Krilleman
När muttern bottnar blir kopplingen "stel".

Jag har aldrig varit med om annat!
 
Y
Måste va något fel på denna då. Ska väl inte behöva sätta ventilen i skruvstycket och dra för kung och fosterland. :(
 
Krilleman
Absolut inte, men det känns ju lite surt att just du råkar på denna felaktiga dubbelmutter då både jag och spekerök använder denna flitigt utan bekymmer! :confused:
 
Krilleman
Hur går det med den krånglande dubbelmuttern?
 
Y
Får vänta till måndag för få bytt.

Som en bonus läckte ena tidigare pluggen också när jag skulle återställa som det var innan...

Undertiden "roar" jag mig med att måla... total ilskeutbrott delux... Kommer aldrig få färdigt badrummet..
 
Tänk positivt, du har hela livet på dig att bli klar med badrummet(y)

Mvh
 
Y
Ni som är riktiga vvs-nördar med hela sortiment i källaren och allt. ;)

Vilka delar hade ni skaffat. (tänker mest fabrikat/ artikelnummer) för att bygga ihop en stam som börjar med denna:

1) 15mm rör från denna


2) Vidare till en T-koppling. Där avsticket ska ha en kulventil. (till badkaret)
15mm i ena sidan T-kopplingen.
12mm i anda sidan T-kopplingen.

3) vidare där i vägghörnet kanske blir en 90graders vinkel. 12mm 12mm

4) vidare till att sluta med en kulventil före den nya gustavsbergsblandaren ska kopplas.


(jag hävdar väl rätt, det är 15 och 12 som är vanliga dimensionerna?)
 
Krilleman
Hur gick det med den krånglande dubbelmuttern? Forumet älskar feedback!

Monteringsanvisningen som jag saknat för dubbelmuttern (och även andra produkter hos Vatette) är på G att läggas ut på deras sida. (Ja, en undrande rörmokare är bättre än en som chansar!) Kundservicen hos gustavsberg är bra kan jag meddela hos säkra källor! ;)

Men som lite rörmokargodis bifogar jag den så du själv kan läsa vad vatette skriver!
 
Y
Grejar nu och det är ju helt sjukt.

två nya muttrar och en ny avstängare. Samma problem med samtliga..

jag drar så mycket jag bara kan med två skiftnycklar, liktförbannat blir den inte stel, jag jag snurra avstängaren (glider i mellandelen)

Funderar på om det är något med den 90vinkeln som sitter mot väggen..
 
Y
om jag tittar på den lyckade dubbelmuttern, så är avståndet större mellan muttrarna där.

än när jag tittar på den andre jag strider med, där är avståndet mindre.
 
Y
det är inte fel på 90gradaren, för nu lossade jag den första dubbelmuttern som sattesig och flyttade över för att testa.. blev stel direkt... jag blir galen, jag kan ju inte ha sådan otur så 3st dubbelmuttrar och 2st kulventiler har fabriksfel
 
Y
vet inte vad jag gjorde men nu funkade det efter att ha flyttat över den fungerande mutterpaketet till problem 90vinkeln.
sedan nya sakerna på andra 90vinkeln. drog som fan, fortfarande skillnad mellan mutteravstånden...
känns inte som en trygg lösning. men ska göra dropptest över natten med toalettpapper.

butiken sa att dessa muttrar var tänkt för golvvärme, apropå inget..
 
Knepigt att det strular för dig, har inte stött på patrull med dubbelmuttern trots missbruk av denna utsökta produkt.
Återkom om du lyckades få det tätt.


Mvh
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.