En del enheter i mitt nätverk laggar när jag streamar material, men kontakten bryts även vid vanlig surf. Jag har en Linksys E4200, det är Telias fiber 100/10 i huset. Har felanmält till Telia som vill styra det mot att det är min router som är boven "ser att du inte har vår router" och har bett mig kolla om TV/IP-telefoni fungerar. De har också bett mig plugga in kabel direkt i deras switch för att se om uppkopplingen är ok och det måste jag ju erkänna att den är. Vi har en stationär dator som är trådad, övriga enheter är trådlösa. Den trådade enheten har också problem men när jag kopplar den direkt till Telias router så fungerar allt. Sammantaget tyder det ju på att min router är problemet? Men samtidigt har jag senast i höstas haft liknande problem, då gjorde Telia en omstart på sin switch i närområdet och allt var frid och fröjd.

Efter denna långa inledning kommer min fråga: Om jag kopplar en enkel switch till Telias och sedan patchar ut till mina uttag i huset och kör trådat på laptops mm. Vilka risker tar jag då? Vad behöver jag för brandväggar, virusskydd mm? Just nu har jag inte mer än det som routern har och Telias F-Secure vilket har fungerat problemfritt hittills.
 
peternicklas
Koppla bort DHCP(router) funktionen i din Linksys så har du en switch.
 
Köp en ny router på internet och prova. Man har alltid två veckors returrätt som privatperson så det är inget att förlora.
 
Du ska förstås inte köra någon längre tid utan en brandvägg som sätter p för trafik initierad från externa adresser. Vill du i te mecka med den router du har, släng och köp en ny........
 
OK, låter som att en ny router är bästa alternativet, vad ska man tro om Telias trådlösa? Dottern har en sådan i lägenheten och den verkar fungera (TV är trådat, övrigt WiFi). I så fall har jag kanske garderat mig vid ev framtida fel?

Förslag på andra märken?
 
peternicklas skrev:
Koppla bort DHCP(router) funktionen i din Linksys så har du en switch.
Innebär det att brandvägg är kvar? Fungerar det fortfarande trådlöst?
 
peternicklas skrev:
Koppla bort DHCP(router) funktionen i din Linksys så har du en switch.
Vart ska då övriga enheter få sin ip ifrån?
 
ullberg
DHCP, router, brandvägg och trådlöst (trådlös accesspunkt) är fyra helt skiljda saker, som dock brukar vara integrerade i det vi lite slarvigt kallar "bredbandsrouter" (som oftast även innehåller en switch).

Dock förstår jag inte riktigt varför du skulle slå av DHCP, om du inte använder statiska IP-adresser behöver du något som tilldelar sådana adresser till allt som kopplas in, det vi kallar en DHCP-server.
 
Man kan ju också säga att det inte är så vanligt att en sådan här pryl bara slutar att fungera. Vill man få ordning på den så:

1. Installera senaste firmware.
2. Anslut en trådlös enhet i taget och se om du kan isolera problemen till en specifik enhet. Min telefon fick tex routern att koppla ner samtliga enheter på det trådlösa nätet då och då. Löstes hjälpligt med att begränsa bandbredden till 20Mhz (iställning för det trådlösa nätet).
3. man kan också prova att bara stötta 11n enheter (för det mesta du har pratar antagligen n-standard).
 
Jag har en precis ny router från telia, kombo med adsl modem. Funkar sådär, trådlösa till min arbetsdator dör minst varje timme, var likadant med telia router till fiber jag hade innan. Tydligen klarar in den av större mängder data utan då tappar den kontakten någon sekund. Lite trist när man kör VPN hela tiden.

Ska kolla efter en rejäl router senare, en "bra" kostar runt 1500-2000 kr.
 
Beställning lagd på TP. I väntan på det har jag lyckats uppgradera routerns hårdvara, jag trodde det gick automatiskt men det valet var avstängt i routern. Sen har jag, efter annat tips, flyttat routern bort från elskåpet. Testar nu och ser om det funkar bättre.
 
Vanliga problem detta speciellt i bostadsområden. Skaffa en router som kör 5ghz så brukar det lösa det mesta. Asus har många väldigt bra.
 
Den där TP har 5ghz. Så ställ den på det när du får den.
 
Linksys E4200 har 5GHz också, vet bara inte om den kör på det. Kan inte riktigt se hur jag väljer det i routerinställningarna heller. Går det automatiskt? Måste mina bärbara enheter ställas in på det bandet också?

Har nu testat hastigheten på nätverket. Jag får resultatet ca 23Mb på routern, både med och utan tråd. Däremot får jag 67Mb på en trådad PC som sitter direkt i Telias router. Är det rimligt att jag tappar så mycket på att ha en en trådlös router? Eller har jag kopplat fel nånstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.