Mikael_L skrev:
Ja, jag tror att jag skrev att det sen blev målade väggar.
Och ja, sprickan blev så liten att jag tror inte det märkts något om jag tapetserat istället. Men nu var detta ju garaget. ;)

I huset blev det tapeter överallt utom köket, så här är det lite svårt att veta om någon av pappersremse-skarvarna har spruckit där under, men i huset sitter det ju uteslutande pappersremsa.
Jag tror att jag quotade cust3000 :surprised:


cust3000 skrev:
Ca 70% är målade ytor.
Bor du i ett stenhus?
 
Trähus fr. 1951
 
cust3000 skrev:
Trähus fr. 1951
Jaha då är det ju bara att gratulera! :)
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Mikael_L
hoppah skrev:
Jag tror att jag quotade cust3000 :surprised:
Japp, jag insåg det när cust3k svarade ... :surprised:
 
FreddaP skrev:
Svårt med pappremsa?
Dummaste jag hört :D
[länk]
Det där är en sån pryl man älskar att göra rent fredag 15:30! ;)
Förövrigt har dom jag provat varit värdelösa :thumbdown:
 
Målaren som hjälper till med övervåningen bottnar med lite spackel, i med remsan och stryker av med spackeln.
Sedan torktid på det, sen slutspackling.
 
FreddaP skrev:
Svårt med pappremsa?
Dummaste jag hört :D
[länk]
Alltså, målaren på styltor med den där mackapären i händerna ser ju nästan ut som robocop :D
 
mexitegel skrev:
Alltså, målaren på styltor med den där mackapären i händerna ser ju nästan ut som robocop :D
Jävla lyxprylar det där, själv kör man med använda spackelhinkar tejpade under dojjerna, ingen j*vla magisk pinne får man heller utan det är slita på axlarna som gäller! Men jag e inte bitter...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Usch va surt det känns att slipa bort allt spackel som precis blev ditlagt :( Men man lär sig till nästa gång!

PIC000274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också testat att sätta upp en ny (kort) pappremsa. Mitt spackel har i hinken ungefär samma konsistens som turkisk yoghurt. Jag spädde ut det i en annan bytta med lite vatten så att jag fick det så blött som möjligt utan att det skulle rinna av väggen. Sen la jag ett ganska rejält lager direkt på gipsskivorna, i med pappremsan, och sen tryckte jag ganska hårt när tryckte fast remsan med spackelspaden. Det jäste ut ganska mycket spackel åt sidorna. Men viktigast av allt hoppas/tror jag är att jag såg hur pappremsan blev blöt igenom av spacklet. Det gör att åtminstone jag tror att remsan har sugit fast ordentligt i spacklet. Sen lade jag ett tunt lager spackel ovanpå remsan också.

Får se i morgon om det klarar sig utan att bubbla upp eller inte!
 
tlundberg skrev:
Usch va surt det känns att slipa bort allt spackel som precis blev ditlagt :( Men man lär sig till nästa gång!

[bild]

Har också testat att sätta upp en ny (kort) pappremsa. Mitt spackel har i hinken ungefär samma konsistens som turkisk yoghurt. Jag spädde ut det i en annan bytta med lite vatten så att jag fick det så blött som möjligt utan att det skulle rinna av väggen. Sen la jag ett ganska rejält lager direkt på gipsskivorna, i med pappremsan, och sen tryckte jag ganska hårt när tryckte fast remsan med spackelspaden. Det jäste ut ganska mycket spackel åt sidorna. Men viktigast av allt hoppas/tror jag är att jag såg hur pappremsan blev blöt igenom av spacklet. Det gör att åtminstone jag tror att remsan har sugit fast ordentligt i spacklet. Sen lade jag ett tunt lager spackel ovanpå remsan också.

Får se i morgon om det klarar sig utan att bubbla upp eller inte!
Ser dina skarvar ut så kan du limma fast dom med våtrumslim och spackla när limmet är torrt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mikael_L
tlundberg skrev:
Mitt spackel har i hinken ungefär samma konsistens som turkisk yoghurt. Jag spädde ut det i en annan bytta med lite vatten så att jag fick det så blött som möjligt utan att det skulle rinna av väggen.
Det låter alldeles för tunt, ja redan konsistens som turkisk yoghurt låter för rinnigt i mina öron.
 
Det är bättre med turkisk yoghurt än björnskit i alla fall.
 
Mikael_L
tlundberg skrev:
Det var för att jag läste ett tips om att spä ut spacklet jag gjorde det så tunt. [länk] (Ett inlägg som du förövrigt "Gillat" Mikael ;) )
Tja, ja..jo ...
Jag gillade det nog för att det bortsett från utspädningen beskrev min egen metodik, som fungerar för mig.

Men vad gäller spädning så är det väl bara att prova sig fram, det kan ju aldrig bli värre än att man får prova en gång till. :)
Själv har jag aldrig spätt ut spacklet. Men jag la märke till att t.ex. byggmax hade varierande konsistens i olika burkar jag köpt vid olika tillfällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.