Snygt jobbat med dörrarna, jag kan rekommendera en speedheater. brukar gå lite snabbare. men det är min åsikt.
hoppas det kommer bilder på en färdig dörr senare...
 
Tackar, absolut mer bilder kommer, dock kanske inte i denna tråd, får skapa en tråd för hela lägenheten. Vi håller på att totalrenovera hela lägenheten med samma ambition som golven så kanske kan vara kul och få se :D

Var och fota lite nya bilder idag
DSC_0065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EPS och golvspackel gjort, hantverkarna har inte fått det perfekt så jag har krävt att de ska slipa ner på några ställen och på andra ställen spackla upp, jag har en referenspunkt på balken ni ser i mitten av rummet, hela golvet ska hålla denna nivå.
De har även spacklat och grundmålat lägenheten, blev en sjukt stor skillnad! :D
Elen ni ser hänga ned ska bytas ut mot VP-rör då vi reglar ny vägg för garderob



DSC_0066.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite annan vinkel, reglarna i taket är kvar sedan de förra ägarnas renovering. Vi tyckte dock de valde bra dimensioner för barnkammaren så vi kommer i stort sett behålla samma dimensioner men regla om med lite bättre finish på jobbet.


DSC_0071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni balken som sticker upp ur golvet, denna kommer vi som sagt få fräsa ur spår för i plywooden, längst bort mot ytterväggen är det så högt att vi kommer få fräsa lite även i det massiva furugolvet. Man kan även se att hantverkarnas finish på golvspacklingen har en del kvar att önska, men de har lovat att det ska ordnas. Man ser även elen till grannen som går över balken, även denna kommer det fräsas ursparning för. Precis till vänster om grannens el är den referenspunkt som hela golvet ska hålla (markerad med en röd punkt). Om denna punkt hålls betyder det att det färdiga furugolvet kommer vara 18mm högre än golvet i trapphuset och sovrummet


DSC_0068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bonusbild, grabben inspekterar att allt går rätt till med barnkammaren
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
...


[bild]
Bonusbild, grabben inspekterar att allt går rätt till med barnkammaren
Sicken liten sötnos, vad heter han?

Men nu kommer han ju tro att alla bor så där.
Vad klagar de på i Gaza, t.ex.


Förresten, hur bor ni nu när hela lägenheten är ett kaos?
Natthärbärge?
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Sicken liten sötnos, vad heter han?

Men nu kommer han ju tro att alla bor så där.
Vad klagar de på i Gaza, t.ex.


Förresten, hur bor ni nu när hela lägenheten är ett kaos?
Natthärbärge?
Hugo tackar och bockar :D
Jag tror faktiskt husen i Gaza har bättre stomme än denna! :p

Vi bor faktiskt kvar i vår gamla lgh, inte billigt men det hade ju inte fungerat och bo i denna.

Lite kul kuriosa är att vår nuvarande lgh från 1870 har mycket rakare och finare stomme än vårt nya hus som är 50 år nyare (Dock träbjälklag som läcker in kyla och ut värme)
 
Redigerat:
  • Gilla
jokamp och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Hugo tackar och bockar :D ...
Gulligt namn!
Själv har jag Edvin som andranamn.
Var rätt pinsamt när man var liten. Det är något med Göteborg och Lasse Dahlquist.

Lycka till i byggprocessen (y)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det var ju några som undrade varför vi inte regla istället för att gjuta med EPS, denna bild kanske kan svara på det

DSCF4179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser inget kul att regla detta

En till bild på hur armeringsjärnen rostat av pga elrör
DSCF4175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCF4172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du köpt en rivningskåk? ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Man kan nästan tro det :D
 
Inbillar jag mej, Tycker det ser ut som lättbetong i golvet?

Det var märkligt med armeringsjärnen / rören. jag sett rostiga rör förut. men det där slår rekord i en bostad, speciellt i ett mellanbjälklag.
galvaniska strömmar och många år...

bra jobbat(y),
Blev det mer jobb än ni räknat med när ni köpte bostaden?
 
