Nu vet jag ju inte vad grannarna målade med, men vi bytte panel samtidigt. De fick olja, grundmåla och måla tre lager färg, varav två när panelen satt uppe på plats, de tre första innan de spikades upp. Vi målade ett lager på varje bräda och sedan ett lager när de var uppe. Deras ska ju enligt uppgift hålla 10-15 år, vår i fem år. De har redan målat om en gång, eftersom den mellanblå nyans de valde rätt snabbt kritar och blir babyblå. Vi har inte känt behov av att måla om än. Fasadbytet gjordes 2004.
 
Med slamfärg grundmålar du med färgen spädd m lite vatten samt färdigmålning m outspädd färg. När det är dags för ommålning sopas/borstas fasaden och sen räcker det med en strykning. I mitt tycke lättare gjort än att skrapa/stålborsta. Men slamfärg kan behöva målas oftare än annan fasadfärg, men det är smidigt gjort. Läs info på falurodfarg.com.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Xlntjone skrev:
Jag gissar på det om man vill hålla sitt hus lika fint som med akrylatfärg. Men vad vet jag. Man kan ju oxå bara skita i det och låta huset stå å förfalla.
Tyvär riktigt dålig gissning visst en slamfärg behöver målas lite oftare men att den endast skulle hålla 5 år är rent skit snack. Har ett staket målat med slamfärg byggt -98 och vi målade halva i somras för det börjar bli lite slitet ska ta resten nästa sommar men då är ett staket utsatt man kan ju undra hur det skulle sett ut med akrylat då hade man antagligen fått bytt en del brädor.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Här är lite information om underhållsintervall med en kostnadskalkyl från träguiden
 
Vad man föredrar är nog mer en tro, på att det man använder är det bästa.
Jag själv har ett hus målat med vit Demidekk, 6 år gammalt helt felfritt, målat enligt tillverkarens instruktioner med grundfärg + täckfärg inom den angivna tid mellan grundning och färdigstrykning 2 ggr. Jag har även ett garage 6 år gammalt ligger 5 m från huset så samma villkor. Det är målat med äkta Falu rödfärg och även ett plank 30 m långt. Med facit i hand så skulle jag aldrig någonsin måla med Falu rödfäg, det är helt svart av påväxt och kommer att rengöras och behandlas med något annat en Falu rödfärg. Färgen som sådan visst snyggt när det är nytt men det finns samma matthet och kulör att få på annan färg, så slamfärg på nytt hus Nej aldrig om man frågar mig.
 
Är det inte ganska ovanligt med påväxt på falu rött ? Trodde att den färgen klarar sig bättre mot det än andra färgtyper just på grund av att den släpper pigment och därmed påväxten. Jag brukar blanda i lite Boracol i färgen men vet inte om det gör nån nytta för det vita på huset målat med oljefärg är det påväxt på medans det faluröda klarat sig bra och det är Boracol i båda.
 
smurfen72 skrev:
Tyvär riktigt dålig gissning visst en slamfärg behöver målas lite oftare men att den endast skulle hålla 5 år är rent skit snack. Har ett staket målat med slamfärg byggt -98 och vi målade halva i somras för det börjar bli lite slitet ska ta resten nästa sommar men då är ett staket utsatt man kan ju undra hur det skulle sett ut med akrylat då hade man antagligen fått bytt en del brädor.
Tyvärr tror jag inte min gissning är så dålig som du vill ge sken av. Det jag inte förstår är att alla som "gillar" färger från förr slåss med näbb och klor för att övertyga folk om att dessa färger är så fantastiska. Utvecklingen går framåt av en anledning.
 
Xlntjone skrev:
Tyvärr tror jag inte min gissning är så dålig som du vill ge sken av. Det jag inte förstår är att alla som "gillar" färger från förr slåss med näbb och klor för att övertyga folk om att dessa färger är så fantastiska. Utvecklingen går framåt av en anledning.
Jag håller med, mycket stor del av vår miljöpåverkan påverkar även "gamla beprövade metoder". Därför har förmodligen nykonstruerad målarfärg rimligtvis bättre förmåga att stå emot dagens aggressiva miljö.
 
