Hejsan

Hur har ni gjort med utökning av befintlig el samt omdragning av viss el i väggar med råspont?
River ni väck för att dra flexslang och montera dosor?

Hur gör man?

Och finns det några trix att få ner ny flexslang från vinden i en befintlig vägg, kan tilläggas att den vägen där flexen ska ner i ska dörrhålet bräddas där slangen ska förläggas så det kan ju bli möjligt att få ner den.
 
Tycker inte det är lönt att riva en vägg bara för att få dold eldragning. Om man ändå ska totalrenovera så är det en annan fråga och vid sådana tillfällen har jag passat på att "fräsa in" eller vad som nu blir lämpligt.

I ett gammalt hus kan dock utanpåliggande eldragning kännas mera tidsenligt. Inte alla som gillar det bara.
 
Det är redan draget i väggarna och vill därför i köket som kommer att helrenoveras fortsätta med dold förläggning.
Jag kommer inte att blåsa ut huset totalt, det är i ok skick. Men jag kommer att fixa elen rum för rum som renoveras.
Bland annat jord till alla rum och en del komplettering med spottar i köket som arbetsbelysning.
Jag ska dra ett nytt uttag till inbyggnadsugnen, hällen matas med 2 faser och ugnen med en fas.
Det ska bli några extra uttag då det är begränsat med det.

Helst vill jag slippa riva ned all råspont, hur löser man sånt, går det?
 
Man kan inte lägga flexslang löst i väggarna, då går det inte att dra i trådarna.

Gör så här:

Borra ner i väggen från vinden för kabel. Gör även hål i väggen med hålsåg för renoveringsdosor där uttag etc skall sitta. Mata ner kabel från vinden och fiska ut den genom hålen i väggen. Montera renoveringsdosor.

Kabeln måste dragavlstas i ändarna, men skall i övrigt ligga löst i väggen.

Lämplig kabel är EKK, EXK, EQLQ eller liknande.
 
Med bra flexslang (typ PMflex) - inte byggvarhuhus-skit-slang så är det sällan problem att dra tråd även om den hänger löst i väggen (speciellt inte om man går upp ett snäpp i storlek) - möjligheten att byta ledare blir i alla fall inte sämre än med lös kabel i väggen och så slipper man mecka med dragavlastning.

Skall man gipsa på råsponten så ökar ju möjligheterna till infälld dragning, gör ju inte så mycket om man måste lappa och laga lite här och där.
 
Leta rätt på tråden om installationsborrning. Kan vara relevant.
 
Snailman
Redigerat:
Grottan skrev:
Med bra flexslang (typ PMflex) - inte byggvarhuhus-skit-slang så är det sällan problem att dra tråd även om den hänger löst i väggen (speciellt inte om man går upp ett snäpp i storlek) -..
Jag tvivlar faktiskt starkt på att det skulle vara tillåtet.
 
Varför skulle grövre slang inte vara tillåter? :cool:
 
Därför att det är fult!

Nä, men allvarligt talat så tror jag inte det går att fixa dragavlastning av FK i lös slang.
 
Var finns kravet på att fk i rör/slang sks dragavlastas. Aldrig hört talas om.
 
Det är väl smartare att använda VP-rör ner i väggen från vinden (vad alla hänger upp sig på slang hela tiden?).

Ska man dra lite kors och tvärs så ta upp ett hål här och där och lirka fram slang eller rör mellan hålen.

Protte
 
Csre skrev:
Var finns kravet på att fk i rör/slang sks dragavlastas. Aldrig hört talas om.
Eftersom lös kabel i vägg skall dragavlastas så den inte kan dras ur dosorna, så måste rimligen samma sak gälla om man byter ut kabeln mot lös slang och FK.
 
Dosa med låsfjäder dragavlastar slang så den hellre går av än släpper så slang i vägg är inget större problem för den skull.

Protte
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Är väggarna tomma är det väl bara att borra ett doshål för senildosa nere och borra ett hål från vinden och stoppa ner ett VP rör.....att använda slang tror jag är bökigare.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.