sitter och letar, men om man har 45x45mm reglar och isolering sen vindpapp på det, vad för regel används för luftspalten? den lär ju vara 45 men mindre i tjocklek som spikas på denna 45x45mm? men hittar inget.

edit: hitta nog nu.om nu lockläkt kan användas?
 
Redigerat:
37*70
 
tror den ska va minst 28mm tjock
 
28x70 är det vi byggt med på inrådan från snickare
 
  • Gilla
Emanuel Björnler
  • Laddar…
28x70 spikregel är ett populärt val.
 
28x70 använder man vanligtvis till glespanel i innertak.
22 eller 28x45 använder man som spikregel, det är onödigt att använda bredare spikregel en den bakomliggande regeln, som den spikas på.
 
28x60 har vi på vårt hus.
 
okej, tack för svar.
 
28x60-70 beroende på vad som finns att tillgå.
 
cecar33 skrev:
28x70 använder man vanligtvis till glespanel i innertak.
22 eller 28x45 använder man som spikregel, det är onödigt att använda bredare spikregel en den bakomliggande regeln, som den spikas på.
Det är ju inget som säger att spikregeln sitter på samma ledd som väggregeln? En hel del har stående panel du vet ;)
 
28x45 eller liknande fungerar och är vad de flesta använder. Personligen skulle jag väl dock gärna sett en större dimension än så.
 
28x70 är normalt...
Men jag har sett vanlig spikläkt 22x45 stående också som gles utanpå vindpapp på stommen.

Det var ju inte direkt "100 år sedan" man inte hade spalt överhuvudtaget utanför masonit/spånskivor/asfaboard...
 
  • Gilla
RatherDecent
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Det är ju inget som säger att spikregeln sitter på samma ledd som väggregeln? En hel del har stående panel du vet ;)
Du, det vet ja! Vad är skillnaden då menar du? Man spikar inte liggande panel på klenare virke en 45 mm tjockt så vad skall du med 28 mm till? Om nu regelverket ligger så som du skrivet.
 
cecar33 skrev:
Du, det vet ja! Vad är skillnaden då menar du? Man spikar inte liggande panel på klenare virke en 45 mm tjockt så vad skall du med 28 mm till? Om nu regelverket ligger så som du skrivet.
Spikar du stående på panel så har man ju liggande spikläkt, varför ska man då inte ha bredare än 45mm, som du väl skrev?
Jag skrev inte 28 brett, utan 28mm tjockt, sen om den är 60 eller 70mm bred kvittar, det var du som nämnde inte bredare än bakomvarande regel.
 
FredrikR skrev:
Spikar du stående på panel så har man ju liggande spikläkt, varför ska man då inte ha bredare än 45mm, som du väl skrev?
Jag skrev inte 28 brett, utan 28mm tjockt, sen om den är 60 eller 70mm bred kvittar, det var du som nämnde inte bredare än bakomvarande regel.
???????!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.