tjena, tänkte byta ut en gammal 3fas hanske, 3 pinnar i den. Den har nolla, jord, brun och svart.
På den hansken står det 25 a 500 v.

Ska nu koppla in den till 3fas väggkontakt, den står dock på 16 a, min fråga är : kan jag byta den gamla hansken till en ny 16 a hanske? eller måste jag byta uttaget på väggen till 25 a? och hansken då till 25 också?
 
Idag är "normala" trfas uttag säkrade 16A. Har du mer än 16A säkringar till det här uttaget så får du ta ett annat uttag, 32A är väl nästa modell.

MEN jag blir minst sagt orolig över din beskrivning av ledningarna. Du skriver 3 pinnar, men pratar ändå om nolla. De gamla ovala uttagen hade ofta bara 3 faser, och jord i själva höljet. Ingen nolla.

Det kan bli katastrof om du kopplar fel.
 
Okej, hur det var kopplat i hansken var, jord till höjet, så var det blå i mitten och brun och svart på var sida.
 
Hur skall jag gå tillväga?
 
GunnarAg skrev:
Okej, hur det var kopplat i hansken var, jord till höjet, så var det blå i mitten och brun och svart på var sida.
då har du tre faser + jord i höljet ,bry dig inte om färgerna strömmen blir lika glad oavsett färg ;) Byt Väguttag o stickpropp till nya runda 16 A
 
Redigerat:
Hehe, jo, men hur skall man då göra för att byta till ny hanske? byta kabel och hela skiten? ^^
 
  • Gilla
Ronny76
  • Laddar…
Om du bara har tre ledare + jord nu så måste kabeln bytas till en 5-ledare så att du får med nolla också ->> jobb för en elektriker
 
GunnarAg skrev:
Hehe, jo, men hur skall man då göra för att byta till ny hanske? byta kabel och hela skiten? ^^
Du har väl 4 tåtar till vägguttag o i kabel ?
 
Och för att få ett brukbart trefasuttag måste du byta kabel och uttag. Det som du har ska du inte använda över huvud taget.
Skulle du mot förmodan vilja ha ett uttag med tre fas och jord samt utan nolla finns det även nya med fyra stift. Men jag har svårt att tänka mig att du enbart vill kunna använd rena trefas apparater (utan nolla).
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Men behövs inte nolla går det ju bra med bef. kabel
 
Så ni tycker jag ska låta elektrikern ta hand om detta? inget jag kan göra?
 
GunnarAg skrev:
Så ni tycker jag ska låta elektrikern ta hand om detta? inget jag kan göra?
Det känns som det vore klokt av dig
 
Om den förmodligen inte behöver nolla, och jag kan använda befintlig kabel, då kan jag väl byta hanske bara?
 
Du kan ju alltid prata med den som du ev tänker anlita och komma överens med denne om du kan hjälpa till på nått vis. Det är knappast nått jobb för en GDSare då ett litet fel kan få rätt allvarliga konsekvenser.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Om du ska montera ett nytt CEE-uttag så bör du göra rätt med kabeln. Även om du bara använder det utan nolla så kan någon annan använda uttaget där nolla krävs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.