Jag har haft för mig att reavinstbeskattningen (i %) var högre vid försäljning av tomtmark än för en bebyggd fastighet (som är 22% eller hur?). Men, nu kunde jag inte hitta referensen till detta. Jag trodde att skattesatsen skulle vara runt 28-30% på reavinst vid försäljning av tomt. Har jag missuppfattat? Frågeställningen gäller obebyggd Fritidshustomt, inte näringsfastighet.

Tack på förhand.
 
Jag har uppfattat att i normalfallet så skattas tomtförsäljningen som en vanlig bostadsförsäljning. Men normalt i det här fallet betyder att tomten skall vara avsedd för en privatbostad, marken måste säljas av en fysisk person. Kan finnas fler "normalregler". Om du ex. säljer ett större markområde som skall exploateras och styckas till många tomter, så är jag mindre övertygad om att skattesatsen blir 22%.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Citerat ur Skatteverkets handledning, avsnitt 62 "om byggnadsrörelse med mera" -

"Bestämmelserna om enkel tomtrörelse i 27 kap. 11-55 §§ IL syftar till att rörelsebeskattning inte ska ske vid mera sporadiska försäljningar av tomtmark. Rörelsebeskattning inträder således först vid försäljning av den femtonde tomten under en tioårsperiod."
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Tack för svaren. Möjligen att jag blandat ihop reavinstskatten med fastighetsskatten på något vänster. Jag har nämligen en nyavstyckad tomt och så länge den inte är bebyggd måste jag betala fastighetskatt på den. När den blir bebyggd så slipper jag fastighetsskatten under 5 år. På så sätt kan man säga att beskattning av tomt och bebyggd tomt (dvs. för mig) skiljer sig på detta sätt. Men, jag var nästan säker på att reavinstbeskattningen skiljde sig.
 
Som sagt när det gäller fastighetsskatten så är skillnaden enorm, för den bebyggda tomten har ju även efter 5 årsperioden (är det fortfarande 5 års skattefrihet?) fastigjetsavgift istället för fastighetsskatt. Och avgiften har ju ett tak, så i attraktiva områden kan det skilja tiotusentals kronor per år i skatt mellan en fastighet med hus och en utan.
 
Redigerat:
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Nanny Fine
En obebyggd tomt beskattas som näringsfastighet, dvs med 28%. MEN om avsikten var att bebygga den, så kan den beskattas som privatbostadsfastighet (22%). Förutsatt att den ägs av privatperson. Då ska man också kunna bevisa avsikten i form av bygglovsansökan eller eventuellt förhandsbesked.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Tomten är avstyckad som fritidshustomt och vi har sedan 1.5 år tillbaka redan ett beviljat bygglov (Fritidshus) på den. Borde vara solklart 22% reavinstskatt för oss då med andra ord. (y) .

En frågeställning är huruvida vi ändå ska stomresa iallfall, för att göra fastigheten mera attraktiv - eller bara sälja tomten som den är...hmmm...Men, det är ju en helt annan fråga:)
 
Om du stomreser så skulle jag misstänka att den blir mindre attraktiv. En köpare kanske å ena sidan gärna tar över ditt bygglov, och ritningar. Men kan också vilja ha möjlighet att bestämma själv.
 
hempularen skrev:
Om du stomreser så skulle jag misstänka att den blir mindre attraktiv. En köpare kanske å ena sidan gärna tar över ditt bygglov, och ritningar. Men kan också vilja ha möjlighet att bestämma själv.
Jo, de flesta har gett oss samma råd. Har dock inte bestämt oss. Det är riktigt som du skriver att det ger köparen flexibilitet att bygga som hen vill. Å' andra sidan tror jag att det blir färre spekulanter bara på en tomt, än på en fastighet med ett nytt stomrest fritidshus att se.
 
Med stomrest antar jag att du syftar på att sälja ett pågående bygge. Det är något jag tror många har väldigt svårt att värdera korrekt. Ett pågående bygge kan vara nästan inflyttningsklart, eller bara att riva och börja om.

Att sälja ett pågående bygge andas misslyckande, något har gått snett.
 
  • Gilla
Mido11 och 1 till
  • Laddar…
Ett pågående, icke avslutat bygge är en signal till marknaden: "Här finns en motiverad säljare" - med andra ord "rejäl prutmån"!
 
jokomoko skrev:
- - - det blir färre spekulanter bara på en tomt, än på en fastighet med ett nytt stomrest fritidshus att se.
"Något att se på" kan du greja på andra (smartare) sätt än att börja bygga -

1. Röj undan sly och klipp gräs, håll tomten skräpfri. Då ser spekulanten inte bara ogräs utan platsens naturliga skönhet

2. Dokumentera tomten med ställets och omgivningen historik. Då förstår spekulanten sammanhanget, och känner sig mera delaktig direkt på platsen

3. Anlita en arkitekt att göra bildmontage med trevligt drömhus. Då ser spekulanten möjligheterna och börjar själv fantisera - i synnerhet som du inte nödvändigtvis måste snacka "totalpris"
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Jag håller med föregående inlägg till viss del. Jag inser att det uppenbarligen finns risker med "oklart" bygge. I mitt fall är det frågan om ett prefabhus med modulblock som blir resta på plats (stomresning). Dvs. huset kommer att vara helt klart utvändigt, veranda, samt isolerad. Huset kommer dock helt sakna innerväggar och snickerier på insidan (ej heller VA eller El). Tanken är att huset ska vara helt "färdig" från utsidan men samtidigt ge potentiella köpare frihet att själv välja interiör, layout etc helt själv.
 
Om jag ser ett oavslutat bygge av den typen som spekulant så skulle jag förutsätta att något har gått totalt snett. Typ betongen i plattan håller på att spricka, de missade helt att isolera plattan, väggelementen är knökfulla med vatten. Eller någon annan katastrof, stor nog för att få någon att ge upp sitt drömbygge.

Stor risk att en köpare inte bara räknar det påbörjade bygget till noll, utan tom. drar av rivningskostnaden från tomtpriset.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Om man delar en fastighet i två delar, säljer en del för att finansiera byggnation på den andra - går det att kvitta vinsten från tomtförsäljningen mot förlusten på renoveringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.