HSP skrev:
Inbillar jag mej, Tycker det ser ut som lättbetong i golvet?
Jag är ingen expert på gamla betongtyper, min pappa som hjälper mig med renoveringen eller de experter vi konsulterat vet nog, ska fråga. Den är väldigt grov bitvis, hittat några bumlingar i betongen som kanske är 5 cm i diameter
HSP skrev:
Det var märkligt med armeringsjärnen / rören. jag sett rostiga rör förut. men det där slår rekord i en bostad, speciellt i ett mellanbjälklag.
galvaniska strömmar och många år...
Alltid roligt att vara rekordhållare :p

HSP skrev:
bra jobbat(y),
Blev det mer jobb än ni räknat med när ni köpte bostaden?
Det kan man lätt säga, men det blir nog bra när det är klart iallfall. Golv är ju en sådan grej som folk märker sedan när man säljer.
 
Nu har hantverkarna börjat med plywooden, börjar se ljuset i tunneln :D
IMAG0377[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...ropa inte hej ännu - det är motkommande tåg! :cool:

Jäkligt snyggt jobbat så här långt.
 
Nu är det ju bara nedförsbacke i jämförelse :D
 
O
Hur var det nu hade du tillstånd från styrelsen?
För juridiskt sett ligger du pyrt till annars! Det är en så pass stor förändring som sker i lgh.
Har du räknat på den extra vikten som blir av den extra betongen?
Det är inte konstigt att grannens elledningar går i ditt golv... snarare fullständingt normal, Det är så svårt att få en en kontakt i taket annars, åtminstonde om man inte vill ha utanpå liggande kabel.
det som snarare oroar mig hur när grannen ni är.. När ni lyckas sabba hans matning.... Ni ligger nog redan på minus i hans värld..... :p
Vill inte vara allt för negativ även om det är min grej :)
Men jag tror du får svårt att hämta hem den extra kostnaden du har lagt på golvet.... De folk tittar på är om badrummet är renoverat och köket, de är de dyra.... om golvet är plant eller inte är inte det viktiga... Men man gör inte allting för att tjäna pengar utan för sig själv.
Sedan kan du säkerligen tjäna pengar på lgh men det beror mer på att priserna är galna just nu.
 
Redigerat:
Japp, jag hade till och med kontakt med en jurist när vi upptäckte hur illa det såg ut. Juristen tyckte vi skulle driva process mot föreningen att de skulle stå för kostnaden men vi kände att vi inte ville bråka det första vi gjorde i en ny förening :D Snarare har jag uppmärksamt ett problem som finns i fastigheten vilket föreningen kan vara tacksamma för. (Åter igen vi har inte bilat bort något i bärande konstruktion utan bara ytskikt)

Ja de moderna material som vi använt väger bra mycket mindre än de tegelrester etc som använts som fyllnadsmaterial. Via Sketchup gjorde jag en ungefärlig uppskattning på den nya vikten (Går ju inte exakt då det inte är raka vinklar och hörn någonstans på denna yta) Och sedan var det enkelt att jämföra det mot fakturorna från Big Bag.

Att fälla in elen i ytskiktet är ju att föredra än att dra elen via grannen dock. Han tog den kapade elen väldigt bra dock, ett föredöme för hur man ska uppföra sig i flerfamiljs hus, ta och ge.

Men om det är massivt eller klickparkett märker de, sedan vill jag kunna bo i lägenheten i några år utan att kräkas varje gång jag ser golvet. Jag är lite av en perfektionist på gott och ont :D

edit: För att förtydliga om vikten, en liten bild



Röda delen där har vi sänkt golvet flera centimeter och bara planspacklat golvet, det gröna där har vi använt EPS som väger mycket mindre än klassiska fyllnadsmaterial.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.