Fick ny toalett inkopplad nyligen och har problem med att vattnet rinner ner sakta. Ibland suger det också torrt vattenlåset i handfatet. De bägge avloppen går ihop i källaren nedanför och sedan in i en gammal avloppsstam. Jag funderar nu på om det inte borde satts nån slags luftning eller ventil? Så gjorde man när det andra badrummet renoverades. Kan detta vara orsaken till problemet?
 
Stiger nivån i toaletten när du spolar är risken stor att du har ett begynnande stopp i röret.
suger det däremot torrt i andra vattenlås (dusch) så har du problem med luftningen.
 
BiFuel skrev:
Fick ny toalett inkopplad nyligen och har problem med att vattnet rinner ner sakta. Ibland suger det också torrt vattenlåset i handfatet. De bägge avloppen går ihop i källaren nedanför och sedan in i en gammal avloppsstam. Jag funderar nu på om det inte borde satts nån slags luftning eller ventil? Så gjorde man när det andra badrummet renoverades. Kan detta vara orsaken till problemet?
Ja troligen.
 
Har haft bägge symptomen. Just nu stiger nivån. Man kan ju tycka att rörfirman borde satt dit en luftning om det behövs... ska jag som kund behöva tänka på sånt?
 
Om det stiger känns det mer som ett stopp. Egen brunn eller kommunalt avlopp?
 
Kommunalt, men problemet är bara på denna avloppsstam som inte används till annat. Den är sen 50-60-talet så det kan mycket väl vara nåt problem innan det går ut från huset. I övriga avlopp är det inga problem vad jag märkt.
 
Ibland sätts luftningen igen av skräp, rostflagor eller annat. Börja med att kolla så att den bef. luftningen fungerar.
 
Locke skrev:
Ibland sätts luftningen igen av skräp, rostflagor eller annat. Börja med att kolla så att den bef. luftningen fungerar.
Fast där har vi ett problem... hur ska jag hitta eventuell befintlig luftning? Var skulle den finnas? Jag är helt analfabet på VVS-grejer :D Jag ska rita en skiss i paint på hur (jag tror) stammen går, men denna toalett ligger i slutet av den i alla fall. Såhär ser det ut nu. Toalett + handfat. Går ner i gamla avloppet i källargolvet.

IMG_9172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9173.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skorstenen är ett hett tips. Gå upp på taket och se. På gamla hus är det ofta ett gjutjärnsrör inmurat i skorstenen men det kan sitta någon annanstans också.
 
Ja, det finns ju nåt rör som går upp där, men är det gemensamt för alla avlopp? Det går liksom tre grenar:
* en från övervåningen som går direkt ner till där avloppet lämnar huset
* en från köket som går ner i källaren och sedan går genom källargolvet till där avloppet lämnar huset
* en som går från den nu fixade toalette, ner i källargolvet och troligen sitter ihop med ett äldre badrum innan den lämnar huset.

Det är bara denna tredje "gren" som har problem. Skulle inte de andra påverkas också om det var nån huvudluftning som spökade?
 
Här kommer en fin skiss. Den som dissar mina illustrationstalanger kan dra nåt gammalt över sig :D

Blå är avloppet som lämnar huset.
Grön är avloppet från köket
Rosa är avloppet som kommer ner från övervåningen och går direkt till "utloppet"
Orange är det ny krånglande avloppet. Den streckade delen är där vi inte vet helt hur det går och mitt på där finns även den gamla toaletten som idag inte används.
_MG_0492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BiFuel skrev:
[bild]
[bild]
En annan grej. Den där 90-gradersböjen på wc-avloppet bör väl bytas ut till 2st 45-gradare.
 
  • Gilla
Davvehansson91
  • Laddar…
Ja, luftningen är ofta gemensam för alla avlopp. Den som räknar på det där vill ju se till att man inte behöver mer än en (1) luftning eftersom det kostar tid och peng att gå genom taket med rör.

Det finns tabeller som man slår i eller formler att räkna med när man avgör hur lång en stam kan vara utan luftning. Man kan ta hänsyn till dimensionerande uteluftstemperatur och en massa annat eller så har man en erfaren rörmokare som vet hur ingenjörerna brukar dimensionera och går på känsla.

Om din avluftning börjar bli igensatt kommer det att märkas i de stammar längst bort först, det kan också vara väderberoende. När man lägger till avloppsenheter i befintlig byggnad så är det ju inte alltid man vill sitta och räkna på det där så då händer det att dom sätter dit en vacuumventil istället men det är väl lite att betrakta som en nödlösning tycker jag.

Upp på taket så tror jag att du kommer att se röret. Jag tippar på att det är fullt med rostflagor i första kröken. Be någon spola och greja och lyssna / lukta i röret. Luktar det färskt avlopp och du hör hur det pissar och skvalar så funkar det.
 
Fan också, nu rinner det inte ner i köket heller... kanske de två går ihop under källargolvet trots allt. Huset är från -35, så några beräkningar och annat finns inte.

Det där med 90-gradersböj är ju också lite underligt... varför satte rörfirman in en sådan om det inte är bra? Alltihop är ju gjort för några veckor sedan.

Fan vet var jag ska börja dra i detta... uppe på taket?
 
Här kan ni se hur det beter sig nu, särskilt om man spolar vatten i handfatet samtidigt: först sjunker det jättesakta, sedan när det sjunkit undan i handfatet (andra spolningen) sjunker det undan bättre men bubblar och sörplar i handfatet och sjunker sedan till under nollnivån i toaletten. Någon ledtråd av detta?

http://www.youtube.com/watch?v=BCIaE_Fk0vw&feature=youtu.be
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.