Jag rastar mitt kejs........................Tror vi snackar om samma sak. Jag hade inte heller bjudit 499 kr för något som prissatts till 2000kr. Sedan försökte jag vara lite skämtsam men det missförstod du helt. Sedan finns det alltid en butikschef som kan sätta ner priset (inte i Lidl). Men visst finns det de som försöker undkomma prutande genom att spela indignerad och få dig att känna dig mindervärdig. Fastighetsmäklare t ex. Men visst händer det att folk blir sura när jag prutar, men kan jag inte ta det blir det aldrig några bra priser.

Dock tillbaka till huvudfrågan, den på arbetstid sovandes anställde som skällde ut kunden över att ha väckt honom (eller skall det vara henem?). Sådana personer lever på att med aggressivitet få dig att känna dig liten. Att inte ta konflikten där och då leder bara till att de lär sig att metoden är effektiv och nästa gång sparkar han ut dig ur butiken. Att konsekvent undvika konflikter leder bara till konstant konflikt eftersom sådana männsikor lär sig att det lönar sig att gå på knock.

Men för att travestera lite - kör ni på ert sätt, det blir nog bra skall ni se. Och det där med rättvisa var lamt, världen är inte rättvis. Själv kör jag beg bil och bor i förort men jag retar inte upp mig på dom som lyckats sno åt sig mer och kör en ny Mersa, det finns alltid någon som har mer.
 
Anders_Nilsson skrev:
Jag rastar mitt kejs........................Tror vi snackar om samma sak. Jag hade inte heller bjudit 499 kr för något som prissatts till 2000kr. Sedan försökte jag vara lite skämtsam men det missförstod du helt. Sedan finns det alltid en butikschef som kan sätta ner priset (inte i Lidl). Men visst finns det de som försöker undkomma prutande genom att spela indignerad och få dig att känna dig mindervärdig. Fastighetsmäklare t ex. Men visst händer det att folk blir sura när jag prutar, men kan jag inte ta det blir det aldrig några bra priser.

Dock tillbaka till huvudfrågan, den på arbetstid sovandes anställde som skällde ut kunden över att ha väckt honom (eller skall det vara henem?). Sådana personer lever på att med aggressivitet få dig att känna dig liten. Att inte ta konflikten där och då leder bara till att de lär sig att metoden är effektiv och nästa gång sparkar han ut dig ur butiken. Att konsekvent undvika konflikter leder bara till konstant konflikt eftersom sådana männsikor lär sig att det lönar sig att gå på knock.

Men för att travestera lite - kör ni på ert sätt, det blir nog bra skall ni se. Och det där med rättvisa var lamt, världen är inte rättvis. Själv kör jag beg bil och bor i förort men jag retar inte upp mig på dom som lyckats sno åt sig mer och kör en ny Mersa, det finns alltid någon som har mer.
hum, nä, det är inte lamt att ta en rättviseaspekt med i bilden. Det är så det fungerar. Att du sen ser det lite mer krasst än vad som behövs får väl stå för dig.
 
Men vad är det som är rättvist? Att alla ska betala lika? Eller att de som köper mycket ska få rabatter? Eller att de som har tävlingslicens för cykel får 10% på Bauhaus? Att den medvetna kunden betalar mindre genom att jämföra priser, ta in offerter eller pruta?

Det är inte fult att pruta, inte ens osvenskt men man ska ha med sig att man lyckats först när båda tycker det är en bra affär.
 
Du tycker inte att det är rättvist att alla betalar lika, förstår jag dig rätt då?

På de allra flesta vanliga köpladorna idag (och då menar jag inte Bauhaus som jag aldrig har besökt) utan just k-rauta, byggmax eller biltema lönar sig det otroligt sällan att pruta på ett ordinarie pris som privatkund, just för att det inte finns marginal nog att ge en rabatt. Medelsvensson går nog inte heller till biltema eller jula och ber om en offert på trallskruven till hens altanbygge.
Har butiken ett rabattsystem för företagare till exempel så beror det nog på att det lönar sig väldigt mycket att dra till sig företagskunder son sedan gör stora inköp ofta, de genererar mer pengar till företaget än Kalle Svensson som spontanstrosar runt i varuhuset två gånger i månaden och klämmer på utvalda produkter.

En rabatt eller ett bättre pris är något man ska förtjäna i mina ögon, att de inte alltid ska vara en envägs handling att butiken sänker priset till just dig bara för att.... Det är i mina ögon helt ok att man ställer lite motkrav; gå med i en kundklubb, sätt upp lite reklam på byggställningen hemma, var ute i god tid när kampanjen börjar. Gott kundbeteende genererar garanterat oftare ett bättre pris än att pruta så jävla illa att personalen/butikschefen sänker priset för att dom blir förbannade och vill bli av med dig.
 
Det jag försöker få fram är att "rättvist" i detta sammanhang är högst subjektivt. Det är också skillnad på om det är ur kundens eller butikens perspektiv.

