En till som är fast i dubbelmutter träsket märker jag! (y)


Mvh
 
krilleman_215 skrev:
...och så här kan det se ut om du väljer att köpa vatette! (y)

[bild]
Passar dubbelmuttern till andra fabrikat än Vatette ?
 
Krilleman
SC Aero skrev:
Passar dubbelmuttern till andra fabrikat än Vatette ?
Blanda aldrig fabrikat på kopplingar!
 
krilleman_215 skrev:
Blanda aldrig fabrikat på kopplingar!
Det har du säkert rätt i, men det var inte riktigt det svar jag ville ha...:confused:

Min tanke var att använda Dubbelmuttern mellan en Fm mattsson säkerhetsblandare med utlopp uppåt, och en Saniscan Flood takdusch.

Men finns det någon bättre lösning får du jätte gärna tipsa om det :)

Saniscan Flood.jpg
Fm-mattsson-saekerhetsblandare-40-cc-366167.jpg

Jag har tänkt att använda Dubbelmuttern istället för slangen med lekande muttrar, ok ?

Sorry för trådkapningen Yrrol :surprised:
 
ullberg
SC Aero skrev:
Jag har tänkt att använda Dubbelmuttern istället för slangen med lekande muttrar, ok ?
Dubbelmuttern bygger på konisk tätning, och varken din blandare eller takduschen har det (ska ha planpackning). Å andra sidan är det där aldrig trycksatt så kanske håller det tillräckligt tätt när dubbelmutterns kona möter den raka kanten på takdusch och blandare, men det är ingen lösning jag skulle välja.
 
ullberg skrev:
Dubbelmuttern bygger på konisk tätning, och varken din blandare eller takduschen har det (ska ha planpackning). Å andra sidan är det där aldrig trycksatt så kanske håller det tillräckligt tätt när dubbelmutterns kona möter den raka kanten på takdusch och blandare, men det är ingen lösning jag skulle välja.
Ok !!
Kan det funka om man använder planpackningar i dubbelmuttern, mot blandare och dusch ?

Vilken lösning skulle du välja då ?
 
Y
Har inte duschdelen mutter som bara är att montera rakt på blandaren med en fiberpackning mellan?

Fast ser iofs att på bild är det ju bara duschslang mellan blandare och omkopplaren.. Jag vill fortfarande tro att du får med allt du behöver när du köper sakerna. slang och fiberpackningar.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Har inte duschdelen mutter som bara är att montera rakt på blandaren med en fiberpackning mellan?
Näpp :thumbdown:
Är utvändig gänga, tänkt att ansluta med slang med lekande mutter.
se slang längst till höger på bliden
Saniscan Flood.jpg
 
spekerök skrev:
[länk]

I kromat utförande kan antigen linas och locherpasta, alternativt gängtape lite märken på gängerna med bågfilsblad så linet fastnar. Kolla först att du har samma cc mått på blandarens nippel som takduschen har från vägg, stämmer mått får du gänga på stången innan blandaren monteras.

mvh
CC måttet stämmer och jag har en FM-Mattsson-Rak-Koppling-1-2-x-1-2-310622.jpg hemma, men det blir krångligt att montera pga fästena till duschstången, känns som om dubbelmuttern med packningar skulle vara enklare...
 
  • Krom klämkoppl. rak 15x15R inv.jpg
Redigerat:
Har även en fundering på att sätta en, Krom Rak övergång inv. klämringskoppling Krom klämkoppl. rak 15x15R inv.jpg mot blandaren och emot takduschen med ett kort rör emellan
 
ullberg
SC Aero skrev:
Ok !!
Kan det funka om man använder planpackningar i dubbelmuttern, mot blandare och dusch ?

Vilken lösning skulle du välja då ?
Nej, planpackningar gör nog inte så mycket nytta i den dubbelmuttern, den är som sagt konisk så de finns inte så mycket att lägga sig mot.

Jag skulle valt spekeröks lösning, med precis samma brasklapp kring avståndet från vägg. Kanske skulle jag valt den muff som jag vet finns (dock ej vem som gör den) som är lite mer finish på, har sexkantig midja och lite skarpare kanter än den "vanliga" förkromade muffen...

Edit: verkar vara den du visar på bild i ett senare inlägg...

/U
 
spekerök skrev:
Går med en 15mm kromad rörbit imellan med två halvkopplingar.

[länk]

mvh
men hur funkar det att dra en halvkoppling mot takduschen som har plastgängor ?

Känns som jag är lite i otakt med inläggen :surprised:
 
Krilleman
För-dra halvkopplingarna mot en R15 gänga i metall så kopplingarna nyper ordentligt innan montage, stödhylsan kan du skippa i detta läget då röret i fråga inte konstant är trycksatt.
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.