägare inte längre kan använda "sitt eget" vatten.
Det här är ju egentligen ganska intressant, jag kan i någon vidare servitutsbemärkelse förstå att det är en korrekt konsekvens, och tycker ändå det känns ganska orimligt i detta fall.

/U
 
ullberg skrev:
Jag kanske har missat något men (Min fetstil) :
Jag själv har givetvis missat möjligheten att bestämma personerna till "syskon A" och "syskon B", Men ska man vara grundlig är detta med servitut värre än så; de reglerar skyldigheter och och rättigheter mellan fastigheter! Och inte mellan personer. Servitutet hänger alltså med fastigheterna "på köpet", oberoende vem som äger och brukar dem.
 
ullberg skrev:
Det här är ju egentligen ganska intressant, jag kan i någon vidare servitutsbemärkelse förstå att det är en korrekt konsekvens, och tycker ändå det känns ganska orimligt i detta fall. /U

I praktiken kommer man säkert inte att hamna där. Situationen blir bara så grotesk om man provocerar fram den och medvetet tänjer på varandras tålamod och sina egna rättigheter.

Bästa sättet att undvika det är förstås att man förlikar sig i någon sorts konstruktivt samarbete.
 
Bara några sista lösa ändar..

spekerök skrev:
När går servitutet ut?

mvh
Ett servitut varar för evigt. Det kan dödas efter ansökan till Lantmäteriet om nyttigheten (vattnet i det här fallet) inte längre behövs, exvis om fastigheten som idag ägs av systern ordnar en egen brunn.

Anna_H skrev:
..
Men som jag också skrev tidigare: det är inget problem att kontakta Lantmäteriet/Länsstyrelsen och be dem förklara vad lagtexten ifråga betyder på ren svenska.
Lantmäteriet kan eventuellt hjälpa till att förklara vad dom anser att servitutet innebär, men sista ordet ligger säkerligen hos domstolarna.
 
mycke_nu skrev:
Lantmäteriet kan eventuellt hjälpa till att förklara vad dom anser att servitutet innebär, men sista ordet ligger säkerligen hos domstolarna.


En halvsanning med viss modifikation. Men så mycket kan jag gärna instämma i att vad en lantmätare sitter och tycker över en kafferast inte är ett dugg förpliktande.

Ska man vara grundlig kan man begära att lantmäterimyndigheten formellt fastställer servitutet i så kallad fastighetsbestämning. Det är en förrättning, vars slutprodukt blir ett juridiskt bindande beslut.

Alternativet är att stämma motparten och slita tvisten civilrättsligt i tingsrätt. Men inte ens när en sådan dom vunnit laga kraft är det alldeles säkert att den står sig. I princip kan "förloraren" (som struntar i vad det kostar) ovanpå tingsrättsdomen begära lantmäteriförrättning. I en sådan situation ska lantmäteriet självständigt beakta fastighetsbildningslagen utan att ens snegla på tingsrättens tolkning.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
T
Jag ser inte problemet.
Servitutet ger den avstyckade fastigheten rätten att nyttja vattentäkten samt nyttja den större jordbruksfastighetens mark för erforderlig utrustning och ledningar och underhåll av dessa, punkt.
Att ägaren till jordbruksfastigheten låtit den avstyckade fastigheten kostnadsfritt ansluta sig till och nyttja den befintliga pumpanläggningen är inget som regleras i servitutet utan är att anse vara avtal mellan parterna.
Ägaren till jordbruksfastigheten kan därmed säga upp det avtalet med erforderlig uppsägningstid och efter dennas utgång koppla bort den avstyckade fastigheten från sin pumpanläggning.
Dock måste den avstyckade fastigheten beredas plats och möjlighet att sätta upp egen pumpanläggning till vattentäkten ifråga i enlighet med servitutet.