Min andra poäng var att som handlare uppskattar jag hellre att folk handlar hos mig och att jag tjänar lite mindre på varan ifråga än att kunden köper av en konkurrent. Om kunden vill förhandla om priset så vet jag ju att denne faktiskt vill köpa. Bättre köpsignal kan man inte få. Det ger mig en väldigt bra chans att lära känna kunden och skapa en djupare relation som kan generera fler affärer på sikt. Exempelvis kanske jag kan skicka med något som ger ett mervärde för kunden, men kostar mig mindre än att sänka priset på varan i fråga.

Och som jag skrev innan så handlar det om att göra en god affär. För båda parter.
 
Henom?
 
D09
Nyfniken skrev:
Henom?
Om några varv blir det henner och hanner, och efter ytterligare några varv typ om 10 år kommer det heta Hon och Han 🙀🙀🙀
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Chaly
Jag prutar också rätt friskt men har ännu inte fått någon personal art bli irriterad på mig vad jag vet. Vet jag att jag kommer handla oavsett utgång i prisförhandling så avstår jag oftast, blir lätt lite fånigt annars. Vanligast är att jag vet att identisk vara finns till lägre pris i närområdet och brukar då fråga om säljaren är villig att släppa varan till lägre pris och ange anledning. Funkar oftast, men ibland får man ett nej varpå man ej handlar där den gången, inget mer med den saken.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ibland har jag vänligt förklarat för de lokala butikerna att jag gärna skulle köpa vara X hos dem, men att deras pris inte är konkurrenskraftigt då priset i nätbutik Y är Z kr lägre. Funkar rätt ofta. Inte för att jag tjänar något direkt på det, men jag gynnar iallafall en lokal butik om de accepterar att matcha priset.
 
Bra, jag tycker feedback är viktigt till alla handlare för att dom skall kunna lyckas bättre med sin verksamhet.
 
E
Jag vet oftast vad jag vill ha när jag åker och handlar något och upplever sällan att någon tittar snett på mig, glor gör de ju ofta då det är förhållandevis få kvinnor som både kör bättre med släp än genomsnitts-Svenson och som själv slänger på och surrar så det är trafiksäkert. ;)
 
Elektra, genomsnitts-Svensson är, oavsett kön, helt oförmögen att surra last på ett trafiksäkert sätt. Slå tältläger utanför vilket byggvaruhus som helst - det är rena parodin faktiskt.
 
imported_Benno skrev:
Det obekväma är oftast att personalen är okunnig. Både om vad de säljer och hur man bemöter kunder. Så man ska inte känna sig mindre värd när man stegar in på bygghandeln. Det är inte ditt fel.
En av anledningarna till att jag sällan frågar om råd är faktiskt att jag känner mig obekväm när personalen inte kan så mycket. Det innebär ofta att denne måste springa och fråga någon annan, eller börja bläddra i kataloger och annat och så tar det många minuter både av min och säljarens tid. Om denne till slut hittar en vara så ser jag ofta att den endera är för dyr eller så vet jag inte hur pass mycket jag ska lita på att det faktiskt är vad jag behöver, det märks ganska tydligt om säljaren har koll eller inte. Då känner jag mig lite taskig när jag inte köper något, med tanke på den tid säljaren lagt ned. Eller om jag letar lite själv och hittar det jag egentligen behövde, då blir det uppenbart att jag inte litar på säljaren.

Mitt senaste Bauhausbesök är ett sånt exempel. Jag hade plockat på mig 10 beslag och för ovanlighetens skull stod en ledig säljare vid hyllorna med skruv så jag frågade vad de hade att fästa dom med i en leca-mur. Han började bläddra i en katalog från Essve och pekade sen på en låda med betongskruv som kostade 400 kr. Nej tack tänkte jag och det tog mig mindre än en minut att hitta en ask plugg och fransk skruv på lösvikt som nog kostade mindre än en tiondel totalt.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
D09
När jag gjorde mitt badrum så försökte jag fiska / tjuva kunskap på hornbach men insåg vid det tillfället att jag kunde nog lika mycket som säljaren.

Åkte istället till en VVS firma (Bad och något hette det tror jag )

Kopplade på charmen och gick in, lämnade ett par avbitna rörbitar på disken och frågade snällt, nu då?

Dom garvade gott och plockade ihop varenda liten detalj, satte ihop det så jag behövde bara åka hem, trä på grejorna på rören o dra åt :) :)

Den servicen var grym och handlar jag VVS så åker jag enbart dit av princip.

Jag brukar iofs inte vara rädd för att spela på min "okunskap" men skulle nog skjuta av en säkring om någon nedvärderade som tidigare inlägg typ lilla du etc
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Så där kan man göra på ett ställe i Stuvsta i Stockholm. Rördelar över disk. Alltid ett korrekt svar oavsett hur svår fråga du än har. Finns bara en hake (och det är skälet till att dom är så glada när dom hjälper dig) och det är att varje rördel är dyrare än knark, bokstavligen. Du pröjsar 50 spänn för en klämring osv....

Det är antagligen billigare att ringa en röris som kommer och monterar prylarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.