Har läst igenom ett antal trådar på forumet om skottkärror men inte riktigt hittat vad jag söker efter.

Jag letar efter en bra dubbelhjulig skottkärra som får plats med mycket i lådan. Är det någon som har några rekommendationer?

Jag har hittat följande:

160L, Biltema, 959kr http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Skottkarra-160-liter-14399/
160L, Jula, 1295kr http://www.jula.se/skottkarra-160-l-707048
280L, Hylte Lantmän, 895kr http://www.hylte-lantman.com/index.php?route=product/product&filter_name=skottk&product_id=8523

Den sistnämnda är billigare, ser stabilare ut (trähandtag, metallfälgar) och rymmer 120L(???) mer. Därför är den lockande (200kr i frakt tillkommer dock).

Är det någon som har dubbelhjulig skottkärra som kan komma med råd och rekommendationer?

Jag kommer väl köra jord och liknande massor i den för det mesta, men även ris från träd. Har redan en 90L 199 kronors plåtvariant från Jula men skulle behöva något rejälare.

Grodgatan
 
Har du kollat hos Granngården?
 
Att ha en stor kärra för löv och ris är en sak men att köra jord och sten/grus ja då måste man vara stark. Fyller du en 160 liters kärra så är det minst 100 kg, då blir det nog inte så många vändor. Det är slitsamt att fylla och sedan köra för att därefter tömma och kratta till det tillbaka fylla köra kratta till baka fylla......................... En enkel trädgårdskärra på 90 liter räcker gott och håller länge om man inte skall köra sprängsten förstås, dessutom orkar man köra några vändor en på en dag.
 
Oja, jag vet att det blir tungt om man fyller för mycket :) Man behöver dock inte fylla fullt men med en stor skottkärra kan man göra valet beroende på vad man fyller vid varje tillfälle.

Sen ibland vill man köra kombo också, jord i botten och sen slänga på en massa ris ovanpå som inte väger något :)

Grodgatan
 
Vad Du än väljer så välj träskalmar,det ger en helt annan stadga än rör
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
ullberg
Jag har också funderat kring en kraftigare skottkärra, vad är det som får dig att gå på 2-hjuls varianten? jag kan se både för- och nackdelar med det, och kan inte riktigt bestämma mig för vad jag är intresserad av.

/U
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
2-hjulsvarianten känns som att det vore stabilare, både när man lastar och när man går. Läste något i en tråd om att det kunde vara lite svårare att komma över gropar etc men jag tänker mig att fördelarna överväger?

Med min nuvarande 90L brukar jag behöva överlasta så mycket så den välter när man lastar och att det blir lite vingligt, men det problemet kanske i och för sig inte skulle finnas med en större 1-hjulig variant...?

Grodgatan
 
  • Gilla
hertzbo och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Tack för info, ungefär som jag tänker också, dels lite krångligt att komma över vissa gropar men också lite tipprisk om man ska över något med bara ena hjulet (som då skjuter den sidan i höjden och vinklar lasten), annars är väl två hjul trevligt.
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Varför inte sikta på en stor, man måste ju inte lasta den full och skulle man lasta den så tungt så man inte orkar så gör man nog inte det nästa gång, men det är ju bra när man vill lasta mängder av lätt mtrl.
Jag skulle tagit den stora om jag vore nöjd med kvaliten.
 
Jag skulle aldrig välja en tvåhjuling,den är mycket svårare att köra,det enda som en tvåhjuling kan vara bra,är som en foderkärra o dyligt,på betongunderlag o liknande
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Jag skulle aldrig välja en tvåhjuling,den är mycket svårare att köra,det enda som en tvåhjuling kan vara bra,är som en foderkärra o dyligt,på betongunderlag o liknande
Håller med fullständigt, då vi hade hästgård innan så har jag kört ett och annat lass... Tvåhjuling med tung last är ohanterbart. Hade största enhjulingarna från granngården, men tyngden gör även där att det är knappt hanterbart. Stabil enhjuling i mellanstorlek är mitt tips.
 
Jag har letat efter en kärra att köra mat och dricka i från båten upp till sommarstugan och kommer nog att köpa en av de kärror som finns på nedanstående länk. Jag kommer att själv bygga en passande låda att ha på flaket. Kanske med en sida avtagbar för att lätt kunna lasta/skrapa ur tex. jord om jag får för mig att köra det. Rätt lastat kan man enkelt dra riktigt tungt med en sån kärra om det inte lutar allt för mycket uppåt. Om du inte tänkte köra i allt för svår terräng kanske det kan vara nåt att fundera på.

http://www.cowab.se/transport/transportvagnar/transportkarra-kapacitet-250-kg/2252698-2549337.wf
 
Jag har också funderat på att byta ut den billiga lättmetallkärran från biltema när den jag fick på garantin går sönder. Den förra vek ihop sig med en suck efter att jag kört 6-7 kubik jord och sten, men de stora kärrorna från ekeby känns otympliga. Jag har dessutom en rejäl slänt på tomten, och det är lurigt att köra både uppför och nedför slänten med tung last. Så alla tips mottages.
 
En 2-hjuling är väldigt tung och svårkörd. OK att fylla med löv o gräs men absolut inget tungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.