Tegel är idag exklusivt. Det byggs en hel del arkitektritade villor i tegel idag och materialet är i de kretsar populärt.

Bland kataloghusen lyser det med sin frånvaro - antagligen för dyrt.

Det är väl det bästa man kan ha som fasad egentligen, blir bara snyggare med åren.
 
Hmm, skulle varit en smiley med i mitt inlägg, ser nu att det kunde tolkas surare än vad det skulle vara :confused: :rolleyes:
(Kompenserar genom att använda fler i detta) ;)

Finns det inte något intresseförbund för tegelhustillverkare?

EDIT: krille, nja så exklusivt är det väl inte. En vän kollade på att bygga hus och då låg merkostnaden för tegelfasad på ~200kkr. (jämfört med puts eller trä)
Fast det är det just trästomme med tegelfasad.
 
Redigerat:
13th Marine skrev:
...
EDIT: krille, nja så exklusivt är det väl inte. En vän kollade på att bygga hus och då låg merkostnaden för tegelfasad på ~200kkr. (jämfört med puts eller trä)...
200.000 är en rejäl slant i mitt tycke.
Är det verkligen värt det?
 
KnockOnWood skrev:
200.000 är en rejäl slant i mitt tycke.
Är det verkligen värt det?
Ja, gånger 2 (y)
 
Jag vet att Skanska har byggt en hel del hus på sistone med tegelfasad som är lätt slammad och sedan vitmålad så man fortfarande ser strukturen på teglet. Antagligen är detta en reaktion på problemen med de enstegstätade fasaderna. D.v.s. köparna litar inte längre på helt putsade fasader (oavsett om de har luftspalt). Jag skulle tro att det fortfarande är hyffsat vanligt med tegelfasader, speciellt i områden där detaljplanen dikterar det då den äldre bebyggelsen också har det, men detta gäller kanske framför allt i Skåne. Det byggs inte många hus i massivtegel, knappast något skulle jag tro.

Pratar man sedan flerbostadshus är ju tegelfasad extremt vanligt. Sen är det ju inte alltid dessa muras på traditionellt sätt, ibland kommer de ju färdiga i större partier. Oavsett är det ju tegelfasad. I Malmö har vi flera exempel på detta, bl.a. nya höghuset på Slussplan samt nya Triangeln och en hel rad hus ute i Västra hamnen. Kan tänka mig att det är lika vanligt i Stockholm och andra större städer där mycket av de befintliga husen har tegelfasader som man vill efterlikna.
 
  • Gilla
Hellly
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, gånger 2 (y)
Jämför man med en fasad av träpanel så kan det kännas motiverad med en merkostnad då man slipper mycket av underhållet. Jämför man med en putsad ventilerad fasad så är det definitivt inte värt pengarna rent ekonomiskt då en sådan fasad är relativt underhållsfri samt oftast klarar sig bra från algpåväxt. 200' är väldigt mycket pengar extra på en fasad för en normal villa.
 
Vad finns i underlagen för fastighetstaxeringen? Är det inte extra skattepoäng för tegel eller är det kanske bara för stenhus generellt? I så fall borde Skatteverket ha underlaget och SCB statistiken. Om det inte finns i statistik årsbok brukar SCB tyvärr kunna ta rätt bra betalt för data som tagit tid att ta fram är då min erfarenhet som forskare.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Magnus Ladulås skrev:
Vad finns i underlagen för fastighetstaxeringen? Är det inte extra skattepoäng för tegel eller är det kanske bara för stenhus generellt? I så fall borde Skatteverket ha underlaget och SCB statistiken. Om det inte finns i statistik årsbok brukar SCB tyvärr kunna ta rätt bra betalt för data som tagit tid att ta fram är då min erfarenhet som forskare.
Jag har för mig att en fasad i sten eller ett hus i sten ger högre standardpoäng. Vet dock inte vilket av det, om det är båda, eller hur mycket det inverkar. Dock är det med största sannolikhet marginellt.
 
