6 300 läst · 34 svar
6k läst
34 svar
El genom spånisolering
Varför händer då inget? Kanske för att man inte (normalt) belastar en 1,5 mm" till max kontinuerligt. Och kanske för att regeln mer var en skrivbordsprodukt än ett resultat av ett reellt problem. Har man den belastningen på en ledning har man gjort nått "fel" och bör se över sin installation. Och med dom moderna automaterna är risken för överbelastning av ledningen än mindre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 076 inlägg
Vi har ju Mikael's gamla mätningar:
http://www.byggahus.se/forum/el/60013-varmeutveckling-i-vp-ror-isolerad-vagg-del-2-a.html?showAll
Den visar att temperaturen stiger ganska snabbt till sin sluttemperatur, det handlar om minuter. Det går att komma upp i 87 grader med 14 A ström i två ledare djup inbäddad i isolering. Frågan är nu hur snabbt det har en effekt på isoleringen. Kommer den att falla sönder eller smälta ihop på första försöket? Kanske, kanske inte.
Enligt denna artikel från engelska voltimum så minskar livslängden på kabeln från 23 till 3-4 år. Detta gäller vid kontinuerlig belastning 24/7.
14 A motsvarar ca 3.2 kW. Det är en ström som kommer att lösa en 10 A dvärg, men kanske kommer en diazed att hålla. Man behöver alltså vara skicklig att hålla sig precis på gränsen för att inte lösa säkringen. Sedan behöver man vara synnerligen ihärdig, och till sist skrev jag förmögen. Med ett kWh-pris på 1 krona kommer dessa 3.2 kW att kosta ca 28,000:- per år, i fyra år.
Om man istället belastar ledningen med denna ström i 1 timme per dag så skulle det enligt engelsmännen inte bli några problem under överskådlig tid.
Men engelsmännen kanske har annan plast i sina kablar... Någon som har lust att prova vad som krävs för att elda upp ett hus under den tid som denna tråd förblir aktiv?
http://www.byggahus.se/forum/el/60013-varmeutveckling-i-vp-ror-isolerad-vagg-del-2-a.html?showAll
Den visar att temperaturen stiger ganska snabbt till sin sluttemperatur, det handlar om minuter. Det går att komma upp i 87 grader med 14 A ström i två ledare djup inbäddad i isolering. Frågan är nu hur snabbt det har en effekt på isoleringen. Kommer den att falla sönder eller smälta ihop på första försöket? Kanske, kanske inte.
Enligt denna artikel från engelska voltimum så minskar livslängden på kabeln från 23 till 3-4 år. Detta gäller vid kontinuerlig belastning 24/7.
14 A motsvarar ca 3.2 kW. Det är en ström som kommer att lösa en 10 A dvärg, men kanske kommer en diazed att hålla. Man behöver alltså vara skicklig att hålla sig precis på gränsen för att inte lösa säkringen. Sedan behöver man vara synnerligen ihärdig, och till sist skrev jag förmögen. Med ett kWh-pris på 1 krona kommer dessa 3.2 kW att kosta ca 28,000:- per år, i fyra år.
Om man istället belastar ledningen med denna ström i 1 timme per dag så skulle det enligt engelsmännen inte bli några problem under överskådlig tid.
Men engelsmännen kanske har annan plast i sina kablar... Någon som har lust att prova vad som krävs för att elda upp ett hus under den tid som denna tråd förblir aktiv?
I det här inlägget skriver Mikael_L
Temperaturen var alltså minst 53,5 C. Detta i ett VP-rör med FK. Vi får nog antaga att del blir varmare än så i en kabel eftersom det inte blir någon termik i en sådan.
Under dessa förutsättningar får man max säkra en 1,5 mm2 PVC-kabel med 8 A dvärg eller 6 A Diazed.
Som elmont skriver så går det väl sällan åt skogen i praktiken, men det är helt klart mot reglerna.
Nu på morgonen var temperaturen inne i VP-röret 55.3 grader (eller var det 53,5 ..., bara en anteckning i "minnet", jag har en logg på mätvärdena också). Tempen sjönk 0,2 grader under en timmes tid, troligen pga av rumstemperaturen sjunker. Vårt fläktsystem går igång kl 06 på morgonen och sänker temperaturen inne i våra lokaler något, vilket vi märkt under många temperatur och trycktester som vi utför.
Detta tog jag för troligt att jämviktstemperatur uppnåtts, och därför har jag ökat strömmen till 14A, och avbryter denna mätning ikväll.
Jag är pappaledig just nu, men mina arbetskamrater (förvånade att se mig springa omkring i lokalerna med multimetrar och likn) lät mig ockupera hälften av alla tempsonderna även under dagen.
Jag mäter temp inne i VP-röret, utanför röret, 6cm åt sidan inne i isoleringen, 10 cm ovanför röret och slutligen mellan gipsskivan och isolering.
Detta tog jag för troligt att jämviktstemperatur uppnåtts, och därför har jag ökat strömmen till 14A, och avbryter denna mätning ikväll.
Jag är pappaledig just nu, men mina arbetskamrater (förvånade att se mig springa omkring i lokalerna med multimetrar och likn) lät mig ockupera hälften av alla tempsonderna även under dagen.
Jag mäter temp inne i VP-röret, utanför röret, 6cm åt sidan inne i isoleringen, 10 cm ovanför röret och slutligen mellan gipsskivan och isolering.