Kort och gott meddela ägaren till den avstyckade fastigheten skriftligen att avtalet om fri inkoppling till pumpanläggningen härmed säg upp med en uppsägningstid på t ex 3 månader vartefter de kommer kopplas bort ifrån anläggningen. Hänvisa även till att servitutet ger dem rätten att nyttja vattentäkten men inte pumpanläggningen och att de står dem fritt att bekosta och koppla in egen pumpanläggning.
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 2 till
  • Laddar…
TechMark, låter som ett bra sätt att bli osams, men jag gillar hur du tänker! :D
 
T
xdigger skrev:
TechMark, låter som ett bra sätt att bli osams, men jag gillar hur du tänker! :D
Har inte systern redan satt "tonen" i och med att hon anser att hon inte behöver betala för driften av pumpanläggningen utan hänvisar till ett servitut som inte ens omfattar pumpen i fråga.
Ibland måste man sätta ned foten och förklara läget för den krånglande parten. Steg 2 är att förklara att systern visst kan kan få fortsätta vara inkopplad på pumpen under förutsättning att hon är med och delar kostnaden för drift och underhåll, men detta är något som ska skrivas i form av ett skriftligt avtal mellan ägaren till pumpen och systern.
Om systern säljer sin fastighet så följer servitutet på vattnet med fastigheten medan avtalet om bruket av pumpen inte gör det utan en ev ny fastighetsägare måste förhandla fram ett nytt avtal eller investera i en egen pump.
Så poängen är tvåfald, ett förklara läget för den krånglande fastighetsägaren (systern) och två att se till att rättsläget är klarlagt ifall systern skulle sälja sin fastighet.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
TechMark skrev:
Så poängen är tvåfald, ett förklara läget för den krånglande fastighetsägaren (systern) och två att se till att rättsläget är klarlagt ifall systern skulle sälja sin fastighet.
Rättsläget blir "utrett" så till vida att TS tolkning av avtalet hamnar på papper tillsammans med TS uppsägning. Därmed inte sagt att motparten accepterar tolkningen.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag håller med men man kan ju först vara smidig och förklara läget för systern innan man slår med stora trumman. 😇
 
T
Men servitutet, enligt den text TS postat, avser uttryckligen en vattentäkt inte pumpanläggningen för att ta vatten ur ur vattentäkten. Förutsättningen är dock att det finns plats/möjlighet för fastighetsägaren med servitutet att ansluta en egen pumpanläggning till brunnen, annars hamnar vi i en annan situation.
Så länge det finns möjlighet för servitutsinnehavaren att nyttja vattentäkten med egen pumpanläggning så faller alla krav på att nyttja jordbruksfastighetens anläggning.
Jag har svårt att se att LM kan göra någon annan tolkning, att systern har en annan tolkning förutsätter jag med tanke på att tråden överhuvudtaget skapades. Men då får väl systern begära att LM ska göra en tolkning om hon inte är beredd att stå för sin egen pumpanläggning, troligen får hon den emot sig dock.
Det står som sagt ingenstans att jordbruksfastigheten måste tillhandahålla vattnet till ledningarna, bara att de måste upplåta nyttjandet av vattentäkten.

Villan har enligt officialservitut från 1978 rätt att "nedlägga, bibehålla och underhålla ledningen samt rätt att nyttja vattentäkten"
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Det står heller inte att pumpanläggningen nödvändigtvis måste rymmas vid brunnen, den går väl att ha i huset? I mitt hus står gamla vattenpumpen i källaren(innan det blev kommunalt).
 
  • Gilla
TechMark
  • Laddar…
Vem äger den anläggning som finns idag? TS eller systern?

PS. Jag var övertygad om att det handlade om två systrar.
 
xdigger skrev:
Det står heller inte att pumpanläggningen nödvändigtvis måste rymmas vid brunnen, den går väl att ha i huset? I mitt hus står gamla vattenpumpen i källaren(innan det blev kommunalt).
Det avgörande är att "härskande fastighet" inte får hindras att utnyttja servitutet.
Visst! Det finns säkert tekniska lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.