Ok då har jag nog gjort rätt så långt. Man kan även se status på öppnaknappen under kortläsarmenyn.
Man ser att den växlar läge när man trycker på knappen och samtidigt trycker på uppdatera i programmet.

Så den känner av knappen, men reläet växlar inte ändå!

Vad kan jag ha missat då då?
 
Det löste sig!

Uppdaterade till senaste fw och då plötsligt hoppade det igång! Tror iof att det borde ha fungerat med den förra också, men det hade kanske hängt sig på något sätt?

Stort tack för visat intresse och engagemang!
 
Jag har installerat ett modem men har fått lite problem.

När jag startar upp står det "Initializing" väldigt länge, flera minuter. Sedan kommer felmeddelandet "Fault: Busy Response Timeout", och sen ett par minuter senare "Idle time expired. Modem Reset". Det senare upprepas var femte minut i loggfilen.


Jag har provat att starta om hela centralapparaten osv. Även testat sim-kortet i en telefon och det går bra att ringa och ta emot samtal.

Vad kan det vara för fel?
 
ingenaning skrev:
Jag har installerat ett modem men har fått lite problem.

När jag startar upp står det "Initializing" väldigt länge, flera minuter. Sedan kommer felmeddelandet "Fault: Busy Response Timeout", och sen ett par minuter senare "Idle time expired. Modem Reset". Det senare upprepas var femte minut i loggfilen.


Jag har provat att starta om hela centralapparaten osv. Även testat sim-kortet i en telefon och det går bra att ringa och ta emot samtal.

Vad kan det vara för fel?
Vad står det på "Modemstatus" på sammanfattningen? Jag får också felmeddelanden i loggen men det står redo i modemstatusen och medemet skickar SMS som den ska, däremot har jag ganska dålig signal vilket kanske är upphov till meddelandena i loggfilen. Ska skaffa en antenn med längre sladd som jag kan sätta utanför skåpet
 
Som modemstatus står bara "Fault:" och inget mer. Det står även "Line Status: Detecting" hela tiden. Det går inte att skicka test-sms, Modem Fault svarar den bara direkt.

Jag har funderat på om det är dålig täckning, men den har ju en ganska rejäl antenn på utsidan av lådan.
 
ingenaning skrev:
Som modemstatus står bara "Fault:" och inget mer. Det står även "Line Status: Detecting" hela tiden. Det går inte att skicka test-sms, Modem Fault svarar den bara direkt.

Jag har funderat på om det är dålig täckning, men den har ju en ganska rejäl antenn på utsidan av lådan.
Jag blev förvånad över hur dålig mottagning det är med tanke på stor antennen är. Nu har jag inte samma operatör i min vanliga telefon som i larmet, så jag vet inte vad det borde vara, men trots att jag bor i ett villakvarter "inne i" stan, får jag bara 1-2 pluttar i mottagning med telenor (universal telecom)
 
Håller med. Mottagningen är ofta ett problem vid installationen.
 
Jag köpte en förlängningskabel från Rfsuppliers och flyttade antennen så den fick bättre mottagning. Gick från 2 till 9 på skalan.
 
Jag har testat att hålla min mobiltelefon bredvid och den har 3 av 4 pluppar i mottagning så det borde väl räcka för larmet känns det som. "Fault: Busy Response Timeout", och "Idle time expired. Modem Reset" är inte direkt tydligt heller. "Low signal" eller liknande hade varit enklare att förstå.
 
ingenaning skrev:
Jag har testat att hålla min mobiltelefon bredvid och den har 3 av 4 pluppar i mottagning så det borde väl räcka för larmet känns det som. "Fault: Busy Response Timeout", och "Idle time expired. Modem Reset" är inte direkt tydligt heller. "Low signal" eller liknande hade varit enklare att förstå.
I min logg står det "ingen signal (e42)" vid de tillfällen den tappar signalen.
Sitter modemet rätt monterat? Tagit kontakt med siemens?
 
ingenaning skrev:
Jag har testat att hålla min mobiltelefon bredvid och den har 3 av 4 pluppar i mottagning så det borde väl räcka för larmet känns det som. "Fault: Busy Response Timeout", och "Idle time expired. Modem Reset" är inte direkt tydligt heller. "Low signal" eller liknande hade varit enklare att förstå.
Att hålla telefonen intill säger nog inte så mycket, jag har nästan full mottagning på mobilen men low signal på SPCn vid samma ställe! Har funderat på extern men inte kommit mig för än, det fungerar ändå än så länge :D
 
Vilka lampor lyser/blinkar på modemet?
Från vänster så ska den:
• Första LEDen ska lysa, blinkar om den har låg signal.
• Den andra från vänster ska lysa om den är uppkopplad mot GSM-operatör
• Den tredje lyser när SMS skickas eller liknande
• Den fjärde (längst till höger) ska blinka hela tiden om modemet fungerar normalt
 
Hej alla.

Jag lånar denna tråd för att ställa en korkad fråga. Det gäller inkoppling av PIR där jag utgått från nedan bild postad tidigare i denna tråd av TS. Jag fattar allt förutom det jag ringat in, dvs hur får jag in ett 4k7 motstånd där? Eller visar denna bild bara att denna sektion ska ställas in till dubbel 4k7 under inställningar? (och att det då inte fysiskt ska sitta ett 4k7 motstånd där)

4k7.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack på förhand!

// Azkel
 
Sätt motståndet istället för bygeln mellan t2 och t6 eller vad motsvarade heter i din detektor. Då blir det i serie med brytaren (eol) och det andra parallellt med brytaren (larmmotstånd)

Sabotagebrytaren (t6-t7) bryter slingan helt (sabotage) på samma sätt som om någon klipper kabeln. Om Larmbrytaren (t1-t2) öppnar går strömmen via larmmotståndet och resistansen blir 4,7kohm+4,7kohm (larm). Normalt flyter strömmen endast via eolmotståndet 4.7kohm

Avviker värdena från detta larmar det.

Ställ in sektionen som dubbel 4k7.
 
Redigerat:
Jag tackar och bockar!!

Har kopplat om alla mina PIR såsom du beskrivit fredrik.johansson. Nu kämpar jag för att få sirenen att lira. (sir 1992 inomhus) men den flaggar bara "Sirensabotage: Fel" Jag har testat allt tycker jag men måste ha missat något.

"+V DC" och "-V DC" i sirenen går till "INT+" och "INT-" i centralenheten. (här tror jag inte problemet finns)

För sabotagebrytaren går varsin "V DC" till "BHO" respektive "TR". Jag har provat att låta det motstånd som satt där sitta kvar och jag har även testat att flytta det ut i sirenen men i båda fallen får jag "Sirensabotage: Fel"

Jag har kikat på TS ritning "Siren 1.1" (sid 2 i denna tråd) men kan inte helt översätta den avseende antal och placering av motstånd då jag bara har en siren i min anläggning.

Något tips på vad som är tokigt?

// Azkel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.