Röret ligger mellan 2 st 120mm stenullsplattor.
Men jag återkommer med mer data och bilder på försöket, så ni har en chans att utvärdera riktigheten i resultaten.
Men jag återkommer med mer data och bilder på försöket, så ni har en chans att utvärdera riktigheten i resultaten.
Temperaturen var alltså minst 53,5 C. Detta i ett VP-rör med FK. Vi får nog antaga att del blir varmare än så i en kabel eftersom det inte blir någon termik i en sådan.
Under dessa förutsättningar får man max säkra en 1,5 mm2 PVC-kabel med 8 A dvärg eller 6 A Diazed.
Som elmont skriver så går det väl sällan åt skogen i praktiken, men det är helt klart mot reglerna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 076 inlägg
Hur får du fram 45 grader? Är det maximal omgivningstemperatur?
Du har helt rätt i att man ska säkra ned eller tråda om till 2.5 mm² i detta fall, eller så ska röret ligga an mot väggskivan.
Men om det nu inte skulle vara så är det ingen större fara på taket - det är vad elmont o jag försöker få fram. Det är dock inget skäl att börja begrava slangarna i isoleringen utan att ta hänsyn till det.
Du har helt rätt i att man ska säkra ned eller tråda om till 2.5 mm² i detta fall, eller så ska röret ligga an mot väggskivan.
Men om det nu inte skulle vara så är det ingen större fara på taket - det är vad elmont o jag försöker få fram. Det är dock inget skäl att börja begrava slangarna i isoleringen utan att ta hänsyn till det.
Jag utgick från Mikaels mätning och tog sedan närmsta valbara värde i ELVIS, 45 C, vilket ger säkringsstorlekarna.Bo.Siltberg skrev:
I verkligheten är det lite värre, redan vid 35 C måste man säkra ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT
Vi kan väl vara överens om att det inte finns någon anledning att riva upp existerande installationer, jag har själv en byggnad som har massor med el begravd i isolering (utfört av elektriker). MEN, att göra så med öppna ögon när det bryter mot elininstallationsreglerna är oacceptablet. Att risken är "liten" är ingen ursäkt.Bo.Siltberg skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 076 inlägg
Ja, med säkring och tre belastade ledare som i detta exempel blir det så knappt.
Du behöver dock inte räkna med en omgivningstemperatur på 35 grader - så varmt är det nog inte i väggarna, snarare <15 i ytterväggar. Den temperaturhöjning som kabeln själv bidrar med ska inte räknas in i omgivningstemperaturen.
Du behöver dock inte räkna med en omgivningstemperatur på 35 grader - så varmt är det nog inte i väggarna, snarare <15 i ytterväggar. Den temperaturhöjning som kabeln själv bidrar med ska inte räknas in i omgivningstemperaturen.
Det är minst 40 C på många vindar på sommaren. Nu kanske man inte just kör elraddar under den årstiden, men risken finns ju alltid att någon kopplar in en stor belastning, exvis belysning.
I just vår fastighet sitter det drygt 1 kW lysrör i taket i ett och samma rum. Exakt var den ledningen är begravd, eller hur många reella och reaktiva Amperé det går i den samma vet jag inte, men tillfredställande är det ju knappast.
I just vår fastighet sitter det drygt 1 kW lysrör i taket i ett och samma rum. Exakt var den ledningen är begravd, eller hur många reella och reaktiva Amperé det går i den samma vet jag inte, men tillfredställande är det ju knappast.
Nu är det väl knappast någon som lägger slang rör öppet på vinden utan djupare ner i isoleringen och då slipper man den höga temperaturen.
OCH naturligtvis kan man hitta/tänka sig lägen när det blir farligt, det är i såna situationer det är tur att man anlitat en erfaren installatör som på förhand förstår om det kan bli problem och vet hur man förebygger dom .
OCH naturligtvis kan man hitta/tänka sig lägen när det blir farligt, det är i såna situationer det är tur att man anlitat en erfaren installatör som på förhand förstår om det kan bli problem och vet hur man förebygger dom .
Hmm...
Det finns många hus med liggande invändigt regelverk, "installationsutrymme".
Där man drar elen, detta isoleras sen, synnerligen bökigt att få slangen/röret längst ut.
Eller omvänt, hyffsat bökigt att isolera först för att sedan dra elen.
Det blir visserligen inte så tjockt med isolering "bara" 45mm jämfört med empiriska testet som det länkades till tidigare.
Det finns många hus med liggande invändigt regelverk, "installationsutrymme".
Där man drar elen, detta isoleras sen, synnerligen bökigt att få slangen/röret längst ut.
Eller omvänt, hyffsat bökigt att isolera först för att sedan dra elen.
Det blir visserligen inte så tjockt med isolering "bara" 45mm jämfört med empiriska testet som det länkades till tidigare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 076 inlägg
Det var vågat. Brukar du göra så?
Har aldrig tyckt det är speciellt omständigt att montera dosor och slang varken efter att det isolerats, eller isolera efter slangdragningen (om det inte handlar om stora mängder slang på liten väggyta).
Har aldrig tyckt det är speciellt omständigt att montera dosor och slang varken efter att det isolerats, eller isolera efter slangdragningen (om det inte handlar om stora mängder slang på liten väggyta).