Hej!

Har planer på att bygga ett uterum under detta år.
Har använt sketchup till att rita fram några olika designer på hur det skulle kunna se ut, och har några funderingar.
husaltan inglasad hela platt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är givetvis bara en grundskiss. Har inte tagit med detaljer.
1. Nu ligger det trallgolv på balkongen med springor rakt igenom. Vad passar bäst att ha som golv om jag vill ha det tätt och isolerat ner till uterummet som kommer vara under? Det är ca 30cm mellan golvet och taket.

2. Hur löser jag övergången mellan taket på uterummet och bakongen?

3. Hur ser ni på designen? Hur skulle ni gjort annorlunda?
 
  • Gilla
Ingimarsson
  • Laddar…
1. Spelar ingen roll vad du har för golv utan det är arbetet under golvet som spelar roll angående isolering och så det är tätt underifrån. Sen kanske du menar att du inte vill ha springor i golvet. Kör du golvspån så kan du välja alla sorters golv sen.

2. Hur ser det ut idag under golvet på balkongen? Regnar det rakt igenom ner till maren eller är det plåt eller papp under?

3. På gaveln hade jag inte haft glas över bärlinan men det kanske bara blev så när du ritat. Sen utstick åt alla sidor men det kanske du också tänkt ha. Vad är det för pelare inne i rummet?
 
huggan skrev:
1. Spelar ingen roll vad du har för golv utan det är arbetet under golvet som spelar roll angående isolering och så det är tätt underifrån. Sen kanske du menar att du inte vill ha springor i golvet. Kör du golvspån så kan du välja alla sorters golv sen.

2. Hur ser det ut idag under golvet på balkongen? Regnar det rakt igenom ner till maren eller är det plåt eller papp under?

3. På gaveln hade jag inte haft glas över bärlinan men det kanske bara blev så när du ritat. Sen utstick åt alla sidor men det kanske du också tänkt ha. Vad är det för pelare inne i rummet?
1. Med golvet här menar jag förstås golvet på balkongen. Det är är inte tätt på något set,t utan du ser rakt igenom springorna till altan.

2.se 1.

3. Det ska inte vara glas där. Utstick och rännor kommer det också vara.
Tänkte mer på om det vore snyggare att inte ha helt reaktangulärt.

Vad hade ni valt för tak? Jag tror att det blir skönast (kyler på sommaren och inte så ljust) med betongpannor. Har det på huset också.
 
1. Du får lägga råspont och pappa sen lägga trallgolv på det.

Vi har betongpannor på vårt, plasttak gör att det kokar.
 
Om du sätter betongpannor på uterummet så blir det väldigt mörkt i rummet innanför. Väljer du klarglas får du in ljus men det kan bli väldigt varmt å du kanske måste ha gardiner i taket. Isolerplast i olika tjocklek har en opalvit färg som dämpar solljuset lite men släpper ändå in ljus i rummet innanför, dessutom ser bygget lite lättare ut mot att ha tunga betongpannor på.
 
Har byggt exakt ett sådant rim för nåt år sedan.
ImageUploadedByByggahus.se1392582343.214834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingimarsson
  • Laddar…
Och att pappen går över ner över uterummet?
Pelaren inne i rummet är helt enkelt till balkongen. Den ska man nog inte ta bort?

Kul att se verktygsgurun. Har sökt efter liknande men endast hittat ett fåtal.
Kan du berätta lite om ditt bygge? Golv och takkonstruktion? Hade du en bärande pelare till balkongen innan tex? Hur har du tätat mellan glaspartierna och (Mexi?)teglet?
 
Redigerat:
Ja det är ju lättast. Men under altanen ska det vara ytpapp också om du ska ha betongpannor på uterummet.
 
Dom rummen som ligger intill har båda två fönster. Möjligt att det blir aningen mörkt i vardagsrummet där inte solen ligger på.
 
Hanoy skrev:
Och att pappen går över ner över uterummet?
Pelaren inne i rummet är helt enkelt till balkongen. Den ska man nog inte ta bort?

Kul att se verktygsgurun. Har sökt efter liknande men endast hittat ett fåtal.
Kan du berätta lite om ditt bygge? Golv och takkonstruktion? Hade du en bärande pelare till balkongen innan tex? Hur har du tätat mellan glaspartierna och (Mexi?)teglet?
Det fanns tre bärande pelare innan, finns inga pelare idag. Har gjutit betongplatta.
Grävde ur och och stämplade upp balkongen med dubbla 45x95 längre in än de befintliga stolparna så att säga, detta pga att att jag skulle kunna sätta kantelementen till grunden.
ImageUploadedByByggahus.se1392584627.511529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det bara att bygga upp stommen.
ImageUploadedByByggahus.se1392584849.355414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1392584878.973918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Joddlarbalkongen tog jag bort all trall på och byggde på de två innersta bjälkarna olika mycket för att få ett litet fall utåt. Spikade råspont, underlagspapp och sen ytpapp.
De tillfälliga stämpen plockades bort och hålen gjöts igen.
 
  • Gilla
hammer70 och 1 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Ja det är ju lättast. Men under altanen ska det vara ytpapp också om du ska ha betongpannor på uterummet.
Du kan inte ha betongpannor på ett sånt uterum pga taklutningen, för att minst 14 graders lutning skulle dörrarna typ bli en meter höga i framkant.
 
verktygsgurun skrev:
Du kan inte ha betongpannor på ett sånt uterum pga taklutningen, för att minst 14 graders lutning skulle dörrarna typ bli en meter höga i framkant.
Jag vet det men TS säger att han tror han vill ha betongpannor och då får han väl se till att ha rätt lutning.
 
  • Gilla
Torbjörn Larsson
  • Laddar…
Själva taket kommer bara bli 1.5 meter djupt så med en taklutning på 14 grader så borde det väl inte bli en meter?
Skulle det bli så får man givetvis hitta en annan lösning.
Själva balkongen är två meter djup.
 
Höjden vid takets framkant borde bli runt 2.35
 
Vad har ni för förslag till tak om man vill ha ett som inte blir så ljust som kanalplast och som passar till övriga husets betongpannor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.