Hej!

Har nydligen gipsat klart väggar och tak i ett rum och gav mig på nästa moment. Jag spacklade samtliga skarvar och lät det torka. Slipade lätt och sedan limmade jag upp remsor med vävlim efter rekommendation av en målare. Skall vara lättare för den oerfarne. Efter detta spacklade jag på nytt lager men då börjar det släppa och bubbla sig och trots att det ståt ett tag nu med fläkt på så suger inte bubblorna in. Slipar man på dem så är det precis som det är luft bakom. Man kan slipa ner och ge det ett nytt lager men frågan är hur länge man skall hålla på. Dagen efter så skulle jag ge mig på att sätta remsorna i hörnen och vek papremsan. Denna gång spacklade jag hörnen och tryckte dit remsan. Ett lager spackel på. Men även här så släpper remsan på sina ställe och jag får inte riktigt kläm på det. Vad gör jag fel?

Ska man ha överdrivet med spackel så inte remsan kan släppa? Skall man våta remsan innan? Skall manblanda och köra grovspackel först och sedan medium i andra laget? Är så många olika sätt och alla säger olika. Hur gör man enligt skolboken?

Kan tillägga att jag har spacklat en del förr, både skarvar (med glasfiberremsa) och bredspackling med gott resultat. Men alla avråder från detta och rekommenderar pappremsan och jag köper det rakt av vad gäller hållfasthet. Men tar gärna emot tips på hur man får rätt på remsan.
 
Pappersremsan skall läggas mellan två spackellager vått i vått. Den skall alltså inte limmas fast. Sen är det bra att använda ett skivspackel som limmar remsan bättre.

Att det bubblar sig kan bero på att när du limmade remsan på nyspacklad yta så sögs kanske det mesta limmet in i spacklet.
Vilket medfört att du fått blåsor när du väter remsan med spackel.
 
Pappersremsan skall?? om det är något man skall limma, så är det med våtrumslim.Har man spacklat en gång innan så krävs mycket lim för spacklet suger.
 
  • Gilla
Fritz.R
  • Laddar…
Våtrumslim anväder ja alltid när ja limmar pappremsor. Har man vanligt vävlim är risken stor att spacklet löserupp limmet när man spacklar på remsan.Limmar bara skurna och ej fasade kanter.
 
Tack för era svar. Då är det vävlimmet som felar i kombination med användningen. Det var killen på färgavdelningen som sa att vävlim skall gå bra.

Skall då prova att köra utan lim i fasningarna medans i de skurna kanterna så limmar jag med våtrumslim.
 
Testa att lägga på ett lager lim och låta det suga ett tag, sen drar du på ett till redigt lager att fästa remsan i. Funkar bra för mig
 
Jag brukar alltid köra vått i vått, finns det någon fördel med att köpa ett dyrt våtrumslim?
 
Mikael_L
Jag spacklar i hela skarven, drar av med lutande spackelspade så försänkningen är "halvfylld" med spackel.
Sen trycker jag dit pappersremsan direkt i det våta spacklet och drar med ett bestämt tryck med spackelspaden så remsan trycks fast ordentligt i spacklet. Inte så hårt att en massa spackel pressas fram vid sidan av remsan, men nästan så hårt. Lite spackel trycks nog fram.

Sen får det torka.
Nästa dag fortsätter jag att spackla, fyller det resterande, osv.

Låter jag inte spackel + remsa torka först innan nästa spackellager åker på, blir det direkt bubblor.

Detta har jag inte misslyckats med en enda gång än, ta i trä ...

Men tjejens försök blev bara pannkaka, skitsur efteråt ... :cool:
 
Jag kör precis som Mikael och det går alltid superbra, inga bubblor alls.
 
Börja med att tunna ut spacklet en aning så går det lättare! Som gräddfil ungefär brukar jag köra när jag bara vill spackla två gånger på en skarv :)

Fyll hela försänkningen på gipsskivan, ta den färdigklippta remsan och håll dit den med fingrarna längst upp och efterdra med spackelspaden ända ner till golvet..

När det kommer ut spackel på sidorna så har man i regel fått bort all luft.. låt torka, skrapa bort överflödigt spackel med spackelspaden och spackla ca 25-30 cm brett. Lätt slipning sen är det klart för tapetsering..

Ska man måla så måste man oftast spackla fler gånger och med ett finspackel i slutet..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Skaffa ett skivspackel från käånt färgmärke. Det är lösare spackel med grym vidhäftning. Har helt slutat med vävlim och remsar allt med detta lim när jag spacklar nygips i prefabkåkarna jag arbetar med
 
StoraElakingen skrev:
Skaffa ett skivspackel från käånt färgmärke. Det är lösare spackel med grym vidhäftning. Har helt slutat med vävlim och remsar allt med detta lim när jag spacklar nygips i prefabkåkarna jag arbetar med
Är det ett lim eller spackel du tipsar om?
Gärna namn på produkten annars lär sig ju ingen
 
Har också kört med alcros skivspackel+pappremsa utan bekymmer (på en hel ovanvåning). Se bara till att det inte blir alldeles för tunnt på något ställe, för då kan det blo en bubbla.

/Thomas

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Jag jobbar vanligtvis med Flüggers sandplast 696 fogspackel, men har även gott resultat med Alcros Skivspackel. Gissar att alla större färgfabrikanter har ett remsspackel av god kvalitet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.