Xlntjone skrev:
Tyvärr tror jag inte min gissning är så dålig som du vill ge sken av. Det jag inte förstår är att alla som "gillar" färger från förr slåss med näbb och klor för att övertyga folk om att dessa färger är så fantastiska. Utvecklingen går framåt av en anledning.
Jag vet att din gissning är fel att påstå att man måste måla huset 3 gånger på 15 år är fel. Jag påstår inte att Falurött är nån fantastisk färg och tror inte nån annan i tråden gjort det heller. Utvecklingen går sakta framåt och Acrylat är ingen ny färg det finns massor med fasader som har ruttnat just av Acrylat färg som användes utan grundning när den kom just för att man trodde det var en fantastisk färg men i dag vet man bättre hur färgen ska användas och den funkar säkert bra.
 
smurfen72 skrev:
Jag vet att din gissning är fel att påstå att man måste måla huset 3 gånger på 15 år är fel. Jag påstår inte att Falurött är nån fantastisk färg och tror inte nån annan i tråden gjort det heller. Utvecklingen går sakta framåt och Acrylat är ingen ny färg det finns massor med fasader som har ruttnat just av Acrylat färg som användes utan grundning när den kom just för att man trodde det var en fantastisk färg men i dag vet man bättre hur färgen ska användas och den funkar säkert bra.
Påstår jag att man MÅSTE måla huset 3ggr på 15år, jag tror att man är så illa tvungen om man vill hålla det i lika fint skick som akrylat, med mögel påväxt, ökad miljöförstöring och dylikt.

Och nej du gör ju inget för att försöka övertyga att slamfärg är ngt bra.
 
Läste någonstans att det är vetemjöl i slamfärg men det kan väl ändå inte stämma???
 
Xlntjone skrev:
Påstår jag att man MÅSTE måla huset 3ggr på 15år, jag tror att man är så illa tvungen om man vill hålla det i lika fint skick som akrylat, med mögel påväxt, ökad miljöförstöring och dylikt.

Och nej du gör ju inget för att försöka övertyga att slamfärg är ngt bra.
Du har säkert nått hus i grannskapet som är målat för 5 år sen kolla på det. Har ingen koll på miljöpåverkan men har svårt att tro att Acrylat skulle vara miljövänligare men kan säkert ha fel.
 
smurfen72 skrev:
Du har säkert nått hus i grannskapet som är målat för 5 år sen kolla på det. Har ingen koll på miljöpåverkan men har svårt att tro att Acrylat skulle vara miljövänligare men kan säkert ha fel.
Grundar du all din empiriska fakta på ett staket?
Med miljöpåverkan menade jag att det är helt annorlunda gifter i luft och vatten än förr jämför med att koppar numera inte blir grön utan brun.
 
Tycker du jag ska skriva utförligt hur jobbigt det var att skrapa huset och byta en del panel som var målat med Acrylat färg men numera har Äkta falu rött eller om mina föräldrar hus som har haft rätt mycket rutten panel pga Acrylat färg eller om mina föräldrars loge som ser fräsch ut efter 12 år med Falu rött dock inte äkta. Har tyvärr inga fakta på vad som är bäst och anser nog att väl av färg beror mycket på vilken kulör man vill ha vill man ha Falu rött hus finns ingen anledning att välja annat än just Falu rött vill man ha annan kulör finns ju Falu färg i andra kulörer också men den vet jag ingen som använt så där kan jag inte varken råda eller avråda. Och det är skillnad på Falu röd färg provade Flugger färg och det var skit täckte inte spikarna nu köper jag endast äkta Falu röd färgen är så billig i alla fall så kostnaden för färgen är blygsam den vita färgen till mitt hus kostar mera.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.