peternicklas
Har tittat runt lite bland de olika fabrikaten av NAS. Synology är ju den som många rekommenderar, den är dock väldigt dyr. En DS214+ för 2800 + diskar. Buffalo Qnap Asustor m.fl. är andra allternativ. Vissa av dem kan man köpa för under 1000:-, är de så mycket sämre? Zyxel har en för 1000:- vilken ligger på topp på prisjakt.nu. Om man nu väljer Synology, är DS214se värd att satsa på?
 
AnneFi
Jag köpte en synology ds413j till min sambo i födelsedagspresent och han är iaf nöjd. Vi använder den mest till film.
Sambons morbror köpte en billig för 800 och han har mest haft strul med den, inte alls lika smidig och lätt som vår är
 
Det beror ju lite på vad du ska ha den till.
Själv har jag en synology DS213 som jag är nöjd med.

Enda strulet är att den inte orkar transkoda om mkv filer till PS3an som av någon anledning inte kan spela mer än vissa mp4 och avi filer.
Behöver du det så behövs en kraftigare cpu
 
Satsa på en ds213j ifall du vill ha en budget nas från synology.
Mer minne och rappare CPU. Typ 200kr i prisskillnad på prisjakt.

Köpte en ds211j för några år sedan.
Har funkat perfekt från första dagen, och många roliga funktioner.
 
Och glöm inte att ReadyNas har ett eget filsystem.
dvs du kan inte läsa hårddisken på andra enheter om den havererar...
 
Kör en QNAP TS 209 sedan 2008 med speglade diskar.
Har fått formatera om en av diskarna under de här 6 åren, annars rullar den bara på.
Använder den som lagring för datorerna, samt hämtar till mediaspelarna och TV.
Har även en skrivare hängande på den.
 
Mest prisvärd idag är nog en Synology DS214SE. Även med mindre minne o slöare processor så klarar nog sig dom flesta med en sådan. Fördelen gentemot andra billiga NASar är ju att man får med DSM.
Stoppa in 2 st WD Red diskar för ett bekymmerslöst NASande de närmaste åren.

Själv har jag en DS212 som jag bytte upp mig till från en ReadyNasDuo för några år sedan.
 
O
peternicklas
Blev en DS214+ med 2 st WD RED 4 TB. Tack
 
bra val!
 
AnneFi
vilpi skrev:
Det beror ju lite på vad du ska ha den till.
Själv har jag en synology DS213 som jag är nöjd med.

Enda strulet är att den inte orkar transkoda om mkv filer till PS3an som av någon anledning inte kan spela mer än vissa mp4 och avi filer.
Behöver du det så behövs en kraftigare cpu

Där var jag i valet om vi skulle köpa 214play som transkodar det mesta men vi har en dune mediaspelare som kan transkoda. Bara på iPhone och Ipaden som vi har problem ibland och där tittar vi helst inte på film.
Dock verkar vår dune ha problem med dts av någon anledning. Och det är ju tråkigt för sambon som bryr sig om sånt :)
 
peternicklas
Vi har inga Appleprodukter i vårt hem och kommer aldrig in några så det problemet har inte vi.
 
  • Gilla
pelle242 och 2 till
  • Laddar…
Chaly
Hade liknande grubblerier för flera år sedan vilket landade i mini-itx kort med intel atom, liten låda och 2st 1TB diskar med Ubuntu. Funkar klockrent än idag, men det tog lite tid att få det som jag ville ha det då jag inte är någon höjdare på linux.
 
AnneFi skrev:
Där var jag i valet om vi skulle köpa 214play som transkodar det mesta men vi har en dune mediaspelare som kan transkoda. Bara på iPhone och Ipaden som vi har problem ibland och där tittar vi helst inte på film.
Dock verkar vår dune ha problem med dts av någon anledning. Och det är ju tråkigt för sambon som bryr sig om sånt :)
Tycker det funkar utmärkt att tex se på mkv filmer med Synology's egna Video app eller tex VLC på iPaden.
 
Skulle vara bra om du har möjlighet att skriva vad du skall ha NASet till innan jag lämnar en rekommendation. Olika saker kräver minne, CPU kraft etc etc.
Exempelområden;
Lagra bilder/dokument istället för datorn
Backup av datorn
Server för musikuppspelning (DLNA/iTunes)
Server för videouppspelning (DLNA/XMBC/Plex/annan properitär lösning)
Nedladdningar från webben
Mail/webserver
Osv osv.

Har du satt en budget?

//M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.