Det var ju en smart idé men frågan är om man kan få tillgång till datan från skatteverket?

Fasadbeklädnad Minst hälften av den sammanlagda fasadytan består av
- tegel eller stenmaterial 4 poäng
- trä, puts, fibercement plåt eller plast 3 poäng
 
Underlaget kan man i princip få ut via offentlighetsprincipen men det har man ingen nytta av för det är inte sammanställt. Men underlaget går ju vidare till SCB som sedan sammanställer det för statistisk presentation:

http://www.scb.se/sv_/Vara-tjanster...CBs-datalager/Fastighetstaxeringsstatistiken/

Där finns data tillgängligt för forskare ofta mot betalning till självkostnadspris som kan vara ganska högt. Men jag skulle kolla SCBs statistisk årsbok som finns på bibliotek. I den går ett stort urval av SCBs statistik in varje år. Har man tur finns just de uppgifterna där gratis.

Dock går det inte att urskilja tegel från annat stenmaterial som fasadbeklädnad som jag befarade men det går att särskilja vilka hus som är stenhus kontra trähus och vilka av dessa som har minst halva fasaden av tegel eller stenmaterial från datan iaf. En liten bit på vägen kanske.

Stomme
De bärande väggarna består av
betong/betongsten, lättbetong, lecablock eller tegel

Fasadbeklädnad
Minst hälften av den sammanlagda fasadytan består av
- tegel eller annat stenmaterial
- trä, plåt, puts eller plast
 
Nu har vi ju snart gjort TS jobb i alla fall :)
 
Ja :) och här kommer ett sista råd att prova som jag just kom att tänka på. Att få ut hela datan från SCB kostar kosing som sagt. Men jag skulle tro baserat på egen erfarenhet att om man kontaktar SCB per mejl eller tele och ber om siffrorna på t ex antal hus med sten resp trä som stomme samt antal hus med "tegel eller annat stenmaterial" som fasad så skulle de återkomma med siffrorna inom kort. När det inte handlar om att begära ut hela bearbetade datamängder utan bara begränsad information alt. allmänna handlingar så ramlar det in under offentlighetsprincipen. Lycka till.
 
Jag tror inte att SCB har tillgång till de bakgrundsvariabler som skatteverket samlar in i samband med fastighetstaxeringen. Alltså bland annat den frågan i taxeringen om man har en fasad i sten eller tegel. Dock så borde det inte vara några större problem för vare sig SCB eller en privatperson att be om att få de uppgifterna från SKV. Sannolikt är det billigaste att begära dem direkt från SKV då de brukar vara ganska snälla och inte ta så mycket betalt för sina uppgifter.

Det riktigt stora problemet är att få fram hur många tegelhus som har byggts under 2012 och 2013 då det ofta finns en ganska kraftig fördröjning i statistiken. Vill man ha definitiva uppgifter om hur många hus som byggdes 2013 får man sannolikt vänta till november-december någongång.
 
Jag tror tvärtom baserat på egna erfarenheter. Underlaget är ju en enorm mängd datavariabler på individnivå och det krävs statistisk kunskap för att ta fram summerade antal ur dessa filer. SKVs ekonomer sitter inte och tar fram sådana officiella sammanställningar från underlaget för det är inte deras myndighetsuppdrag och inte heller deras primära kompetens. SKV:s ekonomer räknar kronor och främst på individnivå om något. Även när det gäller kronor på nationell nivå så är det SCBs uppdrag att göra nationella sammanställningar på basis av SKV:s individunderlag och sända tillbaka resultaten till SKV.

Men hittar man rätt person (dvs snäll och kunnig) på SKV skulle denne sannolikt också kunna svara på frågor om totala antal hus med olika egenskaper, men siffrorna kommer då från SCB är min gissning.
 
Jag tror TS var smart nog att ta tipset om att kolla med tegelförsäljare för att få svar på sina frågor. Kanske sitter TS och småler med en näve popcorn över dom överambitiösa förslag som droppar in i vissa inlägg.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.